Ford F-150 Lightning - kort test

Kort test: Ford F-150 Lightning

Amerikaner elbil på lynvisit

Den kom ikke helt som et lyn fra en klar himmel, for opholdet var planlagt, men opholdet var kort, et ægte lynvisit af en ægte amerikanerbil med en gigantisk elmotor. Den er intet mindre end den mest solgte bilmodel i USA, altså F-150 uden ”Lightning”, for Lightning betyder godt nok lyn, men hæftet på F-150 betyder det ”elektrisk pick-up truck”.

I USA kører der nemlig mange pick-up trucks. ”Truck” tilføjelsen giver mening, for de biler er virkelig gigantiske, den er faktisk en lastbil. Ford’en måler nemlig små seks meter, den er 2 meter høj og næsten 2,5 meter bred. Den passer dårligt ind i danske eller for den sags skyld europæiske parkeringsbåse. Om det er årsagen til, at den ikke – efter planen i hvert fald – finder vej til de europæiske markeder, vides ikke.


Af Søren Clauding – februar 2023

Flere Ford prøvekørsler - find dem hér >>>

Andre Ford prøvekørsler - find dem hér >>>


Men det er nok et symptom på, at verden trods alt er forskellig på hver side af Atlanten, i det mindste hvad den slags biler angår, ellers er forskellene såmænd minimale, hvad fx den internationale situation på tværs af jordkloden på sin helt egen måde signalerer.



Elektrificeringsstrategien

Det gør den dog ikke uinteressant som bil, og heller ikke uinteressant at berette om. Den sender nemlig et klart signal om, at Fords elektrificeringsstrategi er oprigtig ment. Målsætningen er – i Europa – at nye personbiler, produceret af Ford fra 2035 alle vil være elektriske.

Om det kommer til at ske, vil tiden vise, for mon ikke der er en grund til, at Ford aktivt deltager i rallyverdensmesterskabet, hvor bilerne godt nok er elektrificerede men også benytter syntetisk CO2 neutralt brændstof. Undertegnede tror ikke på, at det sidste ord er sagt i denne sag. Men lige nu er det målet for Ford, og så kan man jo altid om nødvendigt tilpasse sig virkeligheden, jo nærmere man kommer.

Sjovt nok er målsætningen europæisk, alt imens F-150 Lightning er pære-amerikansk, så i USA vil man også noget, der har med elektricitet at gøre. Man vil bl.a. bidrage til den kortvarige forsyningssikkerhed. For det store 131 kWh batteri, der ligger i bunden af det firehjulede firehjulstrukne gigant-lyn vil kunne returnere op til lige under 10 kWh af den strøm, som den måtte få fra husholdningens ladestander. Så svigter strømmen i byen, har man sit eget lille energilagringsanlæg stående i carporten, hvis man altså vælger den bil.



Ens prissætning

Valget vil i givet fald fortrinsvis være principielt, et spørgsmål om man vil det ene eller det andet. For i USA koster en Lightning det samme som den tilsvarende konventionelt drevne F-150, dvs. omkring 400.000 kroner, så det er ikke umiddelbart økonomisk betinget. Men indrømmet, som i alle dele af verden står der ikke hurtigladere på hvert et gadehjørne. Og da strækninger kan være meget lange i USA, er pickup-elbilen nok som alle andre steder, hvor elbiler trænger sig på, mest et alternativ til lokal-transporten. Også selvom det store batteri i den knap 3 tons tunge bil giver en kalkuleret rækkevidde på 514 kilometer.

Kalkuleret bliver den for os, for det var ikke den lange testtur, der var mulighed for under lynbesøget i Danmark. Men til strækkeligt til at tro på, at 0-100 km/t virkelig vil kunne klares på 4,5 sekunder, hvis man vil. Og tilstrækkeligt til at beundre ikke bare den lydsvage kørsel men også den komfortable affjedring. Hurtigt omkring hjørnerne? Glem det, men med hastighedsgrænser i USA, som kan virke endnu mere begrænsende end dem, man mødes af rundt om i Europa, er kurveegenskaberne også af sekundær betydning.

Man har dog skabt en ret avanceret undervogn med dobbelte wishbones ude fortil samt en uafhængig, men mere konventionel løsning på baghjulene. De skal også kunne klare bilens store tryk, foruden egenvægten også 900 kg i nyttelast, og være klar til at håndtere en trailervægt på 4500 kg.

Og så kommer det uundgåelige…

Jo, F-150 Lightning har mange kræfter. Rigtig mange. De to elmotorer – den fortil plus den bagtil – præsterer tilsammen op til 563 hestekræfter og endnu mere overbevisende: Drejningsmomentet er 1050 Nm. Sådan! Den bruger også en sjat energi undervejs, så derfor er det rart, at kunne lynlade med 150 kW DC-ladning, for da vil man kunne køre yderligere 86 kilometer efter blot 10 minutters opladning. Men lynladeren skal så bare lige findes først.