2019 - Energistyring er nøglen

I den kommende sæson vil der være endnu mere power på Formel E. Man introducerer en helt ny såkaldt 2. generations Formel E racerbil med et fabelagtigt udseende, en bil der også er hurtigere og mere kraftfuld end forgængeren.

El-motoren – eller motorerne, hvis nogen vælger den løsning – leverer op til 250 kW, dvs. 335 hestekræfter, 0-100 km/t på 2,8 sekunder i kraft af det kolossale drejningsmoment over hele omdrejningsskalaen og en topfart på omkring 280 km/t. Det er meget hurtigt på de snævre racerbaner i centrum af storbyerne.


Audi vandt team-mesterskabet sidste år, ikke mindst fordi de mestrede styringen af den energi, man havde til rådighed.


Slut er det med at skulle skifte bil undervejs, for at kunne gennemføre en løbsdistance. Nu kan batterierne både levere den store kraft og gøre det i samtlige de 45 minutter – plus én omgang – et E-Prix varer. Hemmeligheden bag udviklingen er ikke bare nye og mere effektive batterier, men også det alt omfavnende ord ”energistyring”, som bliver afgørende for Formel E succes i årene fremover. Det handler om effektive drivliner og high-class computerstyring ikke mindst.

Attack-indstillingen

I stedet for bilskifte får deltagerne en ny udfordring: De såkaldte ”attack-modes”, som bliver en ekstra faktor, der sætter krydderi på løbene og tvinger kørerne til, ikke bare at køre hurtigt, men også at forvalte deres energi og tilrettelægge forløbet bedst muligt. Attack-mode betyder 25 kW (34 hestekræfter) oven i de 200 kW (268 hk), som er udgangspunktet, i kortere perioder af løbet. Ingen ved på forhånd, hvor lange perioderne bliver, det offentliggøres første lige inden start, og øger dermed kravene til de i alt 22 kørere i hvert løb. Improvisation bliver også en nøglefaktor.

Der skal tænkes hurtigt, kalkuleres skarpt, ændres strategi i en uendelighed for at tilpasse sig de faktiske forhold. Og oven i det vil fem af deltagerne i hvert løb få yderligere 100 kJ (det svarer til 25 kW, dog kun i 2-3 sekunder). Det kaldes FANBOOST og er baseret på en net-afstemning, der er åben for alle fra 6 døgn inden starten til 18 minutter inde i hvert løb. De fem kørere, der får flest stemmer, har den ekstra energi til rådighed fra løbets 23. minut, som de så kan bruge til at angribe eller forsvare deres position i løbene.


En af de ukendte udfordringer, Formel E-debutanten Alex Sims i BMW skal bide skeer med, er en uvant form for styring af energi, samtidig med at der skal køres hurtigt.


Af Søren Clauding - december 2018