Korte Formel E nyheder - januar 2019

Fornem anerkendelse til Jean-Eric Vergne

Den regerende Formel E mester, Jean-Eric Vergne, der kører for DS Techeetah teamet, er blevet tildelt den fornemme Grand Prix du Festival award i forbindelse med den 34. udgave af Festival Automobile International (FAI) i Les Invalides i Paris.

Listen over tidligere FAI vindere inkluderer Alain Prost, Michael Schumacher, Lewis Hamilton og Jacky Ickx.



Spørgsmålet om bremser

Fredag aften inden Santiago E-Prix blev der udstedt en ny og for nogle kørere noget uforståelig regel: I forbindelse med kvalifikation og Superpole må en kører ikke bruge bremserne anderledes på de såkaldte outlaps og inlaps - altså den første omgang efter man har forladt pitten til tiden skal sættes og den efterfølgende omgang tilbage i pitten.


Top foto: Lucas di Grassi blev straffet flere gange i Santiago.


Der er mange tekniske aspekter indbygget i den regel, som langt hen ad vejen er selvforskyldt:

En række kørere var nemlig begyndt, at foretage kraftige opbremsninger vha. det mekaniske bremsesystem på de to ikke-tællende omgange. Forklaringen er følgende:

Kørerne tilstræber, at køre med så lavt dæktryk i dækkene som muligt. Det skaber en større berøring med vejen og giver bedre vejgreb, samtidig med, at gummiet bliver blødere og bedre hæftende. Reglerne påbyder imidlertid et vist minimums dæktryk, for ikke at sætte sikkerheden over styr med det formål, at opnå en kortsigtet fordel (dækkene er ikke beregnet til at køre med så lavt et tryk). Dæktrykket kontrolleres sjældent af løbsarrangørerne inden outlappen, men altid efter inlappen - dog ikke i samme øjeblik, bilen holder stille.

Ved kraftige opbremsninger bliver bremserne varme og dækkene varmes også op. Flere kørere har derfor formentlig valgt, at starte med for lavt dæktryk. På outlappen varmes dækkene op og man opnår, hvis man er tilstrækkelig god til at håndtere det, en optimal kombination af dæktryk og dæktemperatur og dermed optimalt vejgreb.

Siden, på inlappen, hvor dækkene under normale omstændigheder ville køle af og dæktrykket falde, foretager kørerne da igen kraftige opbremsninger, hvorved de genskaber det høje dæktryk. Oven i købet bliver bremserne så varme, at de, når bilen holder stille i pitten, fastholder det høje dæktryk indtil kontrollen har fundet sted.

Det er lidt en gambling, for finder kontrollen sted sent, kan dæktrykket være faldet under den tilladte værdi. Noget i den retning skete ved flere lejligheder tidligere, hvorved bl.a. Audi's Lucas di Grassi tidligere er blevet diskvalificeret.

For at hindre denne leg med dæktryk, som gør kvalifikationskørslerne endnu mere til en tilfældighed end de allerede er, har man indført reglen om ens bremsning. Det sker også pga. det sikkerhedsmæssige, der ligger i, at hvis bremserne på den måde bliver overophedet, kan de miste deres virkning, hvorved bilernes bremseevne reduceres væsentligt. Man har oplevet sådanne situationer ved flere lejligheder i sæsonens første løb, men heldigvis har det til dato kun medført mekaniske skader.

Di Grassi satte en overraskende hurtig SuperPole tid forud for Santiago E-Prix, en tid som var mere end et halvt sekund bedre end Sebastien Buemis næstbedste omgangstid. Ved efterfølgende tjek af telemetrien i hans Audi racer blev det afsløret, at han ikke havde fulgt den nye regel. Få er da også i tvivl om, at han havde fordel af et lavt dæktryk på Superpole omgangen, og de varme bremser opretholdt siden dæktrykket, så det ikke var under minimumsgrænsen, da det blev målt. Havde han fulgt reglerne, ville han derfor muligvis være blevet diskvalificeret, fordi dæktrykket var for lavt. Nu blev han diskvalificeret fordi han ikke fulgte reglerne.

Om han bliver diskvalificeret af den ene eller den anden grund er i princippet ligegyldigt. Han fik dog lov til at starte løbet, hvilket José Maria Lopez næppe var begejstret for. For i et forsøg på at køre op gennem feltet påkørte Di Grassi Lopez' Dragon racer. Det modtog Di Grassi siden også en tidsstraf for, hvilket betød at Audi fabrikskøreren ikke fik points med hjem fra Chile.


Formel E: Udvidet TV-dækning

Formel E mesterskabet vises som bekendt på Eurosport, men udvalgte E-Prix'er vil fremover også kunne ses på Discovery kanalen 6'eren.


Top foto: Det er svært at få armene ned: Den regerende Formel E mester, Jean-Eric Vergne, som kører for DS i år, kan lørdag d. 12. januar ses i aktion LIVE på Eurosport såvel som Discovery-kanalen 6'eren og efter planen vil den udvidede TV-dækning finde sted regelmæssigt i løbet af sæsonen.


Eurosport ejes af Discovery, som også ejer og producerer TV-kanalen "6'eren". 6'eren har imidlertid en større udbredelse i Danmark end Eurosport og appellerer til et bredere publikum, og man ønsker, når det programmæssigt er muligt, både at medvirke til at udbrede kendskabet til Formel E udenfor motorsportskredse og naturligvis også, at nyde gavn af den stadig stigende interesse for den miljø-optimerede motorsportsgren, der især appellerer til det yngre publikum. Allerede i 2018 overgik Formel E i popularitet globalt alle andre motorsportsgrene pånær Formel 1.

Når 6'eren lørdag d. 12. januar for første gang viser Formel E, bliver det med Formel E.dk's redaktør, undertegnede Søren Clauding, som kommentator. På Eurosport er det en anden erfaren motorsportskommentator, Peter Maaløe, som holder seerne orienteret om begivenhederne på banen.

Udsendelsesplanen på 6'eren er stort set identisk med Eurosports:

15:27-16:00: Super-pole

16:00-17:15: Løb

Se udsendelsesplanerne fremover hér >>>