Subaru Solterra - Biltest

Kort test: Subaru Solterra

Ny Subaru elbil er en ægte Subaru

Til sommer lander den helt nye fuldt elektriske Subaru Solterra på det danske marked. Men et enkelt eksemplar har allerede nu sneget sig ind i Europa og bl.a. taget på en yderst kort gæste visit i Danmark. Den benyttede vi til at få, ikke alene det første blik af den nye bil, men også en kort køretur. Oplevelsen var bekræftende i enhver henseende.

I forvejen bygger Subaru nogle af de allerbedst kørende biler på markedet. I Danmark er den overset – hvad der ikke i udpræget grad synes at ærgrer den svenske importvirksomhed, der også står for salget i Danmark. For i Sverige kan man sælge rub og stup af de Subaru’er, fabrikken leverer.


Af Søren Clauding – 19. februar 2022

Andre Subaru prøvekørsler – find dem hér >>>


Men det bliver måske anderledes med den nye Subaru Solterra. Den er en fuldt elektrisk bil og den slags er som bekendt afgiftsbegunstiget i Danmark. Og selvom det ikke kan bekræftes fra Subarus side lander listeprisen i Danmark nok omkring 430.000 kroner, hvilket er en yderst attraktiv pris for så velkørende og luksuøs bil at være.

Kører fremragende

Den er nemlig virkelig velkørende. Den første køretur indikerede klart, at selvom bilen var en såkaldt pre-produktionsbil, er styringen fremragende. Balancen, altså ikke vægtbalancen, men bilens evne til at reagere præcist og forudsigeligt under forskellige påvirkninger er helt på niveau med oplevelsen af de øvrige modeller i Subarus modelvifte. Det skyldes naturligvis en velkonstrueret undervogn, som inkluderer dobbelt wishbone baghjulsophængning, noget der er blevet plads til, fordi elmotorer i sig selv ikke er særlig pladskrævende.

Men det skyldes også, at Subaru, som i øvrigt har udviklet bilen i samarbejde med Toyota, har fastholdt idéen om et fuldstændigt symmetrisk firehjulstræk. Der er ganske enkelt lige langt fra kraftkilden ud til de trækkende hjul, og traditionen tro er firehjulstrækket naturligvis permanent.

To ens elmotorer

I praksis har man udstyret bilen med to i princippet identiske elmotorer: En på for-aksen og én på bag-aksen, hver på 109 hestekræfter. Der er stadig mulighed for at fordele balancen mellem for og bag, naturligvis med maksimalt 109 hk hvert sted, hvilket dog er mere end rigeligt til at skabe en harmonisk og alligevel potent kørsel. 0-100 km/t klares på 7,6 sekunder og topfarten er 160 km/t.



Affjedringen er så velafstemt, at affjedrings-komforten helt er på premium-niveau. Det føltes som om at bilen var luftaffjedret, men fabrikken har ikke afsløret sådanne detaljer endnu. Hvis den ikke er det, er den mere end almindelig vellykket – ellers er den ”bare” ret god.

Designet på den nye Subaru Solterra (betyder noget i retning af ”solen og moder Jord”) er virkelig iøjefaldende. Især interiørdesignet er yderst moderne – og alligevel med et snit af nostalgi. Se billederne – de fortæller mere end mange ord. Skærmen i centerkonsollen er på 12,3” og særdeles tydelig, sæderne i den såkaldte Limited-version er 8-vejs elektrisk indstillelige og kabinevarmen sørger en varmepumpe for at regulere.



Stor SUV

Bilens dimensioner placerer den i den øvre del af SUV-mellemklassen. Den er 4,69 meter lang, 1,65 meter høj og frihøjden er 21 cm, alt imens bagagerummet har en kapacitet på 475 liter – bagklappen er naturligvis elektrisk. Og så var den prøvekørte bil udrustet med 235/50-20 hjul. Den officielle køreklare vægt er 2100 kg, hvilket gør den til en af de letteste elbiler i sin størrelse. Dette medvirker givet vis også til den fine vejbeliggenhed.



Lavt tyngdepunkt

Boxer-motorens ellers historiske bidrag til lavt tyngdepunkt håndteres i elbilen af batteriet på 71,4 kWh, der naturligvis som det sig hører og bør i elbiler er monteret i bilens bund. Det kan i øvrigt oplades med 150 kW – om man så i nærheden kan finde en ladestander, der kan klare det, melder historien ikke noget om. Men siden har man en rækkevidde på 378-415 kilometer jf WLTP.

Elbiler trives naturligt i bymiljø, hvor de giver ekstra megen mening og derfor er det ikke ligegyldigt, at Solterra viste sig at have en ret lille vendediameter - hvor lille havde vi ikke mulighed for at måle og Subaru har ikke oplyst tallet.