Pre-lancering: MG Cyberster kommer til Danmark:
100 års jubilæum fejres nutidigt med fremtidens roadster
Allerede i begyndelsen af september sidste år kunne vi i forbindelse med det store mobilitetsshow i München berette om og vise de første fotos af MG Cyberster, der er intet mindre end verdens eneste fuldt elektriske roadster, aktuelt i serieproduktion. Det er den i hvert fald godt i gang med at være, for i anledning af MG’s 100 års jubilæum i år, vil den blive lanceret rundt om i verden inklusive Danmark, i løbet af 2024, om end datoen endnu ikke er fastsat.
MG roadsteren er tæt ved også at være den eneste seriefremstillede fuldt elektriske roadster nogensinde, hvis man ser lidt bort fra Teslas Roadster fra 2008, som i princippet var en elektrificeret Lotus Elise. De to er da heller ikke og netop af den grund sammenlignelige, for MG’en er udviklet fra grunden af som en elbil, hvor man langt henad vejen har benyttet teknik fra den populære MG4.
Af Søren Clauding – 18. april 2024
MG prøvekørsler - find dem hér >>>
Læs også (og se billederne) fra IAA 2023 >>>
Danmarks turné
Lige nu er den aktuel i Danmark, fordi den danske importør af MG, Nellemann koncernen, over et par dage har mulighed for at vise den frem tre steder. Man indledte rundturen i den helt nye brand-store i Ishøj ved København, og fortsætter derpå til Odense og Århus.
Sammen med præsentationen havde man en lang række informationer om bilen, der ikke var tilgængelige ved præsentationen i München, så lad os tage dem fra en ende af:
MG Cyberster - hurtige fakta
Introduktion i Danmark: Efteråret 2024
Europæiske specifikationer foreligger endnu ikke.
RWD: Permanet Magnet Synkron elmotor, 314 hk, 0-100 km/t: ca. 5 sekunder. Topfart: 200 km/t.
4WD: Permanet Magnet Synkron elmotorer, For: 204 hk. Bag: 340 hk. 0-100 km/t: ca. 3,2 sekunder. Topfart: 200 km/t.
Længde: 4,54 m.
Bredde: 1,91 meter.
Bredde med åbne døre: 2,85 meter.
Højde: 1,33 meter.
Højde med åbne døre: 2,02 meter.
Akselafstand: 2,69 meter.
Markerer europæisk MG-succes
Der er tale om en regulær fuldt elektrisk roadster, der i den grad markerer MG’s succes på de europæiske markeder. I fjor blev der i EU solgt ikke færre end 231.818 eksemplarer af den kinesisk producerede elbil, hvoraf de 1155 blev købt i Danmark. Det sættes i relief af andre kinesiske udbyderes vanskeligheder ved at trænge igennem i Europa. Faktisk har kun Volvo og Polestar gjort det bedre på det danske marked end MG, hvilket givetvis, foruden bilernes høje kvalitet og attraktive købspriser, også skyldes importørens danske tilhørsforhold.
Det sidste betyder bl.a., at man tilbyder en af markedets bedste garantiordninger på 7 år, hvad der må antages at have ekstra stor betydning for første gangs elbils-købere, og i øvrigt er i tråd med den garantiordning, som koncernen også giver i forbindelse med salget af KIA bilerne.
Lyse fremtidsudsigter
Derfor er man mere end fortrøstningsfuld, når det gælder fremtidsudsigterne for den ret futuristiske cabriolet, der imidlertid ikke er mere futuristisk end at den er skabt med respekt for den arv, som er noget af det, de kinesiske ejere (SAIC koncernen), tillagde stor betydning, da de overtog det økonomiske ansvar for den britiske bilproducent.
Det er da også i Storbritannien, at designarbejdet bag den nye jubilæumsmodel har fundet sted. Derved er det også lykkedes, at skabe et næsten overvældende design, der forener sportslighed og elegance – og vel at mærke gør det, uden at det er iøjefaldende, at drivlinen er fuldt elektrisk.
Avanceret undervogn og firehjulstræk
En del af forklaringen er, at batteripakken er ultralav. Den måler blot 11 cm i højden, trods kapaciteten på 77 kWh, og den er placeret i vognbunden, uden at tage plads fra et avanceret multilink baghjulsophæng og et endnu mere avanceret dobbelt wishbone forhjulsophæng. I øvrigt er Cyberster i top-versionen firehjulstrukken. Den baghjulstrukne version har et batteri på 64 kWh.
I teknisk forstand er der tale om et Nikkel Mangan Kobolt litium-ion batteri, som giver en rækkevidde på over 500 kilometer for én-motor udgaven, og over 400 km for firehjulstrækkeren. Og det forventes, at kunne lades med op til 150 kW DC.
0-100 km/t på 3,2 sekunder
Med baghjulstræk alene præsterer elmotoren 314 hestekræfter, bilen kan nå 100 km/t på cirka 5 sekunder, topfarten er 200 km/t (for begge versioner) og nok så vigtigt: Vægten er holdt på 1895 kg. Med firehjulstræk er bilen lige blevet 100 kg tungere, og hér disponerer man så over i alt 544 hestekræfter, fordelt på 204 hk fra frontmotoren og 340 hk på bakakslen. Den samlede effekt er dog kun mulig, når firehjulstrækket er aktiveret. Det er det permanent, når man kører i den mest sportslige indstilling af drivlinen, kaldet Super sport. Når firehjulstrækket og Super Sport er aktiveret, kan de 100 km/t nås på blot 3,2 sekunder.
For at underbygge sportsligheden har man 245 mm brede dæk fortil og 275 mm brede bagtil. De kan så være hhv. 19” eller 20”. Og siden står velproportionerede Brembo bremser for at bringe bilen til tilstand.
245/40-20 hjul foran på den viste model, der havde firehjulstræk. Bemærk de røde Brembo bremser.
275/35-20 hjul bagpå.
Lynhurtig kaleche
MG Cyberster er 4,54 meter lang, 1,33 meter høj og 1,91 meter bred. Den er udrustet med en folde-kaleche, som ikke driver rovdrift på pladsen i bagagerummet, for den har sin helt egen ”fralægningsplads”. Den skal i øvrigt kun bruge 10 sekunder på at foldes op eller i, oven i købet med hastigheder på op til 40 km/t.
Man stiger ind og ud gennem to såkaldte elektrisk styrede sakse-døre, som vipper opad og også lidt ud. Dermed er der lagt op til skrammer, så udover at kunne foretage en indstilling af, hvor højt og hvor langt ud, dørene må åbne, kan det også ske automatisk. Derved undgår man helt at ramme vægge eller loft. I cockpittet kan man skrue op for et Bose lydanlæg, og ellers betjene sig af tre skærme, hvor de to på hver side (se billederne) er berøringsskærme.
Rimelig pris
Prisen på MG Cyberster er endnu ikke færdigforhandlet, men det er ikke urealistisk at kunne forvente en pris på lidt over en halv million kroner.
”Vi har tradition for, at MG sælges til priser, hvor rigtig mange kan være med,” fastslår MG’s danske direktør, Rasmus Aagard, ”og det satser vi på også kommer til at gælde MG Cyberster.
Frontmotoren er dækket af plasticplader, som klikkes fast. Den konkrete bil på den danske rundtur er en kinesisk version, som ikke har europæisk ladestik - derfor er ledningen intemistisk ført ind gennem motorrum og hjulkasser...
Bagagerumsdimensionerne foreligger ikke, men det skal ikke benyttes til kalechen.