Biltest: XPeng G9 AWD Performance
Luksus og power for alle pengene
“Kan I ikke lige vente til den næste opdatering er installeret,” lød meldingen fra den danske importorganisation bag det kinesiske bilmærke, XPeng, Vores svar: “Helst ikke, for så er der vel en ny opdatering i pipelinen, og så bliver testen udsat igen.” Løsning: Vi gik under huden på XPeng G9 og lovede, at se bort fra de områder, der især er fokus på ved den kommende opdatering.
Det var nu ikke så vanskeligt, for opdateringer på moderne biler finder populært sagt sted i tide og i utide. Det er ligesom med alle andre computere og smarttelefoner - efter nogen tid er de ikke til at kende igen, fordi de opdateres ligeså hurtigt, som producenterne synes, at det er passende. Men det basale ændres der nok ikke så meget på, deriblandt hvordan en bil basalt set opfører sig på landevejen, og så hvordan den er indrettet og ser ud.
Af Søren Clauding - marts 2024
XPeng prøvekørsler - find dem hér >>>
Det sidste er en god indgangsvinkel og bjergtog givet vis mange af jurymedlemmerne, da XPeng G9 opnåede at blive blandt de nominerede til hæderstitlen Årets Bil i Danmark 2024, Den fik ikke titlen, men alene det, at blive nomineret, er udtryk for, at en bil er skabt rigtigt. Og den ser da også godt ud.
Den prøvekørte G9 er en temmelig stor SUV-agtig fuldt elektrisk bil. Den byder på god plads i kabinen og så er bagagepladsen prioriteret, hvilket ikke gælder alle biler, der stammer fra Kina. 660 liter basis plads er meget. At det så kun bliver til 1576 liter, når bagsæderyglænene lægges ned, kan nok mest tilskrives en suveræn polstring, der tager sin del af kabinepladsen. I øvrigt har G9 en Frunk på 71 liter. Den kan dog sandt at sige ikke bruges til meget andet end bilens ladekabler - men så slipper man for at have dem liggende i bagagerummet. Ladekabler har det med meget hurtigt at blive meget snavsede.
Frunk'en øger bidrager med 71 liter til bagagekapaciteten.
Menuerne i on-board computeren springer vi let henover jf det indledende løfte, men de virker dog rimelig logiske og dual infoskærmen bliver der næppe rørt ved. Den højre halvdel af skærmen gør det muligt for passageren på forsædet at betjene en række funktioner og kan bl.a. benyttes til, at se video på, Af samme årsag er den digitalt afblændet, så man ikke kan se skærmen fra førerpladsen. Det ser vi som et alternativ til at se på det, man kører forbi, eller endda til at snakke sammen. Det vil nok kunne tiltale nogle…
God undervogn
Grundliggende er G9 bygget rigtigt. Der er benyttet plads til et dobbelt wishbone forhjulsophæng og en multilink baghjulsophængning, og i den prøvekørte Performance udgave også luftaffjedring. Det muliggør, at den ikke særlig SUV-agtige frihøjde på 14,5 cm kan justeres 5 cm og så begynder det at ligne noget.
255/45-21 hjul giver godt greb i underlaget.
Undervognen er adaptiv, hvilket har en vis betydning for affjedringen, men især har indvirkning på stabiliteten, hvis man vover sig ud i at benytte de op til 551 hestekræfter, som de to motorer sammenlagt kan levere. Man har ligesom Tesla valgt at kombinere en lettere og en smule mere upræcis induktionsmotor på forhjulene - den står for 238 hestekræfter og 287 Nm. Og på bagakslen har man så anbragt en permanent magnet synkron motor, der bidrager med op til 313 hestekræfter og 430 Nm.
Firehjulstræk – en gang imellem
Det er lidt af en kunst, at få de to til at spille sammen, men XPeng er nu lykkedes meget godt, var det vores indtryk, omend vi ikke havde mulighed for at presse systemet helt til grænsen. Desuden er det kun i Sports-indstillingen, det for alvor har betydning, for først da trækker bilen også på forhjulene. Som sådan bliver induktionsmotoren nærmest en slags hjælpemotor, når man skal virkelig hurtigt op i fart. Da kan de 100 km/t nås på blot 3,9 sekunder.
I testperioden var vejret meget omskifteligt og vi havde mulighed for også at afprøve hvordan kræfterne blev fordelt på et underlag med temmelig stor uforudsigelighed indbygget. Det fungerede forbavsende godt også dér.
Bilen var udrustet med et 98 kWh batteri (93,1 kWh netto) og energiforbruget iht WLTP er 21,3 kWh/100 km, hvilket er standarden for den størrelse biler. A-pro-pos vejer XPeng G9 AWD Performance 2340 kg. Opladningsværdierne er 11 kW (AC) hhv 300 kW (DC). Sidstnævnte gør, at man på en god dag det rette sted kan oplade fra 10 til 80 procent af batterikapaciteten på bare 20 minutter.
Luksus udstyr for mange penge
Prisen er 600.000 kroner og den opnås naturligvis pga de favorable danske afgiftsregler for elbiler. Det har producent såvel som kunder gavn af, især hvis det, man som kunde lægger vægt på, er masser af det, man normalt omtaler som luksus udstyr.
I det konkrete tilfælde inkluderer udstyret bl.a. massage i fire af bilens fem sæder, sæder med lår- og lægstøtte, softclose døre, varmepumpe, panorama glastag, ratvarme, udvendige højtalere til strandfesten, leveret fra et dansk DYNAUDIO anlæg, USB-A og C opladning, 4 zone talestyring, fjernbetjening via app, fuld LED og varme i forrudens nederste del. Desuden giver man 7 års garanti / 160.000 km.
Model: |
XPeng G9 AWD Performance |
Listepris: |
Kr. 599.900 |
Motor, transmission, batteri kapacitet (Brutto/Netto): |
Front motor: Induktions elmotor, 238 hk, 287 Nm. Bageste motor: Permanent magnet synkron elmotor 313 hk, 430 Nm. System: 551 hk. 717 Nm. Firehjulstræk i Sport-mode. Litium-ion batteri, 98 kWh, Netto: 93,1 kWh |
Præstationer acceleration/ topfart/ Rækkevidde/ energiforbrug (WLTP)/ Ladeeffekt: |
3,9 sek./ 200 km/t/ 520 km/ 21,3 kWh/ 100km. 11 kW AC. 300 kW DC |
Længde: |
4,89 m. |
Bagagerum: |
660-1576 liter |
Værd at bemærke: |
21" alufælge. LED Matrix forlygter. El-forsæde. Massage på 4 siddepladser. 2 zone Klimaanlæg. Varmepumpe. Nøglefri betjening via app. Adaptiv fartpilot. Panorama glastag. Dual infor berøringsskærm. El-bagklap. 12 kameraer. Sædevarme og ratvarme. Udvendige højtalere. DYNAUDIO lydanlæg. 7 års garanti. |
Det elektrisk indstillelige passager forsæde har en Chaiselong funktion, der øger bekvemmeligheden.