Mercedes-Benz E 300 de - Biltest

Biltest: Mercedes-Benz E 300 de EQ Avantgarde

Luksusbil med alsidig miljø-forstand

Det er vanskeligt at forestille sig, at Mercedes-Benz gør noget halvt. Det er den nye plug-in hybrid udgave af den store E-klasse et mønstereksempel på. Ikke blot er hybrid teknologien i princippet dobbelt så god og dobbelt så kraftig som i forgængeren, den lader også føreren styre, hvordan den miljørigtige kørsel skal håndteres - hvis han altså vil.

Netop friheden til, at tilrettelægge sin brug af den velfungerende hybridteknologi, er en vigtig faktor for moderne mennesker, der har miljøet i baghovedet, når de kører bil. Det gælder især den udgave, vi her har prøvekørt, for det er “diesel-plug-in” versionen. Ja, korrekt: diesel-plug-in. Hidtil har E-klassen eksisteret som benzin-plug-in, en ny opgraderet udgave kommer også senere, men kombinationen af en kraftig, men alligevel miljø-skånsom dieselmotor og muligheden for at køre 50 kilometer på elektricitet alene, er ny og ganske enkelt, at kombinere det bedste fra to verdener og dermed skabe et af de mest miljø-optimale tilbud på premium markedet netop nu.


Af Søren Clauding - juni 2019


Valgmuligheder

Ved hjælp af en enkelt trykknap kan man vælge, at køre i Hybrid-indstillingen, hvor en computer optimerer samarbejdet mellem dieselmotor og elmotor. Man kan også vælge, at køre på elektricitet alene (forudsat der er strøm nok på batteriet, men det er lige så indlysende som at der skal være dieselolie på tanken, for at kunne køre ved hjælp af den konventionelle motor), man kan vælge, at gemme det aktuelle strømniveau til senere, eller man kan lade dieselmotoren lade batteriet op under kørslen, så man har maksimal mængde af strøm til rådighed, når man fx. Kører ind i et byområde.



Det sidste gør plug-in hybriden til en option også for de bilister, der ikke altid har mulighed for at “plugge ind” og lade op fra el-nettet. Naturligvis handler hybrid-kørsel om at reducere forbruget af fossilt brændstof, altså dieselolie, og dermed reducere udslippet af miljøskadelige stoffer i udstødningen. Men miljø er også støj og kørekomfort. Færdes man om natten, hvad eksempelvis hyrevogne, som en E-klasse Mercedes fortsat ofte benyttes til, ofte gør, kan man undlade at forstyrre de omkringboende. Det samme gælder naturligvis, når man kører ned ad villavejen og parkerer i garagen en sen aften. Man behøver endda ikke engang slå tændingen fra, inden garageporten lukkes, for bilen forurener ikke hverken luft eller lyd.

Potent drivline

I hybrid-indstillingen foregår samarbejdet mellem dieselmotor og elmotor stort set umærkeligt. Og er der strøm nok på batteriet, kører bilen automatisk på elektricitet. I øvrigt kan man køre op til 130 km/t på elektricitet alene, for elmotoren er en potent sag på 122 hestekræfter med et drejningsmoment i nabolaget af 400 Nm.



Potent er også dieselmotoren, som i princippet er den samme, man finder i Mercedes E 220 d. Den præsterer op til 194 hk og har et maksimalt drejningsmoment på 440 Nm mellem 1600 og 2800 omdr./min. Den maksimale system-effekt er 306 hk, fordi de to motorer ikke effekt-peaker samtidig. Tilsvarende er det maksimale system drejningsmoment på 700 Nm. Det er mange kræfter, der muliggør, at 100 km/t kan nås på 5,9 sekunder. Topfarten er 250 km/t.

Den ideelle kombination

Det sidste er en vigtig faktor bag kombinationen af diesel og el. En dieselmotor med SCR katalysator og brug af AdBlue, er notorisk det mest miljørigtige alternativ på lange ture ved høj fart, ligesom elmotoren er det rette ved lav fart. Iht. WLTP målemetoderne kører man 62,5 km/l, men det kræver et fuldt opladet batteri og et kørselsmønster, der nøje følger WLTP test-cyklussen. Vi erfarede et forbrug på omkring 17 km/l ved blandet kørsel uden den helt store mulighed for indblanden fra elmotoren, og når dieselmotoren skulle oplade batteriet, kørte vi omkring 15 km/l. Det er alt andet lige pæne tal.

En E-klasse er jo en stor bil. Den måler 4,92 meter i længden og plug-in hybriden vejer omkring 250 kg mere end den konventionelle 220 d. Prismæssigt er den attraktivt fastsat, netop nu til 687.430 kroner - cirka 25.000 kroner mere end uden hybrid-teknikken, men beløbene kan ikke rigtig sammenlignes, fordi bilerne er ret forskellige.



Forskellighederne

Batteriet fylder godt op i bagagerummet, hvis kapacitet falder fra 540 til 370 liter, og man bruger i praksis formentlig også lidt plads på, at medbringe et ladekabel. Vægten gør en kørselsmæssig forskel (EQ-bilen ligger ekstra roligt på vejen). Og støjniveauet er generelt markant lavere i hybridbilen. Fælles for enhver E-klasse er brugen af multilink baghjulsophæng, 3-leds McPherson fortil og hvis ikke man har tilkøbt luftaffjedring også det avancerede Agile Control system, der regulere dæmpningsniveauet individuelt i hver støddæmper, afhængig af de aktuelle kørselsforhold.



Standardudstyret inkluderer et fremragende Fuld LED-lys, 2-zone klimaanlæg, bakkamera og p-assistent. Men fartpiloten er fx ikke adaptiv, vognbaneassistenten, nøglefri betjening etc. savnes, så det er en god idé, inden man underskriver slutsedlen, lige at sikre sig, at alt det udstyr, man naturligt forventer i en Mercedes-E-klasse, også er en del af købet. Og så man jo betale det, det koster...

Model:

Mercedes-Benz E 300 de EQ Avantgarde

Listepris:

Kr. 687.430

Motor og transmission:

2 ltr. turbo dieselmotor. 194 hk. 400 Nm. El-motor 122 hk, 400 Nm. System: 306 hk. 700 Nm. Plug-in hybrid. 9G-Tronic automatgear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning/ el-rækkevidde (WLTP):

5,9 sek./ 250 km/t/ 62,5 km/l / 44 g/km/ 50 km.

Længde:

4,92 m

Bagagerum:

340 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. Aktiv nødbremse. Fuld LED. 18” letmetal fælge. 6 airbags. 2-zone klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Bakkamera. P-assistent.