Arctic X Prix i Kangerlussuaq
Nyt format for EXTREME.E har premiere i Grønland
Når EXTREME.E deltagerne i Grønland skal gennemføre deres show, for at øge verdens opmærksomhed på klimaforandringerne – dvs. køre race i de specialbyggede Odyssey 21 racerbiler, sker det efter et tilrettet format, baseret på erfaringerne fra de to første afdelinger af serien. Eksempelvis vil man i Kangerlussuaq se fem biler i finalen. Se også de aktuelle fotos under artiklen...
Topfoto: Deltagerne i Arctic X Prix møder helt ukendte omgivelser og også et nyt format. Her er de linet op på Russel Gletcheren nær Kangerlussuaq.
Fotos er stillet til rådighed af EXTREME.E mediacentre, hvor den specifikke copyright er anført.
Af Søren Clauding – 25. august 2021
Det hele begynder som hidtil om lørdagen med to kvalifikationsrunder: Én om formiddagen og én om eftermiddagen. Hver runde består af to omgange på den 6,68 kilometer lange bane-strækning. Derved får hver kører prøvet banen i alt over to omgange.
Resultatet af hver runde er naturligvis baseret på den samlede omgangstid, hvert hold opnår. Men i stedet for omgangstider er det denne gang points, der afgør det videre forløb. I hver kvalifikationsrunde får de hurtigste hold 9 points, næst hurtigst får 8 points, tredjehurtigst 8 points osv.
Når lørdagen er forbi gøres regnskabet op og derved har man et samlet mellemresultat, som siden benyttes til at afgøre hvordan der skal køres om søndagen.
Sådan nås finalen:
Holdene, der sluttede på placering 1, 5 og 6 går videre til Semifinale 1. De to bedst placerede går videre til Finalen.
Holdene, der sluttede på placering 2, 3 og 4 går videre til Semifinale 2. De to bedst placerede går videre til Finalen.
Holdene, der sluttede på placering 7, 8 og 9 går videre til et såkaldt ”Crazy Race”. Vinderen heraf går videre til Finalen.
Finalen består da af fem hold.
Ekstra points og ekstra kræfter
Ligesom ved de foregående løb inkluderer baneforløbet en ”Super Sector”, hvor weekendens hurtigste kører scorer 5 ekstra points til sit hold. Og ligesom tidligere disponerer hver kører på hver omgang i løbet over et Hyper Drive Boost som giver fem sekunders ekstra motorkræfter.
Forud for de første kvalifikationskørsler kan hvert team vælge hvilken kører, der skal køre først. Det holdes hemmeligt indtil kørerne sætter sig bag rattet. Siden er det skiftevis den ene og den anden kører på hvert hold, der kører først. For at sikre kønslighed er der en mandlig og en kvindelig kører på hvert hold.
Der afholdes som hidtil også et ”GridPlay”, hvor fans kan stemme på deres favorit-team og derigennem få indflydelse på den endelige startopstilling. De teams, der ikke når finalen, kan forære deres stemmer til finalisterne efter eget valg. Det indebar i de to første løb, at Andretti hhv. Veloce kunne vælge bedre startpositioner.
Mesterskabspoints
Når sæsonen er forbi, kåres der to mestre: Et for kørerne og et for teams. Points i hvert enkelt løb gives efter slutresultatet. Skalaen er 25-19-18-15-12-10-8-6-4 med flest points til det vindende hold. Der er med andre ord points til alle, med mindre teamet diskvalificeres i semifinalerne eller i finalen – så får man nul og nix ud af det, andet end bidraget til at forstærke miljøet på den globale dagsorden og det er uvurderligt.
Her er lidt aktuelle fotos fra forberedelserne til Arctic X Prix:
Den tidligere Formel 1 verdensmester og EXTREME.E team-ejer Jenson Button er med i Grønland.
Rallycross stjernerne Johan Kristoffersen og Jimmy Hansen tager sig en dukkert i smeltevandet.
Den dobbelte rally-verdensmester og tre-dobbelte Dakar vinder Carlos Sainz har eget EXTREME.E team og sidder også selv i cockpittet, når det gør løs i Kangerlussuaq.
Sébastien Loeb med Russel Gletcheren i baggrunden.
Forberedelserne til weekendens Arctic X Prix er i fuld gang.