Fiat 500e 87 kW - Biltest

Biltest: Fiat 500e Hatchback Icon 87 kW

Fiats lille elektriske vidunder

Det er ingen hemmelighed, at sidste gang, Fiat 500 blev prøvekørt til Motorsiden.dk, var der så småt ved at kunne sættes spørgsmålstegn ved bilens kørefærdigheder. De var nemlig ikke blevet forbedret væsentligt over årene. Det var lidt synd, for Fiat 500 havde og har fortsat sin helt egen charme. Men den nye elektriske version er ligeså frisk og ligeså levende som første gang, den lille retrobil så det norditalienske sollys.

Hatten af for italienernes evne til at holde liv i den lille bil. Sættes den ind i et humant livsforløb, er det jo så ikke usædvanligt, at mennesker bliver tungere med alderen. Det sker også for biler, der får stadig mere udstyr, og det er ikke nødvendigvis af det bedste. Men i Fiat 500 tilfældet er bilens køreegenskaber næsten som forvandlet, blot på grund af det lille ”e” efter 500. Plus, nå, ja indrømmet, alene pga. det, det lille ”e” står for, altså ”electric”, hvis nogen skulle være i tvivl.


Af Søren Clauding – maj 2021


Andre Fiat prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:

Fiat 500 - First World Test >>>



Kræfter og affjedring hænger sammen

Den konventionelle version var blevet lidt spændstig, men indrømmet, det er også en af opgaverne ved at give en bil flere hestekræfter, samtidig at sikre, at affjedringen kan håndtere dem. Det sker som regel ved at stramme affjedringen op. Det er godt for hestekræfterne, men det er ikke godt for kørekomforten. Fiat har klaret sig igennem, måske netop fordi det har været svært, at pakke stadig mere udstyr ind i den lille bil, så den har ikke taget så meget på. Det er anderledes med den nye elbil.

Naturligvis ligner en Fiat 500e en Fiat 500. Det skal den også. Men fordi hele drivlinen er anderledes og benzinmotoren skiftet ud med en 118 hestes elmotor, som kræver et ganske anderledes energilager end en benzintank, er store dele af bilen om-konstrueret. Det projekt er blevet usædvanlig vellykket.



Vægten er fordelt

Mange kolleger, især blandt større biler, hvor opgaven er noget lettere at håndtere, har pakket batteriet sammen i én pakke, eventuelt fordelt mellem et par stykker. I Fiat 500e tilfældet er batteri-pakken splittet op i flere, som er placeret rundt omkring i bilens nederste region, hvor der så at sige var lidt plads tilovers. Fordelen ved en elektrisk drivline er, at energien leveres gennem elkabler, og de fylder ikke meget, så projektet har været muligt.

Gevinsten er ikke bare en kapacitet på 42 kWh, hvoraf de 37,3 kWh bruges til kørslen – hvilket giver en rækkevidde på 317 kilometer – men også klart forbedrede køreegenskaber. Fiat 500 har nemlig taget på, sammenlignet med den konventionelle løsning. 500e vejer 1398 kg, det er et par hundrede kg mere end benzinudgaven, mervægten ligger lavt, men den er ikke pakket sammen i midten af bilen. Det giver en usædvanlig god balance, både hvad angår vægtbalancen, men også hvad angår bilens balance, altså dens reaktioner, når man eksempelvis kører lidt frisk gennem en kurve og skifter hastighed undervejs. Det forstyrres styringen ikke af, hvilket ellers let kan forekomme i biler med kort akselafstand.



Ret hurtig

Og Fiat 500e lægger op til frisk kørsel. Drejningsmomentet er på 220 Nm og det muliggør, at 100 km/t kan nås på blot 9 sekunder, men endnu vigtigere: 0-50 km/t klares på 3,1 sekunder. Det gør den virkelig smidig ved bykørsel, og det er nu engang dér, hvor en 500 i det hele taget altid har trivedes bedst. Se on-board videoen her på siden og for den mere direkte fornemmelse af de elektriske kørefærdigheder.

Fordelen ved elektrificering, som langt henad vejen kompenserer for mervægten, der i hvert fald nok nogle år endnu vil være en uundgåelig faktor ved elektriske biler (indtil de nye Solid State batterier er kommet på banen til kundevenlige priser), er at meget moderne udstyr er baseret på elektricitet. Det handler om diverse elektriske styringsløsninger, der implementeres uden nævneværdig fordyrelse af bilerne. Prisen skal dække udviklingsomkostninger og det gør det muligt også for Fiat at tilbyde meget udstyr til rimelige priser.


Elegant elektrisk løsning - tryk på den runde knap på dørens armlæn og låsen springer op.


Teknik og pris hænger sammen

500e koster 190.000 kroner for den billigste. Den pris kan man så sætte i forhold til den billigste konventionelle 500 med 70-hestes benzinmotor, der koster 125.000 kroner. Den prøvekørte 500e Icon-version er prissat til 238.090 kroner og den pris inkluderer 195/55-16 alu-hjul, 10,25” skærm, nøglefri betjening, klimaanlæg, sædevarme, varme ved viskerbladene, regnsensor, fartpilot og meget mere.

Trådløs opladning af mobiltelefonen koster blot 1500 kroner og Fuld LED-lys, som stærkt kan anbefales, koster 7500 kroner ekstra. Vil man have lys over land inde i bilen, er glastag til 6000 kroner en option.



Model:

Fiat 500e Icon HB

Listepris:

Kr. 238.090

Motor og transmission:

El-motor, 118 hk. 220 Nm. A/T. 42 kWh litiumion batteri. 85 kWh DC hurtigladning.

Præstationer acceleration/ topfart/ rækkevidde (WLTP)/ Energiforbrug:

9 sek./ 150 km/t/ 320 km/ 11,8 Wh/km.

Længde:

3,63 m.

Bagagerum:

185-550 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESP. Automatisk nødbremse. 16” letmetal fælge. Fartpilot. Automatisk klimaanlæg. Sædevarme, El-justerbare sidespejle m. varme. Højdejusterbart læderrat. El-sideruder for med varme.