Biltest: Ford Puma 1,0 EcoBoost mHEV155 hk ST-Line
Kraftfuld crossover på rov efter bilkøberne
Allerede i februar prøvede vi den helt nye Ford Puma i forbindelse de første internationale testkørsler på vejene omkring Malaga i Spanien. Kort tid efter sprang den nye crossover ind på det danske marked, gik på rov efter bilkøberne og i vores optik er der ingen tvivl: Den bil bør få succes hos det danske publikum.
Vi har nu gen-prøvet den på danske landeveje (se videoen her på siden og oplev den køreglade kompaktbil på snoede og kuperede danske provinsveje) og indtrykket fra Sydspanien blev bekræftet: Den er ganske enkelt sjov at køre, fuldstændig som Ford Fiesta, som den nye Puma deler platform med.
Af Søren Clauding – juni 2020
Andre Ford prøvekørsler – find dem hér >>>
Læs også:
Ford Puma First World Test 2020 >>>
Køredynamik for alle pengene
De to biler kører ikke ens. Det ville også være mærkeligt, hvis de gjorde. Men begge har den samme grad af køredynamik, som altid har kendetegnet Fords biler og måske især er blevet understreget af de seneste generationer. Puma er ganske enkelt sjov at køre – samtidig med at den er ret praktisk.
Trods den fælles platform er Puma noget større end Fiesta, på alle leder og kanter. Den måler 4,21 meter i længden, den er 1,54 meter høj, den har større frihøjde (16,4 cm), mere kabineplads og større bagagerum (456 liter), men endnu har den ikke flere kræfter end den kraftigste Fiesta ST, heller ikke i den prøvekørte ST-Line version, for ST-Line betyder ikke 200 hestekræfter+. Om der senere sker noget på den front, er ikke utænkeligt.
Turbo og elkraft
Den prøvekørte version havde Fords nye udgave af den prisbelønnede 3-cylindrede 1-liters turbobenzinmotor (som Ford kalder EcoBoost). Denne gang er der lagt endnu større vægt bag begrebet ”eco”, for hvor det hidtil refererede til lavt benzinforbrug fortrinsvis pga. lethed, 3 cylindre og en fremragende motorstyring, har styringssystemet nu også til opgave, at optimere samspillet med en 15 hestes elmotor, der sammen med benzinmotoren gør 155 hestekræfter opnåeligt.
Elmotoren er baseret på et 48 Volt mild hybrid system, og den komplementerer turboladeren, så maskineriet rammer 190 Nm allerede ved 1400 omdr./min og beholder det fine drejningsmoment helt op til 4500 omdr./min. Vil man have mere fart, aktiverer man ”Sport” køreindstillingen, så får man 30 Nm ekstra, og presser man speederen i bund, leveres yderligere 20 Nm for en stund (overboost), altså 240 Nm i alt.
Hurtig og smidig
0-100 km/t nås på pæne 9 sekunder, men det virkelig overbevisende tal er accelerationstallet fra 50 til 100 km/t på blot 8,4 sekunder i fast gear. De tal beskriver en ualmindelig kvik og sikker bil ved enhver hastighed. Siden kan man blæse afsted på 205 km/t, men det anbefaler vi kun sker, hvis man tager på bilferie ned ad det tyske autobahn-net. Og det er den bestemt ikke dårlig til. Tror vi.
For topfarts-testen må vi have til gode, det er kun et gæt, men Pumaen ligger så godt på vejen gennem langsomme og hurtige kurver samt ved dansk motorvejsfart, så vi tror, at den høje hastighed har man helt styr på.
Og det hele finder sted med et nydeligt WLTP forbrugstal på 17,9 km/l. Det er det, der understreger ”eco”-betegnelsen.
Bredt anvendelig
Anvendeligheden er stor, meget større end fx hos Fiesta. Det rummelige bagagerum og den udmærkede kabineplads gør faktisk bilturen sydpå til en også behagelig mulighed. Måske ikke for fem velvoksne personer. Men en familie med et par voksne og 2-3 børn er helt OK.
Og det er fortsat en sjov idé med den såkaldte MegaBox under bagagerumsbunden, hvor man kan efterlade vådt tøj, udstyr, legetøj, et regnvådt telt eller hvad man ellers kan finde på at bruge den til. Også selvom Ford i testbilen havde frarådet, at fylde MegaBox’en med vand for at illustrere det lille ”badekar”. En blot minimal utæthed ville kunne medføre udtrængen af vand og kortslutning af det elektriske system, hvis man er meget uheldig. Men det er heller ikke tanken bag.
Pænt udstyr
Billigste Puma er Titanium-udgaven med 125-hestes motor til 226.000 kroner. ST-Line udgaven med 155 hk koster under 30.000 kroner mere. De penge er ikke dårligt givet ud og inkluderer bl.a. 17” fælge. Imidlertid var testbilerne både herhjemme og i Spanien udstyret med 18” fælge (215/50-18) med beskeden affjedring i dæksiderne. Det gør vejkontakten ret spændstig. Det bør man lige forholde sig til, inden man tilvælger de større hjul. Uden at have prøvet dem, tror vi, at 17” løsningen for de fleste vil være optimal.
Ellers står den på bl.a. klimaanlæg, sports forsæder, nøglefri start, vognbaneassistent, fartpilot, trådløs opladning af mobiltelefoner der kan, alupedaler, p-sensorer bag og ikke mindst en sportsundervogn, som i sagens natur også medvirker til den direkte vejkontakt. Der er alene tale om strammere affjedring, fordi crossover konceptet ligeså meget i sagens natur ville fade ud, hvis man sænkede bilen til noget, der da ville nærme sig normal-højde.
Testbilen var bl.a. ekstraudstyret med Fuld LED lys til 5000 kroner (køb det…). El-bagklap til 5200 kroner (billigt men måske ikke helt så nødvendigt) og en masse andet, så pengene kan hurtigt få hjul at køre på, om end Fords ekstraudstyrspriser er ret moderate.
Model: |
Ford Puma 1,0 EcoBoost mHEV 155 hk ST-Line |
Listepris: |
Kr. 294.900 |
Motor og transmission: |
3 cyl. 1,0 ltr. turbobenzin. El-motor (15 hk). System: 155 hk. 190 Nm/ 1400-4500 omdr./min. 240 Nm overboost. 6 M/T. |
Præstationer acceleration/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP): |
9,0 sek./ 205 km/t/ 17,9 km/l / 127 g/km |
Længde: |
4,21 m |
Bagagerum: |
456/1216 liter |
Værd at bemærke: |
ABS. EBD og EBA. ESC. Automatisk nødbremse. Tågeforlygter. 17" alufælge. Fartpilot. Nøglefri start. Vognbaneassistent. Fjernbetjent centrallås. El-sideruder for og bag. Klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. P-sensorer bag. 8” skærm. |