First test: DS 4 E-Tense Plug-in hybrid
Det gnistrer i mellemklassen for premiumbiler
Fra og med 2024 vil alle nye biler fra Stellantis koncernens premium bilmærk, DS, være fuldt elektriske. Ikke desto mindre lancerer man netop nu den helt nye DS 4, som godt nok er en plug-in hybrid og dermed elektrificeret. Men senere i modelforløbet kommer der både en benzin- og en dieselversion, og i 2024 lanceres den fuldt elektriske DS4.
Det sidste er der en god grund til, for den fuldt elektriske DS 4 bliver den første bil, skabt på koncernens nye elektriske platform og dermed viser DS vejen for virksomhedens andre bilmærker. Det er en del af DS-konceptet, at det er hér, man først lancerer nyhederne. Tages der udgangspunkt i den aktuelle DS4 med plug-in hybrid drivline, er den dog ikke mere banebrydende end at den samme teknik eksisterer i andre af koncernens modeller – og DS4 har i teknisk forstand en slående lighed med den nye Peugeot 308 plug-in.
Avanceret affjedrings-system
Det gør heller ingen ting, for med avancerede kørehjælpemidler som den såkaldte Active Scan Suspension, er man om ikke banebrydende, så da i det mindste helt fremme i skoene i konkurrencen om kunderne til premium-biler i C-segmentet. Active Scan regulerer løbende og individuelt affjedringen ud fra en afkodning af kørebanen foran bilen.
Af Søren Clauding – 17. marts 2022
Flere DS prøvekørsler - find dem hér >>>
Andre DS prøvekørsler - find dem hér >>>
Med en længde på 4,40 meter og form som en SUV-Coupé rammer den direkte ind i samme klasse som Mercedes A-klasse, Audi A3, BMW 1-serie og Volvo XC40. Man kan dog undre sig over, at DS4 har torsionsbagaksel, hvor de tre andre tilbyder multilink bagaksler på de højt ydende versioner. Luftaffjedring er heller ingen option hos DS.
Fokus på æstetik og komfort
Og høj tydende må man da sige den er, for plug-in hybrid-varianten, som er den første der kommer på markedet og nu så småt vil kunne ses hos de danske forhandlere, leverer op til 225 hestekræfter. Om det så i praksis har den helt store betydning for kundernes valg af ny bil skal ikke vurderes skarpt herfra, men den første forholdsvis korte køreoplevelse på danske landeveje sendte et klart signal om, at det snarere er kørekomfort, der er fokus på end sportslighed i traditionel forstand. Den er præcis som en DS skal være.
Bilens frihøjde er da også på hele 18,8 cm – og den store hjulvandring har bl.a. fået indflydelse på affjedringskomforten.
DS er ikke bare et premium-mærke, bilerne har deres helt egen udstråling. Og uden anden sammenligning med andre af koncernens biler er den kendte drivline og en række af med det blotte øje usynlige tekniske løsninger, sekundært. Det handler om udstråling, om æstetik og komfort langt mere end evnen til at komme hurtigt gennem kurverne. Visuelt ligner den ingen andre af markedets bilmodeller, måske DS4 endnu mindre end de øvrige modeller. Den er i vores optik den mest vellykkede af de hidtidige DS’er, fordi harmonien i designet matcher køreoplevelsen.
Priser fra 360.000 kroner
De kommende ICE varianter ved vi meget lidt om i skrivende stund. Det er også lige meget, for med den danske afgiftsreduktion på PHEV’er lander DS 4 E-Tense givet vis som den billigste – i hvert fald udstyr og motorkraft taget i betragtning. For blot 360.000 kroner kan man købe en DS 4 E-Tense, men mon ikke de fleste købere vil vælge en af topmodellerne, Trocadero eller Rivoli, måske endda i de sportsligt udseende Cross-modeller, som udløser en merpris på 10.000 kroner. Rivoli Cross lander da på 480.000 kroner, hvilket ikke overraskende placerer den på niveauet for tilsvarende udgaver af konkurrenternes biler.
Det skal dog anbefales, at tage et grundigt kik på udstyrs-listen inden man låser sig fast på en bestemt maksimum-pris. Eksempelvis er matrix-LED forlys kun standard i Rivoli-versionen, og de akustiske og støjdæmpende ruder skal man også bestille særskilt, hvis man vælger de lavere udstyrsversioner. Elektrisk bagklap er et ”must” i denne klasse, men det er ikke alle versioner, der har det, det samme gælder ratvarme og nøglefri betjening. Og panoramasoltag såvel som opvarmet forrude skal tilkøbes til alle udgaver, hvis man vil have det.
225 hestekræfter
Plug-in drivlinen er i introduktionsfasen fuldstændig ens på alle udstyrsvarianter. Den består af en 1,6 liters 180-hestes 4-cylindret turbobenzinmotor, suppleret af en 110 permanent magnet synkron elmotor på 110 hestekræfter. De to i forening kan mønstre op til 225 hestekræfter og et maksimalt drejningsmoment på 360 Nm, der bringes ud til forhjulene via en 8-trins EAT automatgearkasse. Derved kan man nå 100 km/t på 7,7 sekunder og topfarten er angivet til 225 km/t.
Den officielle rækkevidde ved kørsel alene på elektricitet er 62 kilometer, leveret af et 12,4 kWh litium-ion batteri. Bilen, der vejer cirka 1650 kg, bruger iht. WLTP fra 205 til 244 Wh pr. km. Officielt kører plugin’en fra 71,4 til 76,9 kilometer på hver liter benzin, men som altid, når det drejer sig om PHEV’er, er kørselsmønster og opladningsfrekvens alt afgørende for forbruget.
Æstetik vejer mest
Pladsforholdene i bilen er i overensstemmelse med dens størrelse, bagagerummet har en kapacitet på 390 liter, der kan udvides til 1190 liter, når bagsæderne lægges ned. De pæne tal er bl.a. opnået ved benytte en 40-liter benzintank.
Men hvis en DS 4 har sneget sig ind på shortlisten, så lad æstetikken være afgørende. Ingen kan som DS kæle for især interiørdetaljerne, og det gør det til en fornøjelse at køre bilen. Kræfterne kan man naturligvis have glæde af iblandt, men der er nok til, at man ikke behøver tænke nærmere over det. Og så må en DS 4 PHEV for resten trække en anhænger på 1400 kg.