Extreme E: Premiere i Grønland

Extreme E premiere i Grønland

Grønland skal være vært ved den største motorsportsbegivenhed nogensinde på dansk grund. Det vil ske i 2021, hvor verdens allerførste Extreme E race for elektriske SUV'er vil finde sted på den klima-truede ø, helt og aldeles på naturens præmisser.

Det første løb forventes, at tiltrække en lang række af verdens allerbedste motorsports-udøvere, heriblandt den regerende og dobbelte Formel E mester, DS-køreren Jean-Eric Vergne (oven i købet i samarbejde med den legendariske Formel 1-konstruktør, Adrian Newey), den 6-dobbelte rally-verdensmester, Citroëns Sebastien Ogier, den legendariske Formel 1 verdensmester, Ayrton Senna’s nevø, Bruno Senna (som vandt VM for LMP2 racersportsvogne i 2017), 2017 Formel E mesteren og tidligere Le Mans vinder, Audi’s Lucas di Grassi, og Porsches nye Formel E kører, den tidligere Le Mans vinder, André Lotterer. Mange flere er på vej på grund af en stadig stigende accept af, også hos sportens fineste repræsentanter, at de globale klimaforandringer skal bekæmpes aktivt.


Topfoto: Jess Svane og Alejandro Agag forestod lanceringen af verdens første Extreme E race, som skal finde sted i Grønland i 2021.

Fotos er stillet til rådighed af EXTREME.E mediacentre, hvor den specifikke copyright er anført.

Af Søren Clauding - 25. September 2019

Læs mere om Extreme E hér >>>


Extreme E søsættes af organisationen bag det internationale FIA Formel E mesterskab, der i øvrigt forventes indenfor kort tid at få officiel status af Verdensmesterskab, med Formel E idémanden Alejandro Agag som den drivende kraft og idé-generator.

Agag er primus motor

Allerede i 2017 oplyste Alejandro Agag, flankeret af FIA præsident Jean Todt, overfor Formel E.dk’s redaktør, at han havde tanker om, påny at inddrage Grønland i motorsportens verden, naturligvis helt og aldeles på naturen og miljøets præmisser. Forinden havde man produceret en Formel E video på Grønlands indlandsis med det formål at sætte fokus på den globale opvarmning og udfordringerne, verdenssamfundet står overfor.


Allerede i 2017 løftede Alejandro Agag sammen med Jean Todt over for Formel E.dk redaktør muligheden for en event på Grønland - nu bliver det en realitet.

Forinden havde Formel E gæstet den grønlandske indlandsis med en Formel E racer.


Idéen bag projektet er da også, på verdens mest udsatte steder, på den ene side at øge jordens befolknings opmærksomhed på de klima-truede områder, men samtidig at dokumentere, at man sagtens kan udøve motorsport med alle de livsbekræftende elementer, der traditionelt er indeholdt i sporten, i fuldstændig respekt for natur og miljø, i to ord: Miljørigtig levevis. Det eneste, den elektriske motorsport da også savner, sat i relation til traditionel motorsport, er støjen (som har været en uundgåelig ingrediens i traditionel motorsport og derfor langt hen ad vejen er blevet en uadskillelig del af sporten, som de fleste moderne mennesker ret beset helst vil være foruden).

Bilfabrikkerne er på vej

Det er ikke kun striben af racerstjerner, der bakker op omkring Extreme E. De store bilproducenter er så småt ved også ved at indse, at det måske er en god idé at hjælpe til at udbrede de rette miljø-budskaber. I sagens natur tager denne del af processen ekstra tid, fordi det både inkluderer mandskab og teknik, men allerede nu har Mercedes-partneren HWA (som hele sidste sæson varetog Mercedes’ forberedelser til Formel E debuten i november i år) meldt sig på banen, og også Audi-partneren ABT, som stod for fabrikkens deltagelse i Formel E indtil sidste år, er med. Faktisk er Alejandro Agag i dialog med ikke færre end 25 teams og der kommer stadig flere til.



Enestående begivenhed

Set med danske og især grønlandske øjne er det en enestående mulighed for at bidrage til at skabe ekstra opmærksomhed omkring den trussel, som klimaforandringerne og den globale opvarmning i stadig stigende grad udgør for verdens største ø. Den grønlandske minister for industri, energi og videnskab, Jess Svane, tager da også imod Extreme E med åbne arme:

“Vi er meget glade for Extreme E’s vision med henblik på, at øge opmærksomheden omkring klimaforandringerne. Det passer perfekt ind i vores egen agenda. Grønland er et “grønt land” og allerede i dag er omkring 70 procent af den offentlige energiforsyning baseret på vedvarende energi og det tal arbejder vi målrettet imod at forøge i de kommende år,” siger Jess Svane.


Jess Svane og Alejandro Agag har aftalt, at det første Extreme E race finder sted på Grønland i 2021.


Og Alejandro Agag fastslog for nylig i forbindelse med præsentationen af projektet nær Kangerlussuaq i Vestgrønland, “at Extreme E, foruden at være en motorsports serie på højt niveau, også har en klar målsætning om at udbrede accepten og brugen af elektrisk mobilitet i kampen mod lavere forurening - et tema som vi ikke længere kan ignorere, især ikke her i Grønland.”

Detaljerne er undervejs

Der er endnu ikke sat dato på det første løb, men grundtanken er, over tre dage på et areal på max 10 kvm, hvor naturen ikke lider overlast, at afvikle et antal off-road heats med specialbyggede elektriske offroad/SUV køretøjer. Løbs-formen bliver baseret på indledende heats, der ender i et finaleheat.



Der satses IKKE på LIVE-dækning af Extreme E løbene og løbene er heller ikke at betragte som publikumsløb i traditionel forstand. Der vil imidlertid blive produceret et antal TV-udsendelser, men endnu foreligger detaljerne herom ikke.

Set med danske øjne vil det dog være oplagt, at Discovery, der dels ejer en andel af Formel E mesterskabet og også dækker Formel E intensivt på TV-kanalerne 6’eren og Eurosport vil bruge TV-tid på begivenheden, der uden sammenligning forventes at blive den største motorsportsbegivenhed nogensinde på dansk grund - og i sagens natur også den første internationale motorsportsbegivenhed på Grønlandsk grund (hvilken debut…!).