2022 Formel E verdensmesterskabet 15. og 16. afd – Seoul - løbene

2022 Formel E verdensmesterskabet 15. og 16. afd – Seoul

Flot finale med fine velfortjente sejre

Set i lyset af voldsomme regnskyl og oversvømmelser i dagene op til Seoul E-Prix hang afviklingen i en tynd tråd. Men såvel arrangører som deltagere håndterede udfordringen forbilledligt. Løbene blev afviklet på en bane opført på det tidligere OL-område fra 1988, tæt ved floden, der løbet gennem byen (som huser 10 millioner indbyggere og i ”stor-Seoul” ikke færre end 25 millioner. Og det var to af de fire VM-kandidater, der vandt de to løb.

På førstedagen (lørdag) var banen som udgangspunkt tør, men det regnede iblandt under kvalifikationskørslerne og løbet blev også startet i regnvejr. Bedst til at håndtere regnen var Mahindras Oliver Rowland, der startede i pole-position, fulgt af Lucas di Grassi (Venturi-Mercedes) og Mitch Evans i Jaguar. Stoffel Vandoorne (Mercedes EQ) såvel som tem-kollegaen Nyck de Vries havde svært ved at klare sig i regnen, og de to startede fra hhv. 7. og 15. startposition. Edoardo Mortara startede sin Venturi-Mercedes som 6’er og Jean-Eric Vergne i DS-Techeetah var 9’er.


Topfoto: Mitch Evans dominerede i den grad under de vanskelige kørselsforhold på den våde og senere også optørrende racerbane om lørdagen. Da han efter to sving havde overhalet Rowland og Di Grassi førte han til målstregen. På billedet er Evans fra 3. startposition ved at gå forbi Di Grassi. Bag de to er Rowland i den røde Mahindra, Edoardo Mortara i Venturi-Mercedes, Stoffel Vandoorne i sin fabriks-Mercedes og Jean-Eric Vergne i DS-Techeetah.

Alle fotos er stillet til rådighed af ABB Formula E World Championship, hvor den specifikke copyright er anført på mesterskabets media-site.


Af Søren Clauding – 15. august 2022


Det er værd at bemærke, at regnvejret virkelig fik lavet om på den traditionelle klassificering: Sebastien Buemi startede 10’er i sit afskedsløb for Nissan (og sluttede siden 9’er), Norman Nato (i Jaguar, som stand-in for Sam Bird, der havde brækket hånden under uheldet i London to uger tidligere) startede 11’er, Robin Frijns i Envision-Audi 16’er, team-kollegaen Nick Cassidy 19’er og Porsches André Lotterer fra 20. pladsen.

Evans vandt en klar sejr

I løbet tog det Mitch Evans to sving at bringe Jaguaren i føring og 1. pladsen gav han aldrig siden fra sig. Også selvom løbet efter blot en omgang blev rød-flaget fordi syv biler var kørt af banen, fordi kørerne ikke kunne mestre det uforudsigelige vejgreb på den glatte asfalt. Edoardo Mortara var én af dem, og dermed havde han sat punktum for sit verdensmesterkandidatur for i år.

Mitch Evans i Jaguar foran Rowland og Di Grassi. Han vandt suverænt trods flere udfordringer undervejs.


Jean-Eric Vergne gjorde det samme, dels ved at blive nr. 6, dels givet af at Stoffel Vandoorne sluttede på 5. pladsen. I løbs-toppen stod såvel Rowland, Di Grassi (Rowlands nye holdkammerat i 2023 hos Mahindra) og Jake Dennis i Andretti-BMW distancen og sluttede i den rækkefølge efter Evans.

Mortara vandt et skelsættende løb

Løbet på andendagen var det sidste i 2022 Formel E verdensmesterskabet, men det var også det sidste i GEN2 racerbilens epoke – og i øvrigt løb nr. 100 i Formel E historien.

Her holdt det tørt, og det virkede næsten uproblematisk for Antonio Félix da Costa i sit sidste løb for DS-Techeetah at score pole-position foran Mortara. Jake Dennis startede 3’er og Stoffel Vandoorne, hvis VM-forspring nu var barberet ned til 21 points, startede fra 4. pladsen.


Starten på dag 2: Da Costa foran Mortara, Dennis, Vandoorne og i baggrunden med nr. 9 er Mitch Evans påbegyndt sin optur gennem feltet. Jaguar-raceren sluttede på 7. pladsen og Evans var en sikker VM 2'er.


Mitch Evans havde kækt erklæret at han vil copy-paste lørdagens succes. Men den gik ikke. Newzealænderen begik en fejl først på kvalifikationsomgangen, som medførte at han fik 13. startposition og en uoverskuelig opgave med henblik på at blive verdensmester. Han skulle ikke alene helst vinde løbet, men var også afhængig af at Vandoorne fik et meget dårligt løb. Ingen af delene skete.

Mortara sejrede

Sejren gik til Edoardo Mortara, Vandoorne blev nr. 2, men blev hjulpet til 2. pladsen, fordi Jake Dennis fik tildelt 5 sekunders straftid for tidligere i løbet at have påkørt Antonio Félix da Costa, der siden sluttede løbet på 10. pladsen. Dennis blev nr. 2 i løbet, men sluttede officielt på 3. pladsen.


Mortara sluttede som Evans deres VM-kampagne med manér. Med en sejr hver i Seoul havde de begge hver især fire sejre på kontoen i 2022. Til sammenligning vandt Vandoorne kun én gang.


Alt imens at Mitch Evans var gået i gang med opgaven, at køre gennem feltet. Havde løbet været dobbelt så langt, ville det måske være lykkedes, for Evans sluttede på 7. pladsen. Men selv hvis han havde vundet og Vandoorne måske var sluttet 3’er, ville den belgiske Mercedes kører være blevet verdensmester. Nu måtte Evans "nøjes" med 2. pladsen - som dog var to placeringer bedre end sidste års 4. plads i VM.


Det officielle resultat inklusiv startopstilling og VM-stilling kan findes på:

https://results.fiaformulae.com


Afsluttende bemærkninger:

Endnu er ikke alt på plads omkring kørerfordelingen i 2023, men de mest iøjefaldende ændringer, udover ibrugtagningen af den nye GEN3 racerbil med 40 procent mere effekt og mere end dobbelt så meget regen-kraft, er:

Mercedes-teamet videreføres uden tilknytning til Mercedes i McLaren-regi.

Nissan skal foruden sig selv også levere drivliner til McLaren.

Jaguar skal foruden sig selv levere drivliner også til Envision (som fremover bl.a. har Sebastien Buemi i teamet).

Porsche skal foruden sig selv levere drivliner til Andretti. Ny mand hos Porsche er Antonio Félix da Costa.

DS indgår samarbejde med det amerikanske Penske team på bekostning af det kinesiske Techeetah-team, hvis fremtid i Formel E er uvis. Ny mand hos DS foruden Vergne er Stoffel Vandoorne.

Venturi har slået sig sammen med Maserati og skal køre med drivliner fra DS.

Mahindra skal foruden sig selv levere drivline til ABT-teamet, der gør comeback i Formel E med bl.a. Robin Frijns i cockpittet på en af bilerne. Ny mand hos Mahindra er Lucas di Grassi.


Nissans Max Günther og Sebastien Buemi fulgtes iblandt ad. Men det var Buemi (den bageste af de to) der scorede bedst ved i søndagens løb at slutte på 9. pladsen. Buemis fremtid ligger nu hos Envision, Günthers er uvis, men Nissan skal til næste år både levere drivliner til sig selv og McLaren.

Evans, Rowland og Di Grassi i enestående kulisser på racerbanen i Seouls olympiske kompleks.