Toyota Yaris - Verdenspremiere på miljøets præmisser

Verdenspremiere: Helt ny Toyota Yaris

Miljø-mobilitet til overkommelig pris

Selvom der endnu ikke er sat pris på den helt nye Toyota Yaris, som netop har haft verdenspremiere under trendy former på et nedlagt gasværk i Amsterdam, kan man være helt sikker: Der bliver tale om overkommelige priser - også selvom den nye bil som standard har egenskaber, der gør den til verdens sikreste i sin størrelse, og tilbyder de allerseneste teknologiske løsninger, ikke mindst muligheden for at vælge den optimale miljøløsning, sådan som Toyota ser det.

Hos Toyota har man den filosofi, at hvis miljørigtig adfærd skal have den fornødne gennemslagskraft i forhold til klimaforandringer og forurening i bred forstand, fordrer det, at rigtig mange mennesker udviser den miljørigtige adfærd. Og de skal vedblive med, at have muligheden for at gøre det, også på den lange bane.


Af Søren Clauding - 16. oktober 2019

Læs mere på Motorsiden.dk >>>


Litium er begrænset og dyrt
Hvis en ny Yaris skulle være rent elektrisk med en brugbar rækkevidde, ville den skulle have et stort batteri. Det ville gøre et uforholdsmæssigt stort indhug i verdens begrænsede litium-reserver og det ville fordyre bilen så meget, at de færreste ville have mulighed for at anskaffe en - og da ville effekten på klima og miljø være for ringe.

Derfor har Toyota bygget en helt ny super-optimeret Yaris, som fabrikken garanterer, vil være til at købe for penge, og som i kraft af en helt ny 4. generations selvopladende hybrid-drivline vil bidrage væsentligt til at reducere miljøbelastningen.



Hybrid-succesen
Hybrid drivlinen suppleres af to konventionelle forbrændingsmotorer, men man satser i den grad på, at det er hybrid, der skal sælges. Til dato har Toyota på verdensplan solgt over 14 millioner hybridbiler. Og det anslås, at Toyota hybridbiler tilsammen står for, dagligt at køre over 500 millioner kilometer verden over. Intet under, at japanerne fortsætter med at udvikle hybrid-teknologien, den har nemlig globalt en langt større samlet miljøeffekt end et lille antal rene elbiler.



Iøvrigt er den nye Yaris med hybridmotor langt hen ad vejen allerede en slags el-bil. Toyota har gennemført omfattende tests i flere forskellige europæiske storbyer og konstaterer, at 80 procent af de kilometer, der køres i bytrafikken, automatisk foregår i EV-mode, altså i den elektriske indstilling. Desuden vil man kunne køre i EV-mode omend med let speederfod op til en hastighed på 130 km/t.



Det til trods for, at det beskedne batteri på mindre end 1 kWh, isoleret vil være tømt for strøm i løbet af 5-6 kilometer, hvis ikke det blev ladet op undervejs. Men det gør det naturligvis, især i forbindelse med deceleration, men også iblandt, hvis computeren fastslår, at nu skal benzinmotoren tilføre lidt strøm til batteriet for at det kan vedblive med at være parat til at overtage fremdriften, når det er optimalt.

Den nye Toyota Yaris bliver først lanceret i efteråret 2020. Af den grund er der stadig en række parametre, der ikke ligger helt fast og derfor oplyser Toyota heller ikke specifikke tal for eksempelvis fartpræstationer, brændstofforbrug og forureningsniveau. Men man fastslår, at effekten forøges på hybrid drivlinen med mindst 15 procent og også at forbrug og emissioner vil blive forbedret med mindst 20 procent.

Toyota Yaris er den første bil, bygget på Toyotas nye GA-B platform