Kørt kort: Range Rover Sport PHEV
Ny Range Rover Sport med tryk på Sport
Linjeføringen siger næsten det hele: Den helt nye Range Rover Sport er den mest sportslige Range Rover Sport til dato. Den er markant mere dynamisk, den har et overskud af kræfter, men linjeføringen: Wow, det er en bil, der vil noget.
Det skulle den da også gerne være, for en Range Rover er ikke en hvilken som helst bil, og det gælder også Sport- modellen. Og især den version, vi havde mulighed for at køre en kortere tur i, som springbræt til introduktionen i Danmark. 510 momentstærke hestekræfter gemte sig under motorhjelmen i plug-in hybrid ”Autobiography” udgaven, P510e, der i øvrigt er hele 880.000 kroner lavere prissat end dens benzin-motor sidestykke med en 530-hestes V8’er.
Af Søren Clauding - november 2022
Andre Range Rover prøvekørsler - find dem hér >>>
En vis klimamæssig mening
De danske afgiftsregler kommer i den grad den nye luksus-offroader til gode. I en sådan grad at man ”blot” skal betale 1.279.000 kroner for den billigste plug-in med 440 hestekræfter, P440e. Og kører man meget på strøm, giver det også klimamæssigt en vis mening. For selvom Range Rover Sport ikke er så stor som top-eksemplaret i modelviften, der alene bærer navnet Range Rover, er ”Sport” modellen fortsat en temmelig stor bil.
Den måler 4,95 meter i længden, den er 2,05 meter bred (med sidespejlene klappet ind, ellers 2,21 meter) og den er 1,82 meter høj – og så har den en frihøjde på 21,6 cm, som kan øges med 7,5 cm plus 6 cm ekstra, hvis man pludselig finder sig selv på toppen af et dybt hjulspor. Samt en vadedybde på 90 cm. Begrebet ”Sport” har en lidt anderledes betydning hos Range Rover end i bilverdenen generelt.
Endnu bedre på vejen
Og dog. For netop bilens evne til, at færdes på almindelig plan asfaltvej, har man målrettet arbejdet på at gøre bedre, ikke bare bedre, men MEGET bedre. Det er en udfordring, for en bil, der med den elektrificerede drivline er krøbet op på godt 2,8 tons (det er 300 kg mere end V8’eren), er ikke præcis født med agile køreegenskaber – den er nærmest på niveau med en Rolls Royce af de største. Derfor har man også taget særlige hjælpemidler i brug, bl.a. ved at gøre karosseriet 35 procent mere vridningsstabilt.
Helt unikt var oplevelsen af bilens affjedring. Fabrikken har udviklet en banebrydende dynamisk luftaffjedring med indstillelig volumen og aktive støddæmpere med to ventiler. Det har øget affjedringssmidigheden, så bilen på én gang er komfortabel og samtidig i stand til at håndtere de mange kræfter og den store vægt. Det var meget tydeligt på de i blandt også ujævne danske landeveje. Krængningsstabilisatorerne er i øvrigt elektrisk styrede.
De ypperste egenskaber
En bil i den kaliber skal naturligvis byde på de ypperste af markedets løsninger og det gør den da også. Vi havde ved det første møde ikke mulighed for at prøve dens offroad egenskaber, men årtiers sublime Range Rover – og Land Rover – oplevelser gør offroad delen mindre afgørende for førstehåndsoplevelsen. De biler kan bare køre offroad, det er der ingen som helst grund til at sætte spørgsmålstegn ved, og danske kørselsforhold kommer da heller ikke i nærheden af at udfordre bilernes terræn-evner.
Så hurtigt summeret op: Terrain Response systemet i den seneste udgave er suppleret af det såkaldte vejfokuserede Dynamic Mode, systemet er konfigurer-bart og suppleres nu også en af adaptiv fartpilot…til terrænkørsel! Med firehjulsstyring styrer baghjulene med i en vinkel på op til 7,3 grader og derved bliver en vendediameter på 10,97 meter mulig.
Langt på strøm
Plug-in hybriden kan i praksis køre i nabolaget af 85-90 kilometer før et fuldt opladet batteri er tømt (WLTP-tallet er 113 kilometer i P510e), og så er litium-ion batteriet på 38,2 kWh (brugbar: 31,8 kWh) anbragt under bagsædet, hvor det optager minimal plads i den naturligvis firehjulstrukne bil. Intet under, at alle de bestillinger, man i Danmark allerede inden bilen kunne ses herhjemme, har modtaget alene er på PHEV-udgaverne.
I øvrigt er firehjulstrækket af den såkaldte intelligente slags. Som udgangspunkt er bilen baghjulstrukken og besidder et elektronisk spærredifferentiale, hvilket underbygger køredynamikken på plan vej, og så træder forhjulstrækket til, når der er brug for det. Derfor kan en Range Rover Sport fx håndtere stigninger på 45 grader.
Offroad elegance
I kabinen har man oceaner af plads og rigtig meget offroad elegance, som Land Rover og Range Rover især i det sidste årti har gjort helt til sit eget. De har evnet at kombinere det rå univers, som bilerne er skabt til at håndtere, med moderne elegance, bl.a. betjening via en 13,1” skærm. Ikke gigantisk, men fuldt tilstrækkeligt til at navigere i den omfattende menu og til at levere fine skarpe billeder fra bilens mange kameraer.
En særlig finesse er, at man kan indstille skærmen til ikke at reagere ved en simpel berøring, men felterne bliver først aktive, når man reelt presser lidt på dem. Derved dobbeltsikrer man, at betjening af menupunkterne ikke sker ved en tilfældighed, når bilen bevæger sig mens man rører ved skærmen. En lille vibration med tilhørende lyd indikerer, når man har aktiveret en funktion.
I naturens stille ro
En Range Rover Sport kan leveres med op til 29 højtalere samt et støj-reduktionssystem, der virker både via kabinehøjtalerne samt de højtalere, der sidder i nakkestøtterne. I forvejen støjer bilen ikke meget, men systemet virker så godt at det er en ret stilfærdig oplevelse at køre i bilen. Og så kan med sindsro bevæge sig rundt i landskabet også under en pandemi, for det indbyggede filter holder vira udenfor kabinen med en sikkerhed på 90 procent.
Sidst men ikke mindst, og særlig vigtig i denne tid på året: Den nye Range Rover Sport leveres med unikke LED forlygter, der frembringer lyset via 1,3 millioner mikro-spejle. Det giver en unik oplysning af kørebanen, eller hvor man nu måtte være kørt hen. Siges der – for vi har endnu til gode at prøve Range Rover Sport i mørke.