Verdenspremiere: Lexus RZ 450e - del 1

Lexus for alvor i kamp om elbils-kunderne

Med utraditionel tænkning og personificerede løsninger kaster Lexus sig nu for alvor ind i kampen om elbils-kunderne. Blot halvandet år efter relanceringen på det danske marked er Toyotas luksus-brand til januar 23 klar med den nye RZ 450e, der fra ende til anden er skabt som en elbil.

Det er dog ikke på rækkevidde og rå fartperformance, det japanske luksusmærke kommer til at føre sig frem. Man har på ægte Toyota koncern-manér analyseret og optimeret kundernes elbils-behov og skabt det, man efter bedste overbevisning oplever som den bedste løsning. 400 kilometers rækkevidde og måske i praksis også mere tilfredsstiller de fleste, uden at man for alvor må gå på kompromis med køreegenskaberne, der i sagens natur ikke bliver bedre, jo tungere bilen bliver. Hvor meget den vejer, blev dog ikke oplyst i forbindelse med den officielle verdenspremiere, der fandt i pompøse omgivelser for foden af den mondæne Montjuïc Park i Barcelona.



Topfoto: Lexus' europæiske koncern chef, Spiros Fotinos, forestod personligt den indledende præsentation af den helt nye Lexus LZ 450e ved verdenspremieren i Barcelona.

Lexus prøvekørsler - find dem hér >>>

Andre Lexus prøvekørsler - find dem hér >>>

Af Søren Clauding – 20. april 2022


Link til importøren


Tre hovedområder definerer oplevelsen

Lexus har skabt det, man kalder Lexus Driving Signature. Det er tre hovedområder, der hver for sig er en del af oplevelsens samlede omdrejningspunkt, og i praksis er baseret på den nye og til anledningen udviklede e-TNGA platform, som i øvrigt deles med Toyotas nye elbil, BZ4X, der dog på mange måder er væsensforskellig fra Lexus RZ 450e.

Det ene hovedområde handler om tillid. Som fører skal man kunne have tillid til bilen og det opnås ikke mindst gennem exceptionelle køreegenskaber, et godt vejgreb og tillidsskabende total-kontrol. Om målet er nået, vides ikke med sikkerhed, for i Barcelona var der alene tale om at se og opleve tre til premieren byggede biler, hvis kørsel var begrænset til lidt rangering i udstillingsbygningen. Køreoplevelsen vender vi efter planen betids tilbage til inden bilerne for alvor lander hos den danske importør-ejede Lexus forhandler i København.



Responsiv og lineær kontrol

Det andet hovedområde stiller skarpt på en responsiv og lineær kontrol. Det må i praksis smitte direkte af på samspillet mellem en 150 kW motor, der trækker på forhjulene, og en 80 kW motor, som ligger på bagakslen. Tilsammen yder de to permanent magnet synkron elmotorer op til 313 hestekræfter, men det centrale er samspillet imellem dem, som ikke blot sikrer den nødvendige trækkraft, når det er det, det handler om, men også bidrager til stabiliteten i kritiske situationer, fordi trækkraftfordelen kan ændres på et splitsekund – plus den generelle kørekomfort.

Det sidste smitter direkte af på det tredje hovedområde, nemlig komfort, baseret på kørekvaliteten, herunder stilfærdigheden. Selvom der er tale om en stor SUV-coupé vil den nye RZ 450e blive en af de mest lydløse, hvis ikke dén mest lydløse bil, Lexus nogensinde har bygget. Det opnås bl.a. ved at benytte en ny version af ”Aktiv Lydkontrol”, som benytter surround sound teknologi til at sende støjreducerende lyd ud gennem kabinen gennem bilens højtalere.



Langvarige garantier

Selvom der ikke var mulighed for i denne omgang at tjekke om målet er nået, er der næsten garanti for at det er sket, da Toyota-gruppen sjældent gør noget halvt. Om kunderne så kan leve med 400 kilometers rækkevidde må tiden vise (tallet er foreløbigt og oplyses som ”over” 400 km), men ligeså vigtig er fremtidssikringen i kraft af mulighed for 150 kW DC-ladning af 355 Volt litium-ion batteriet på 71,4 kWh – en kapacitet, som Lexus i øvrigt forventer for 90 procents vedkommende fortsat vil være til rådighed efter 10 år, simpelthen fordi batteriet er skabt til det.



Den officielle fabriksgaranti er dog fastsat til 70 procent af batteriets kapacitet i op til 10 år eller 1 million kilometer. Men meget a-pro-pos giver det nye Lexus Relax-koncept op til 11 års garanti (minus én dag). Begge garantiordninger forudsætter, at bilen overholder de årlige eftersyn på et autoriseret Lexus værksted. Værkstedet i København er dog indtil videre alene suppleret af et værksted også i Århus, men de bliver henad vejen til flere, lyder det fra Lexus i Danmark.

Hvis man er liebhaver til en Lexus RZ 450e, kan man allerede bestille den nu, og siden vil de første biler efter planen blive leveret i januar 2023 samtidig med den officielle introduktion i Danmark.


Firehjulstræk uden forstyrrende kardan tunnel - når en elbil bygges rigtigt.