
London E-Prix - sæsonfinalen:
Dobbelt sejr til Jaguar, Dobbelt VM til Porsche
Egentlig var der lagt an til fejring på hjemmebane af Oliver Rowland, der allerede to uger forinden havde vundet Formel E VM for kørere i sin Nissan. Den britiske racerkører og hans bilmærke blev da også hyldet efter sæsonfinalen i London, men det var Jaguar, der ligeledes på hjemmebane triumferede med sejr i begge løb. Og Porsche, der tog VM-titlen for teams og konstruktører.
Man kan sige det på den måde: Der var lidt til alle de tre teams, der har domineret 2025 udgaven af Formel E verdensmesterskabet. Og alt imens Nick Cassidy kunne sige farvel med manér hos Jaguar, efter at været kommet stærkt igen i en vanskelig sæson, var det også et farvel til Jaguars karismatiske teamdirektør, James Barclay, der for 10 år siden grundlagde succesen for det britiske team.
Samtlige Formel E fotos, hvor intet andet er nævnt, er stillet til rådighed af ABB Formula E World Championship, hvor den specifikke copyright/fotograf er anført på mesterskabets media-site og også fremgår af fil-navnet.
Topfoto: Nick Cassidy kørte sin Jaguar til sejr i begge finaleløbene på racerbanen i ExCel centret i London City. Derved rykkede Cassidy op og sluttede på 2. pladsen i kørernes VM og medvirkede også til at Jaguar blev nr. 2 i både konstruktørernes VM og team-mesterskabet.
Af Søren Clauding – 17. juli 2025

James Barclay skifter fra Formel E til WEC for McLaren, der også siger farvel til den elektriske motorsport til fordel for sportsvognsracing. Foto: Søren Clauding.
Fra Formel E til WEC for Barclay og McLaren
Som det har været åbenlyst siden tiden op til 24-timers Le Mans, skal den succesrige Jaguar chef nu opbygge McLarens entré i World Endurance Championship’s Hypercar kategori i 2027, efter at McLaren nu også trækker sig ud af Formel E.
Men det var med et vist vemod, man i Formel E verdenen siger farvel til Barclay, for han var meget vellidt blandt alle insidere i sporten, herunder også undertegnede, der mødte James Barclay allerede inden Jaguar kørte sit første E-Prix. Det bliver dog herligt, at gense ham i Le Mans racing, hvilket da også kommer til at gælde for en række af de kørere, der deltager i WEC parallelt med Formel E.

Norman Nato fortsætter hos Nissan i 2026. På grund af den forstående lancering af den helt nye fuldt elektriske Nissan LEAF fremstod Nissan racerbilerne i London i LEAF-farver.
Nato bliver hos Nissan
Det gælder bl.a. Norman Nato, for hvem mange havde svært ved at se en fremtid hos Nissan efter en sørgelig 2025 sæson. Men hans kontrakt forlænges og dermed bliver Nissans VM-team i 2026 identisk med i år. Om Nato og Rowland vil kunne sikre den totale triumf for det japanske bilmærke må tiden vise, men begge gjorde det godt i London, selvom det ikke kunne aflæses på resultatlisterne.
Det er nemlig meget vanskeligt, at vinde både team-VM og kører-VM. Og i de sidste to år, hvor der også køres om et konstruktør-VM, gælder et ”hattrick” som den totale triumf. Det kan blive svært for mange i 2026, hvor der bliver vendt op og ned på mangt og meget. Bl.a. for Nissan, for i og med McLaren forlader Formel E mister Nissan en kunderelation.

Den nybagte verdensmester, Oliver Rowland, endte sæsonens sidste løb i barrieren efter først at have været i nærkontakt med Nyck de Vries i kamp om 3. pladsen og siden kom på tværst af Nico Müllers race-line.
Så han måtte traske hjem til paddock til klapsalverne fra hjemme-publikum'et.

Men efter løbet blev verdensmesteren fejret efter alle kunstens regler.

Men hvad var det så lige, der skete i London.
For det første dokumenterede Jaguar, at man kunne vende udviklingen og at man igen er blandt de allerbedste i Formel E. To uger tidligere finalen i London vandt Mitch Evans og siden Nick Cassidy i hver deres Jaguar løbene i Berlin. Og i London vandt Cassidy begge løb. Men for lige at færdiggøre Jaguar-historien var resultatet ikke så kønt, som det kan lyde.
I lørdagens løb startede Mitch Evans nemlig fra pole-position og på den unikke bane, som er anlagt i det gigantiske ExCel center i dock-området i den britiske hovedstad, er overhaling en kunst. Cassidy startede fra 5. pladsen og havde brug for Evans assistance, hvis de to skulle nå en topposition, som Jaguar havde brug for i team- og konstruktør mesterskabet.

Lørdagens løb havde Mitch Evans i Jaguar i pole-position. Men da strategien skred efter at Evans loyalt havde hjulpet team-kollegaen til sejr, endte han selv på en skuffende 10. plads.

Mitch Evans i Jaguar holdt fra førstepladsen tempoet nede, så Nick Cassidy kunne spare energi og siden køre sig frem til førstepladsen.
I lørdagens løb var det uhyre vanskeligt for holdenes IT-beregnede strategier at lykkes med dem, fordi man foruden aktivering af Attack-mode et par gange også skulle hente ekstra energi i pitten – det såkaldte Pit-Boost. Det havde denne gang ekstra stor betydning, fordi den ekstra energiindsprøjtning på 3,85 kWh forholdsmæssigt udgjorde en større andel af det samlede energiforbrug, som var reduceret fra 38,5 kWh til blot 27.
Evans kørte for teamet – og tabte
Evans kørte i hele løbets startfase omgangstider, der var omkring to sekunder langsommere end muligt, hvorved Cassidy sparede så meget energi, at han ved hjælp af Attack Mode senere i løbet kunne bringe sig i føring. For at det skulle lykkes havde Evans også udsat sine Attack Modes og Pit-Boost. Dermed blev han strategi revet fra hinanden og teamet fik aldrig kompenseret derfor. Så hans pitstop og Attack Modes blev brugt uden fordel, og på løbets 31. omgang ud af 37 blev han oven i købet af Dan Ticktum i ABT-Cupra Porsche skubbet af banen fra en 7. plads. Evans kom videre i løbet og formåede at køre 10. pladsen hjem – men han var i sagens natur dybt skuffet.

Nick Cassidy startede i sin Jaguar fra førstepladsen, selvom det var Dan Ticktum, der i sin fjorårs-Porsche havde opnået pole. Han bar imidlertid rund på en straf for om lørdagen at have påkørt Mitch Evans, hvilket sendte Jaguaren fra en 7. plads og ned på 15. pladsen.
Søndag startede Cassidy fra pole-position, og Evans som 3’er. Og alt imens Evans holdt feltet stangen, trak Cassidy på førstepladsen fra ham. I løbets sidste fase havde Evans brugt så meget energi på team-kørsel, at han gentagne gange bad teamet om at lade Cassidy hjælpe sig – især efter at Evans fik idømt en tidsstraf på 5 sekunder for marginalt at have overskredet hastighedsgrænsen under gult flag.
Ingen hjælp at hente
En hjælp kunne have været, at Cassidy i en kort periode havde ladet Evans overtage føringen, og mens Cassidy holdt feltet tilbage kunne have vundet så meget tid, at Evans alligevel kunne være blevet nr. 2 i løbet – trods tidsstraffen.
Men der var ingen hjælp at hente, så selvom Cassidy vandt løbet og dermed opnåede 2. pladsen i kørernes VM, måtte Evans nøjes med 5. pladsen i mål. Hans skuffelse må have været uendelig stor derefter – især set i lyset af, at Cassidy forlader teamet, mens Evans bliver. Men sådan kan motorsport også være.

Dobbelt Jaguar i spidsen for løbet - men da Evans fik brug for hjælp var der igen at hente.
To VM-titler til Porsche
Porsche vandt team-VM og konstruktør-VM, men missede 2. pladsen i kørernes VM, som kunne være gået til Pascal Wehrlein. Tyskeren blev 3’er om lørdagen og lå i søndagens løb længe til at snuppe 2. pladsen i VM fra Cassidy. Men Porsche-raceren fik problemer sidst i løbet og Wehrlein sluttede 8’er.
Den største hjælp fik Porsche og for så vidt også Jaguar, som blev nr. 2 i team- og konstruktørmesterskabet, af Nissan. I lørdagens løb havde Rowland en række udfordringer og sluttede på en skuffende 11. plads, hvor selv Norman Nato gjorde det bedre (måske en reaktion på den forlængede kontrakt…).
Søndag blev begge Nissan kørere elimineret af nærkampe med Nico Müller (Andretti-Porsche) respektive Taylor Barnard i McLaren-Nissan. Sam Bird i den anden McLaren-Nissan nåede ikke målstregen i de to løb på hjemmebane (som måske bliver hans sidste i Formel E, nu hvor McLaren siger farvel). De to points, som Nato scorede om lørdagen rakte ingen steder og Nissan blev ikke bare slået i team-mesterskabet men også i konstruktør-mesterskabet.

Pascal Wehrlein og Antonio Felix da Costa sikrede Porsche sejren i VM for teams og de bidrog også til sejren i VM for konstruktører.
Et par ord om nogle få andre
Titelkampene og de mange lettere uoverskuelige strategier overskyggede de fine præstationer, som mange deltagere udviste, bl.a.:
Nyck de Vries blev nr. 2 i sin Mahindra både lørdag og søndag. Søndag sluttede Sebastien Buemi i Envision-Jaguar på 3. pladsen, hvilket bidrog til, at Jaguar kunne blive 2’er i konstruktørmesterskabet, nu hvor Evans var sendt bagud på resultatlisten. Antonio Felix da Costa leverede en god 6. plads om søndagen, og Lucas di Grassi fik points fra en 9. plads til Lola Yamaha. Jake Dennis blev kåret som verdensmester to år siden netop i London. Denne gang måtte han klare sig med 8. respektive 4. pladsen over de to dage og 7. pladsen i VM.

Nyck de Vries kørte sin Mahindra-racer ind på 2. pladsen i begge finaleløb og sluttede sammenlagt på 8. pladsen i VM. På billedet har han Mitch Evans i baghjulet og lige efter Jaguaren ligger den Nissan-LEAF dekorerede Nissan racer med den nykårede verdensmester, Oliver Rowland i cockpittet.
Resultat London E-Prix, 2025 ABB Formel E VM, 15. afd., 26. juli 2025
- Nick Cassidy (NZL), Jaguar I-Type 7, +51m15,991s.
- Nyck de Vries (NED), Mahindra M11Electro, +1,578s.
- Pascal Wehrlein (GER), Porsche 99X Electric, +2,634s.
- Stoffel Vandoorne (BEL), Maserati Tipo Folgore, +3,838s.
- Jean-Eric Vergne (FRA), DS E-TENSE FE25, +5,571s.
- Edoardo Mortara (SUI), Mahindra M11Electro, +6,056s.
- Robin Frijns (NED), Jaguar I-Type 7, +8,365s.
- Jake Dennis (GBR), Porsche 99X Electric, +9,387s.
- Norman Nato (FRA), NISSAN e4ORCE 05, +10,164s.
- Mitch Evans (NZL), Jaguar I-Type 7, +13,382s.
Resultat London E-Prix, 2025 ABB Formel E VM, 16. afd., 27. juli 2025
- Nick Cassidy (NZL), Jaguar I-Type 7, 47m25,718s.
- Nyck de Vries (NED), Mahindra M11Electro, +13,581s.
- Sébastien Buemi (SUI), Jaguar I-Type 7, +14,964s.
- Jake Dennis (GBR), Porsche 99X Electric, +15,610s.
- Mitch Evans (NZL), Jaguar I-Type 7, +18,129s.
- Antonio Felix da Costa (POR), Porsche 99X Electric, +18,428s.
- Max Günther (GER), DS E-TENSE FE25, +19,106s.
- Pascal Wehrlein (GER), Porsche 99X Electric, +21,431s.
- Lucas di Grassi (BRA), Lola-Yamaha T001, +22,693s.
- David Beckmann (GER), Porsche 99X Electric WCG3, +23,388s.
Slutstillingen i ABB Formel E VM 2025:
Kørere:
- Oliver Rowland (GBR), NISSAN Formula E Team, 184 pts.
- Nick Cassidy (NZL), Jaguar, 153 pts.
- Pascal Wehrlein (GER), TAG Heuer Porsche Formula E Team, 145 pts.
- Taylor Barnard (GBR), NEOM McLaren Formula E Team, 112 pts.
- António Félix da Costa (PRT), TAG Heuer Porsche Formula E Team, 111 pts.
- Jean-Éric Vergne (FRA), DS PENSKE, 99 pts.
- Jake Dennis (GBR), Andretti Formula E, 93 pts.
- Nyck de Vries (NED), MAHINDRA RACING, 92 pts.
- Eduardo Mortara (SUI), MAHINDRA RACING, 88 pts.
- Maximilian Günther (GER) DS PENSKE, 85 pts.
Konstruktører:
- Porsche, 383 pts.
- Jaguar, 350 pts.
- Nissan, 342 pts.
- Stellantis, 274 pts.
- Mahindra Racing, 213 pts.
- Lola, 54 pts.
Teams:
- Porsche, 256 pts.
- Jaguar, 162 pts.
- Nissan, 207 pts.
- Mahindra, 186 pts.
- DS Penske, 184 pts
- McLaren-Nissan, 143 pts.
- Andretti-Porsche, 141 pts.
- Envision-Jaguar, 107 pts.
- Maserati-Stellantis, 102 pts.
- Cupra-Kiro-Porsche, 86 pts.
- Lola-Yamaha, 32 pts.

Jaguar motorsportsdirektør James Barclay siger farvel til Formel E efter fire Jaguar-sejre på stribe og som afgående team-verdensmester, og fortsætter sin karriere som chef for McLarens Hypercar Le Mans projekt. Og Nick Cassidy siger farvel til Jaguar i Formel E. Om han fortsætter i Formel E, eller måske finder vej ind i Endurance racing, eller noget helt andet melder historien foreløbig ikke noget om. Undertegnede har et par kvalificerede gæt, men de holdes indtil videre for mig selv... Tak for i år.

