OL 2020: Toyota skaber mobilitet for alle
Når De olympiske Lege og De paraolympiske Lege finder sted i Tokyo i 2020 vil Toyota stå klar med en vognpark, hvor ikke mindre end 90 procent vil være elektrificerede køretøjer. Toyota er OL-partner og benytter i sagens natur legene i hjemlandet til at markere sin fortsatte satsning på miljø-skånsom mobilitet.
Ikke bare vil de nævnte 90 procent af de omkring 3700 køretøjer, verdens største bilmærke stiller til rådighed for legene, være elektrificeret, Toyota udvikler også særlige udgaver af visse køretøjer, som skal ud at køre for første gang i Tokyo.
Bilkoncernen har beregnet, at den samlede flåde af OL-køretøjer vil udlede mindre end 80 g CO2/km, hvilket er cirka halvdelen af den udledning, tilsvarende bilflåder bestående af konventionelle diesel- og benzinbiler ville udlede.
OL-partnerskabet skal naturligvis understrege Toyotas position på verdenskortet, men qua produktsammensætningen ved OL i Tokyo ønsker Toyota også at understrege, at man fuldt og helt lever op til sin nye målsætning: At skabe mobilitet for alle.
Porsche Plug-in har flest kræfter
Elektricitet kan bruges på mange måder i en bil. Og når det handler om sportsvogne, er det oplagt at benytte mulighederne for endnu flere kræfter – og gerne uden at øge forureningsgraden – tværtimod. Derfor er det måske ikke overraskende, men endda tankevækkende, at den kraftigste af Porsches Cayenne modeller netop er en plug-in hybrid. Bilen hedder Cayenne Turbo S E-Hybrid (findes også som Coupé) og den er udstyret med en 4-liter V8 benzinmotor, der får følgeskab af en 136-hestes el-motor, som er en integreret del af den avancerede 8-trins Tiptronic transmission. Det maksimale system-drejningsmoment er imponerende 900 Nm og den store bil kan accelerere til de magiske 100 km/t på blot 3,8 sekunder – og topfarten er 295 km/t. Brændstoføkonomien iht. WLTP er 26,3 km/l i gennemsnit.