2021 Monaco E-Prix
Mønsterrace i fyrstendømmet
Syvende afdeling af Formel E verdensmesterskabet fandt 8. maj sted på den historiske Grand Prix bane i Monaco. Efter de dominerende kaotiske forhold i Valencia ifm. 4. og 5. VM-løb blev der i det mondæne fyrstendømme ved den franske riviera afholdt et Formel E race helt efter bogen, måske endda det bedste Formel E løb nogensinde i den nu seks-en-halv sæson unge løbsserie.
Først over målstregen strøg den regerende Formel E mester, Antonio Félix da Costa i sin DS-Techeetah racer, efter at have generobret føringen på løbets sidste omgang. Og selvom det var tæt på for visse af deltagerne, fik alle knebet sig igennem løbet uden at have forbrugt mere energi end tilladt. Lidt hårdt var det dog for Jaguars Mitch Evans, der lå på en hårdt tilkæmpet førsteplads, men netop var nødt til at slække på energiforbruget på sidste omgang, hvorved ikke bare Da Costa men også Robin Frijns i en kunde-Audi fra Envision-Virgin Racing pressede sig forbi så Evans måtte ”nøjes” med tredjepladsen.
Topfoto: Antonio Félix da Costa (DS-Techeetah) startede fra pole foran Robin Frijns (Envision-Virging) og Mitch Evans (Jaguar). Sådan sluttede det også, men der skete meget undervejs.
Fotos er stillet til rådighed af ABB Formula E World Championship, hvor den specifikke copyright er anført på mesterskabets media-site.
Af Søren Clauding - 9. maj 2021
Ser man alene på startopstillingen og sammenholder den med slutresultatet kunne det tyde på et kedeligt løb. På nær Sam Bird i den anden Jaguar, som startede fra 16 pladsen og arbejdede sig op til 7. pladsen i mål, André Lotterer, der i sin Porsche avancerede fra 19. startposition og sluttede som nr. 9 samt Lucas di Grassi i Audi, der kom fra 17. pladsen op som nr. 10, var der nøje overensstemmelse mellem kørernes udgangspunkt og deres slutresultat i Top-10. Men det er i den grad misvisende.
Underholdning og dramatik til alle
Der blev dystet og overhalet, kørt strategisk og underholdende. Der var masser af dramatik og de særligt indbudte tilskuere på tilskuertribunerne, der alle kom fra lokalområdet og havde bidraget til racet på den ene eller anden måde – samt alverdens TV-seere – fik underholdning hele den ene dag, som et Formel E race med træning og kvalifikation varer. Intet under, at man er godt i gang med at gøre Monaco E-Prix til en årligt tilbagevendende begivenhed, side om side med, men næppe i samme løbsweekend som Formel 1 Grand Prix’et, der i år finder sted to uger senere.
I Monaco vil man i al sin eksklusive vælde også gerne bidrage til at sende miljørigtige signaler til omverdenen. Såvel den monegaskiske fyrste, Prince Albert II, som FIA præsident Jean Todt, var til stede langs racerbanen, der i år på nær nogle få meter i den hastighedsreducerende chikane ved havnekajen var identisk med Formel 1 Grand Prix strækningen. Det er første gang, det forsøg er gjort. Tidligere var man kørt til højre i første kurve efter starten ved St. Devote kirken, men denne gang fortsatte man op imod Casino pladsen og siden ad det sædvanlige GP-forløb, der bl.a. førte deltagerne gennem tunellen.
Den del af øvelsen forløb også helt efter bogen. Mange mener endda, at Monaco Grand Prix banen er ideel til Formel E, mere end til nogen anden motorsportskategori, og mere end nogen anden af de baner, der gæstes henover en sæson, Corona-pandemi eller ikke Corona-pandemi.
Ekstremt tæt
Allerede under træningen viste Jaguar deres styrke. Mitch Evans var dog den eneste af de to Jaguar kørere, der kom i Superpole, men han begik en lille kørefejl i Super-pole konkurrencen, som indebar, at han måtte se sig slået af Antonio Félix da Costa med sølle 51/1000 sekund. Og ligesom på sidste omgang i løbet kom også Robin Frijns også under Superpole én bedre end Evans – blot 12/1000 sekund skilte de to. Den seneste sejrherre i Monaco, Jean-Eric Verge, var 59/100 sekund efter team-kollegaen i pole-position, alt imens BMW’s Max Günter kvalificerede sig til 5. startplads.
Robin Frijns - for første gang kørte Formel E racerne gennem den berømte tunnel.
Mitch Evans i Jaguar var ultrahurtig under den frie træning, han sluttede 3'er og avancerede til 3. pladsen i VM-kampen. Her foran Jake Dennis i BMW.
I sjette startposition fandt man Oliver Rowland, der dermed lancerede den nye Nissan racer med manér. Desværre fik man ikke en realistisk forestilling om, hvor hurtig han var under Super-pole, men under gruppe-kvalifikationen kørte han næstbedste tid, slået af Vergne med beskedne 11/1000 sekund.
Oliver Rowland startede 6'er med sin nye Nissan.
I Superpole blev Rowland diskvalificeret på grund af en misforståelse omkring starttidspunktet, som indebar at han kom få sekunder for sent ud på banen, men mindst en sjetteplads har man opnået, når man er i Superpole, så det kunne have været værre. Nissan team-kollegaen, Sebastien Buemi, som har vundet to af de ialt tre Formel E løb, der forinden var blevet kørt i Monaco, om end på den forkortede bane, blev hæmmet, da Sete Camara kørte galt i sidste sving inden afslutningen på kvalifikationsgruppen, og måtte starte 13’er. På målstregen var han nr. 12 – det har indtil videre ikke været Buemis sæson.
Mercedes havde uheld
De to Vestas-backede Mercedes-kørere, den VM-førende Nyck de Vries samt 2’eren i VM-stillingen, Stoffel Vandoorne, fik aldrig et hjul til jorden i Monaco. De Vries kom ved en fejltagelse til at slå power-mode fra, da bilen lige inden kvalifikationsomgangen kørte over en ujævnhed, så han sluttede bagest i feltet – for siden at udgå i løbet med et teknisk problem. Og Vandoorne havde ikke fået dækkene op i temperatur under kvalifikationen, han startede fra 15. pladsen og havde et bremseproblem på bagakslen, som også benyttes til energi-regenerering, der sendte ham ind i halen på Wehrleins Porsche. Begge udgik.
Valencia-vinderen, Jake Dennis, havde aldrig før kørt race i Monaco. Han kvalificerede sin BMW til en acceptabel 14. startposition, men blev i løbet involveret i et opgør, som skadede hans bil – og fik derpå en straf for at have brugt for meget energi. Et paradoks: Hans bil hang med de trækkende hjul i luften, han havde skiftet til bakgear, trådte på speederen og over-forbrugte energi, mens han i praksis holdt helt stille. Formel E stiller ganske særlige udfordringer...
Tæt kamp i VM-toppen
Med endnu et uforudsigeligt løbsresultat mistede Nyck de Vries føringen i VM-kampen til Robin Frijns. Tankevækkende iøvrigt, at det er to hollændere, der fører an i Verdensmesterskabet. Men kun fem points adskiller dem. Mitch Evans avancerede til 3. pladsen mens Antonio Félix da Costa passerede Sam Bird. I Team-mesterskabet er Mercedes fortsat i spidsen og Jaguar er nummer to. Men der er nu kun to points mellem de to premium bilmærker.
Næste afdeling af Formel E verdensmesterskabet finder sted d. 19. og 20. juni men ikke på den permanente Grand Prix racerbane i Mexico City, for den benyttes for øjeblikket til at huse et lazaret for Corona-syge. I stedet køres de to løb på den snoede permanente bane i Puebla.