Ford Transit og Tourneo PHEV -First Test

First World Test drive: Ford Transit og Tourneo PHEV

Ford tænder for strømmen

I foråret bebudede Ford, at man ligesom de fleste af kollegerne i branchen var godt i gang med den elektriske omstilling. Men modsat de fleste havde man tænkt sig, at lægge ud med varebiler. Det giver god mening, for dér er Ford nemlig allerede i en klar førerposition. Og nu har fabrikken da også præsenteret de første elektrificerede biler.

Omdrejningspunktet er de populære Transit varevogne. Og den første elektriske Transit er nu så langt, at vi kunne prøve den, eller dem, for selvom den ene ikke umiddelbart er interessant i Danmark, så er mild hybrid-udgaven af den dieseldrevne Transit Custom allerede sat i produktion.


Topfoto: Miljøet i den Stockholmske skærgår fornægter sig ikke. Det skal Tourneo Custom og Transit Custom PHEV på fælles mission bidrage til at bevare.

Af Søren Clauding - oktober 2019

Link til importøren

Læs også: Ford satser bredt på E-mobilitet >>>

Læs også: Ford hybrider kører som på skinner >>>


Første Plugin-hybrid

Den uden sammenligning mest interessante for såvel kunderne som vores allesammens fælles omverden er PHEV udgaven af Transit Custom, den første på markedet af sin art, der også kommer i en personbilsversion med 8 siddepladser. Den er som udgangspunkt en plugin hybrid også kaldet opladningshybrid, der i anvendelse læner sig op ad andre kendte plugin hybrid løsninger. Men i samme øjeblik, dette er skrevet, hører ligheden også op.



Ford har nemlig bygget en ægte elbil med en 120 hestes elektromotor, som præsterer det overbevisende drejningsmoment på ikke mindre end 355 Nm over hele omdrejningsskalaen. Den har desuden en gearvælger som en automatgearsbil, fordi den kun har ét gear. Med andre ord en kraftfuld mellemstor van og tilsvarende minibus.



Benzinmotor i stedet for kæmpebatteri

Men i stedet for, at udruste den med et kæmpebatteri, der med respekt for verdens begrænsede litium reserver ikke er den helt optimale løsning, set i et større perspektiv, og i bund og grund også ulogisk, fordi en Transit skal udnytte sin lasteevne til nyttelast og ikke til et magnum-batteri, har man benyttet fabrikkens prisbelønnede 3-cylindrede 1-liters turbobenzinmotor.

Benzinmotoren er en regulær rækkevidde-forlænger, fordi den sørger for strøm til batteriet eller sender det direkte ind i elmotoren, når batteriet er tomt. Eller, og det er nok så vigtigt, forsyner elmotoren med strøm, så batteristrømme kan benyttes, når det er den rigtige løsning. Desuden kan den også oplade batteriet, så man har strøm til næste gang, man passerer bygrænsen, for i sagens natur er det i byerne, en plugin-hybrid har størst berettigelse.

Elektriske fordele

Så kort sagt har man kørselsmæssigt de fleste af de fordele, der er forbundet med en elmotor, og eneste reelle ulempe er lidt brummen i ny og næ, når benzinmotoren skal på arbejde. Og det er nu ganske beskedent, hvad den udsender af støj.

Og arbejde skal den i princippet først efter 35-40 kilometers kørsel, baseret på erfaringerne fra vores første møde med den nye Transit Custom PHEV og Tourneo Custom, som fandt sted under blandede kørselsforhold omkring Stockholm ved temperaturer omkring 7-8 grader, i til tider kraftig blæst og med 400 kg dødlast i varerummet.



40 kilometer på elektricitet alene

De officielle WLTP tal siger for Tourneo en rækkevidde på 40 kilometer på elektricitet alene og forbrugstallet er 3,57 liter pr. 100 kilometer (for Transit Custom er tallene hhv. 41 km og 3,08 l/100 km), men det tal er naturligvis MEGET afhængig af bilens køremønster og opladningsmønster. Det er ikke gratis at køre på elektricitet, men det nedbringer udgiften pr. kilometer klækkeligt.

De to nye Plug-in hybrider har begge glæde af den gode kilometerpris, men oven i det har Tourneo Custom PHEV gavn af en klækkelig afgiftsrabat. Det betyder ikke, at Ford allerede nu kan afsløre alle priser på de nye biler, der da også først lander på det danske marked omkring april 2019.

Mild hybrid varianterne

Vi havde lejlighed til at prøve begge varianter og også udgaverne med 185 hestes og 130 hestes mild hybrid dieselmotor, og de kører ikke væsensforskelligt. Tourneo Custom PHEV er lidt blødere affjedret end den tilsvarende Transit og mild hybrid teknologien kunne i det store hele ikke identificeres. Det virkede dog lidt som om, at gearskiftene i den manuelt gearede udgave fik hjælp til lidt blødere gearskifte, men den største forskel er en op til 8 procent forbedret brændstoføkonomi.

Ford oplyser, at grunden til, at mild hybrid bilerne ikke som udgangspunkt vil blive markedsført i Danmark, er at teknikken fordyrer bilerne og fordyrelsen bliver ikke kompenseret afgiftsmæssigt. Igen er den danske afgiftspolitik en effektiv hæmsko, når det gælder om at lade bilbranchen yder det bidrag til et bedre miljø, som branchen faktisk er i stand til og godt kan praktisere i andre lande.