Mercedes Ekstreme E-satsning
Når den kommende Formel E sæson starter ud i november måned, er Mercedes-Benz blandt de to debutanter i mesterskabet, der i fjor blev verdens mest populære næst efter Formel 1. Men allerede nu ser det ud som om, at Mercedes også forbereder sig til deltagelse i den nye Extreme E serie gennem sin tætte relation til HWR.
Extreme E starter ud på Grønland i 2021.
Når Mercedes som fabriksteam debuterer i Formel E, er det også efter et års forberedelse, en opgave, som netop HWR har forestået. “HWR” står for Hans Werner Aufrecht, som nok er mest kendt ud over den efterhånden ikke helt så snævre inderkreds som manden, der grundlagde AMG, der er Mercedes-Benz’s afdeling for ekstreme biler, og som også langt hen ad vejen er ansvarlig for fabrikkens motorsportsaktiviteter.
Af Søren Clauding - 29. september 2019
Tingene på hovedet
HWR er et specialiseret foretagende, som netop er ideelt til at tage de første skridt udi en ukendt verden. Og måske netop den filosofi er også den, som Extreme E løbsserien er eksponent for. Sådan var det ikke helt i Formel E, hvor det tog overraskende lang tid inden Mercedes-Benz besluttede sig for at gå den vej.
Det har nok direkte at gøre med, at Mercedes generelt, når det gælder elektrificerede biler, ikke har været helt så hurtig på start-knappen som fx kollegerne hos BMW, dei i årevis har haft et elektrisk fokuspunkt. Men Mercedes har benyttet den samme metodik i Formel E som BMW, og nu vender man så attituden på hovedet og er den allerførste til at præsentere sin nye Extreme E racerbil.
BMW forberedte sig grundigt til sin Formel E debut i samarbejde med det amerikanske Andretti team. Ligeledes har HWR taget de første Formel E skridt med biler, købt hos Venturi Formel E teamet (tilfældigvis er Mercedes-Benz’s motorsportschef, Toto Wolff, gift med Venturi-teamets chef, Susie Wolff), og dermed var grundstenen lagt til Mercedes’s fabriks-indstigning i mesterskabet, og det sker altså til november i år.
Første Extreme E racer
I Extreme E har HWR netop præsenteret sin første racer. Det sker få uger efter, at Formel E organisationen demonstrerede den nye racer ifm. Goodwood Festival of Speed. Et velvalgt sted, for her samles rigtig mange af de fremtrædende og indflydelsesrige personer i motorsporten - og har egentlig ikke andet at foretage sig end at få nye idéer og udveksle erfaringer med hinanden.
Nu er HWR-raceren på show i forbindelse med en stor E-mobilitets event på Red Bull Ring - den tidligere A1-ring/Österreichring i Østrig, og det er ikke en helt almindelig bil, der er tale om.
Interessant for bilfabrikkerne - og klimaet
På samme måde som i Formel E er Extreme E racerne baseret på et basiskøretøj. Men drivlinen er fri, og dér er det dobbelt interessant for bilfabrikkerne at være med, for med få undtagelser er stort set alle bilfabrikker, Mercedes inklusive, pionéere inden for E-mobilitet.
En Extreme E racer er da også en spektakulær racer-SUV, 1,90 meter høj, 2,30 meter bred og 4,40 meter lang. Den har en systemeffekt på 400 kW (550 hk), vejer 1650 kg og klarer 0-100 km/t på 4,5 sekunder. Hjulene er imponerende 37” buggy-hjul. Og så har HWR for resten allerede foretaget de indledende testkørsler. Det bliver spændende at følge med i på Grønland, hvor det forventes at 12 teams skal kæmpe om sejren, samtidig med at de retter verdens øjne imod et af de områder, hvor klimaforandringerne er allermest synlige.