Geneve Motor Show's elektriske univers

2019 Geneve Motor Show:

Et kæmpemæssigt elektrisk univers

I fjor var der særlig fokus på selvkørende/selvstyrende biler på forårets vigtigste europæiske bilbegivenhed, det store motorshow i Genève. Men dette års udgave af Genève Motor Show var ganske enkelt et kæmpemæssigt elektrisk univers.

Selv de allerfleste af de tusinder og atter tusinder projektører i loftet over de store udstillingshaller i Palexpo, vis-a-vis lufthavnen i den mondæne schweiziske by med direkte udsigt til Mont Blanc, var skiftet ud med LED lys. Det bruger mindre energi, det belaster den smukke natur i bjergene omkring byen mindre – og indenfor i hallerne var der ikke nær så varmt, som der plejer at være.


Top foto: Mercedes præsenterer deres helt nye Formel E racerbil. Den tyske bilfabrik debuterer i Formel E mesterskabet til efteråret

Af Søren Clauding - marts 2019


Det var heller ikke helt så mange udstillere, som der plejer at være. Hver med deres begrundelse var det påfaldende, at Ford ikke var til stede, Hyundai heller ikke (men søstermærket KIA var rigt repræsenteret med en hel stand fyldt med elektrificerede biler), Opel var ikke til stede (men PSA søstermærkerne, Citroën, til dels DS og Peugeot var der), Jaguar Land Rover udeblev også (men fik masser af opmærksomhed, da Jaguar I-PACE mandagen inden de officielle pressedage blev kåret til den europæiske ”Car of the Year 2019).


Honda e er en næsten produktionsklar prototype.


Elektrificerede omdrejningspunkter

Volvo var der ikke, i hvert fald kun med el-bilmærket Polestar. Men det var måske netop symptomatisk. Næsten alle de store bilmærker havde elektrificerede biler som omdrejningspunkt og de, som havde fravalgt deltagelse havde måske ganske enkelt ikke noget nyt at præsentere, eller har i hvert fald valgt, at gøre det under andre former.

Hos Audi var standen fyldt med elektrificerede biler på pressedagene, men når publikum lukkes indenfor på udstillingen, vil der også være mange konventionelle biler på plads. For uanset elektrificering spiller en stor rolle indenfor tilrettelægningen af fremtidig mobilitet, er der et stykke vej igen.


Audi Q4 e-tron Concept.


Der står endnu ikke et batteri af ladestandere på hvert et gadehjørne, det tager endnu et stykke tid, før man i praksis kommer ned på de opladningstider, som bilproducenterne skilter med og hele spørgsmålet om batterierne, deres vægt såvel som fabrikation og senere genbrug er endnu ikke for alvor blevet besvaret på en miljø-acceptabel måde.

Men sådan er det. Udvikling tager tid, men sandt at sige går udviklingen overraskende hurtig. Hvilket måske især er det, dette års Genève Motor Show mere end noget andet var udtryk for.

Læs mere om Geneve Motor Show 2019 her:

Audi, BMW, Citroën, DS og Fiat >>>

Honda, Jeep, KIA, Mazda og Mercedes >>>

Mitsubishi, Nissan, Peugeot, Renault, SEAT, Cupra og Skoda >>>

Subaru, Toyota og Volkswagen >>>


Imagine by KIA