First World Test: Mazda MX-30 R-EV
Banebrydende plug-in til banebrydende pris
Når Mazda om kort tid bringer deres nye plug-in hybrid på markedet, er det ikke bare med en banebrydende teknik, men det sker også til en banebrydende pris, der oven i købet holder ind i 2024. Vi har prøvekørt den nye bil, der vender mange ting på hovedet.
Mazda har det med at gøre tingene anderledes. De er ikke konforme og de gør ikke bare som de andre, hvis de identificerer bedre muligheder. De gør sig overvejelser om biler, mennesker og teknik, og det samler de så i løsninger, hvor man måske lige skal kløe sig i nakken og selv tænke med: Og så er tingene jo egentlig ret indlysende.
Af Søren Clauding - 15. oktober 2023
Andre Mazda prøvekørsler - find dem hér >>>
Læs også:
Mazda nytænker og giver Wankel-motoren nyt liv >>>
Unikke muligheder for dem, der vil >>>
Masser af udstyr i ny Mazda plug-in >>>
Et stykke tid undervejs
Allerede i foråret beskrev vi den grundliggende idé bag den nye R-EV version af Mazda MX-30, hvor dens største hurdle nok er betegnelsen. Men betegnelsen til side og læs videre, dog velvidende at ”R” står for Rotationsmotor (R=Rotary).
Punkt 1: Mazda MX-30 er en rummelig kompakt til mellemstor crossover med gode pladsforhold og glimrende køreegenskaber. Den vil som plug-in hybrid kunne købes for blot 242.000 kroner og er dermed helt fremme i priskonkurrencen. For prisen holder også i 2024, hvor afgifterne sættes op på plug-in hybrider i Danmark, oplyste den danske afdeling af Mazda i forbindelse med de første internationale prøvekørsler, der fandt sted i Sydtyskland.
Punkt 2: Egentlig behøver man ikke vide mere end ”Punkt 1”. Mazda har nemlig med de seneste nye modeller bevæget sig ind i premium-segmentet, og set også i det lys er prisen ekstra bemærkelsesværdig. Hér lidt flere data: Elektrisk rækkevidde: 85 kilometer (WLTP) på en fuld opladning. Med 50 liter benzin i tanken kan man køre 680 kilometer, hvorved man så kan regne ud, at uden elektricitet fra elnettet er benzinforbruget cirka 12 km/l, hvilket ikke er usædvanligt for en mellemstor SUV, men dog ikke skelsættende.
Punkt 3: Men Mazda MX-30 passer ikke ind i ”systemet”. Det behøver man egentlig ikke at vide, for man kan bare træde på speederen og køre. Men begynder man at bruge dens muligheder aktivt, kan man skabe en samle energi-forbrugsoplevelse, som hurtigt bringer bilen på niveau med eller måske endda foran konkurrenterne. For drivlinen er fuldt elektrisk og det åbner for en computerstyring af energiforbruget, der er yderst avanceret og giver store muligheder.
Forklaring:
Helt grundliggende drives bilen af en elmotor. Den yder op til 170 hestekræfter og gør det med et drejningsmoment på op til 260 Nm. Fordi motoren er elektrisk, kan dens funktion styres elektronisk af bilens motorstyringssystem med en præcision som er forbilledlig.
Motoren får sin energi, sin strøm, fra et 17,8 kWh litium-ion batteri, som kan oplades med 11 kW fra fx en vægboks i carporten eller en offentlig vekselstrøms ladestander. Der kan også lades op fra en offentlig jævnstrømslader med op til 36 kW, hvilket er usædvanligt for en plug-in hybrid. Det indebærer, at man, forudsat man kan tilrettelægge sin kørsel ud fra kendskabet til hvor hurtigladerne findes, vil kunne oplade fra 20 til 80 procent på bare 25 minutter og derved i praksis have meget lettere ved at køre meget på elektricitet alene end i en konventionel PHEV.
Gennemsnitligt energiforbrug
Ved blandet kørsel bruger man 17,5 kWh pr. kørte 100 kilometer. Det er et tal, der på snoede og hurtige veje mellem München og Augsburg i Sydtyskland viste sig at holde meget godt stik. Hvorfra strømmen så kommer er en anden historie. Den kan som nævnt komme fra elnettet, eller den kan komme fra en generator drevet af den ”medbragte” benzinmotor.
Det unikke i den forbindelse er nemlig, at benzinmotoren er en rotationsmotor, en såkaldt Wankel-motor, som Mazda har haft patent på siden begyndelsen af 1960’erne. Wankel-motoren er yderst kompakt, kun omkring 25 cm i længden og derfor har man kunnet bygge maskineriet som en samlet enhed. Når man kikker ned i motorrummet, ser man elmotoren til venstre i ”motorblokken”, generatoren i midten og Wankel-motoren til højre.
Kræfter nok
Overraskende er det, at Wankel-motoren, som er på 830 kubikcentimeter blot yder op til 75 hestekræfter og et drejningsmoment på 116 Nm. Men det er rigeligt til at føde batteriet, når det er løbet tør for strøm, netop på grund af den førnævnte motorstyring. En motor, og det gælder også en elmotor, leverer kun ganske sjældent den maksimale effekt.
Og da topfarten som i mange elbiler er begrænset til 140 km/t (hvilket rækker glimrende til danske kørselsforhold og på intet tidspunkt blev oplevet som en begrænsning selv på de tyske autobahns – simpelthen på grund af den anden trafik), er det muligt at klare sig med Wankel-motorens på papiret beskedne effekt.
Moderniseret teknik
I øvrigt er det første gang i 11 år, at Mazda bringer en bil med Wankel-motor på markedet, og teknikken har gennemgået en omfattende moderniseringsproces, som har gjort op med tidligere tiders handikaps som fx et stort olieforbrug.
Batteriet er placeret i bunden af bilen, og fordi det ikke er så stort, påvirker det ikke pladsforholdene i kabinen, modsat mange plug-in’er, der har batteriet placeret bagtil. Benzintanken er placeret bagest under bagsædet, og medvirker derved også til at holde tyngdepunktet nede. Samtidig har man opnået et bagagerum på 350 liter, der kan øges til 1155 liter, når bagsæderyglænene lægges ned.
Hurtige fakta om helt ny Mazda MX-30 R-EV
Introduktion i Danmark: Ultimo 2023
Drivline: Forhjulstræk, elmotor (170 hk, 260 Nm), Wankel-motor (0,830 liter, 75 hk, 116 Mn), Automatgear.
Batteri/litium-ion: 17,8 kWh, 355 V. 188 kg.
Forbrug WLTP: 17,5 kWh/100 km.
EV rækkevidde WLTP: 85 km (110 i by).
Benzintank: 50 liter.
Samlet rækkevidde WLTP: 680 km.
Længde: 4,395 meter.
Bagagekapacitet: 350-1155 liter
Vægt: 1778 kg.
Anhænger: 0 kg.
Bagsæderyglænet er asymmetrisk deleligt på alle model versioner.