Biltest: BMW X5 xDrive 50e M Sport PHEV
Måske verdens bedste SUV – lige nu
Det ligger undertegnede fjernt, at omtale noget som ”verdens bedste” eller ”verdens dårligste” eller formidle andre lignende ekstreme vurderinger. Måske er det grunden til det indføjede “måske” i overskriften. Men et faktum er det, at køreoplevelsen i xDrive 50e M Sport versionen af BMW X5 er noget nær det bedste, jeg til dato har prøvet i mange år, altså blandt SUV'er.
Begejstringen er med andre ord ikke til at skjule. Men vurderingen har ikke at gøre med, om det er godt eller dårligt med en plug-in drivline. Den del har som altid at gøre med behov, økonomi og mange andre forhold. Men bilen som SUV er så velkørende, at det grænser til det ubeskrivelige.
af Søren Clauding - marts 2024
Flere BMW prøvekørsler - find dem hér >>>
Andre BMW prøvekørsler - find dem her >>>
Lille anmærkning
Eneste lille anmærkning er ved præcisions vinkelparkering, hvor man fx gerne vil parkere den næsten 5 meter lange bil så tæt ved en mur eller et hegn som muligt. Men fordi bilen som udgangspunkt overlader langsom kørsel til elmotoren, og den med sine 280 Nm er ret så håndfast, når man træder lidt på speederen, kan manøvren, hvor nødstoppet overrules, ende galt.
Den skal i hvert fald udføres med stor forsigtighed. Og det til trods for, at det maksimale elektriske drejningsmoment først nås ved 100 elmotoromdrejninger pr. minut. Det kunne vel løses ved at reducere speederfølsomheden ved krybe-tempo, men som nævnt: Det er den eneste anmærkning.
Suveræn på landevejen
Men køreegenskaberne, når man altså har undladt at køre bilen ind i en mur, er intet mindre end suveræne. Det til trods for, at bilen er tung som var den en fuldbestykket elbil. Godt 2,4 tons vejer den, og det ville normalt ende op i alt mulig andet end agile, underholdende kørefærdigheder. Ikke desto mindre minder køreegenskaberne i stor stil om dem, man oplever i en Rolls-Royce Phantom, som jo også en gigantisk personbil.
Fælles for de to er da også deres herkomst, altså BMW, og begge har en fabelagtig luftaffjedring, men en Phantom er ikke en SUV. Og en SUV stiller andre krav til de tekniske løsninger, bl.a. fordi BMW er tro imod SUV-begrebet og udstyret bilen med dobbelte wishbone forhjulsophæng, en avanceret multilink baghjulsophængning, mulighed for at justere frihøjden på som udgangspunkt 21,4 cm, så bilen kan løftes eller sænkes efter behov, givet den træk på alle fire hjul og gjort den i stand til, at køre i op til en halv meter dybt vand.
En ægte parallelhybrid
Og så er der sammenbygningen af en 3-liters 6-cylindret twin-turbo rækkemotor på 313 hk og 450 Nm, en 197 hestes synkron elmotor og en 8-trins steptronic automatgearkasse. BMW har skabt en ægte parallelhybrid, optimal for distribueringen af de i alt op til 489 hestekræfter og 700 Nm på de fire trækkende hjul. Det er en optimal løsning, og den er udført til perfektion.
Kraftige afstivninger i bl.a. motorrummet er med til at sikre en høj vridningsstabilitet, som smitter direkte af på køreegenskaberne.
On-board videoen giver en vis fornemmelse af køreegenskaberne, deres store alsidighed og den præcision og lethed, hvormed bilen kan håndteres. I ord handler det netop om lethed. Den er så let at køre, så tillidsskabende og selv den kraftige vind med til tider ret voldsomme vindstød, som vi også havde anledning til at opleve under testen, var næsten umærkelig. Utvivlsomt har de store 20” alu-hjul med en bredde på hhv. 275 og 305 mm for og bag også en del af æren.
Stort batteri
BMW X5 xDrive 50e M Sport er en plug-in hybrid. Og kan man bruge dens særlige egenskaber, er det væsentligt at vide, at batteriet er ret stort, hvilket forklare noget af bilens vægt. Det er på 29,6 kWh, hvoraf de 25,7 kWh er tilgængelige for kørslen. Det er på blot 238 Volt og er placeret delvist under gulvet, delvist under bagsædet, Det giver mulighed for op til 96 kilometer elektrisk kørsel (WLTP) og placeringen sikrer gode pladsforhold, herunder et bagagerum på 500-1720 liter.
En af hemmelighederne er den ret store højde på 1,76 meter. Det er naturligvis ikke optimalt med henblik på energiforbruget, og nej, vi har ikke foretaget specifikke målinger. Beregner man energiforbruget på baggrund af de elektriske specifikationer, ender man på omkring 27 kWh pr. 100 kilometer. Men noget for noget. Størrelsen gør det også muligt og tilladt at køre med en anhænger på 2,7 tons.
Udstyr og lommefilosofi
M Sport udstyret, omfatter foruden en lidt mere spændstig, men bestemt ikke ukomfortabel tilgang til affjedringen, en mængde sportslige elementer og udstyrer inkluderer bl.a. elektrisk indstillelige forsæder, Head-up Display, elvarme i sæder for og bag, i rattet og i armlænene. Kopholderen i midterkonsollen kan varmes op og køles af, og rigtig mange funktioner kan kontrolleres via stemmestyring. Underholdningen vil et godt Harmon Kardon lydanlæg kunne stå for, og så har X5eren naturligvis både nøglefri betjening og meget fine LED matrix forlygter.
Sidst men desværre ikke mindst: Prisen. Til trods for, at plug-in hybrider fortsat afgiftsfavoriseres, er listeprisen 1.241.172 kroner. Sat i forhold til, hvad elbiler i samme kaliber koster, kan prisen synes høj, men så kan man jo glæde sig over, at man bidrager lidt til statskassen. På nære markeder som fx det britiske og det tyske er prisen for en tilsvarende bil omkring 700.000 kroner. Og det gælder de pågældende steder også for elbiler i samme kategori.
Fordi BMW'en er så god, er den også et eksempel på, at den frygt, man visse steder i Europa nærer for at blive overrendt af biler af først og fremmest fjernøstlig oprindelse, på den lange bane nok er ubegrundet. Men ting koster penge, og gode ting er ofte de dyreste. Det må vist være lommefilosofi på højere niveau…
På grund af årstiden var hjulene udrustet med 275/45-20 vinterdæk både for og bag. I sommerdress er baghjulene bredere.
Model: |
BMW X5 xDrive 50e M Sport |
Listepris: |
Kr. 810.000 |
Motor, transmission, batteri: |
Plug-in hybrid, parallel hybrid: 6 cyl 3,0 TwinTurbo benzonmotor, 313 hk, 450 Nm/1750-4700 omdr./min. Synkron elmotor. 197 hk, 280 Nm/100-5500 omdr./min. System: 489 hk, 700 Nm. 8-trins Steptronic automatgear. 29,5/25,7 kWh litium-ion batteri. Permanent 4X4. |
Præstationer acceleration/ topfart/ EV rækkevidde (WLTP): |
4,8 sek./ 250 km/t/ 96 km. |
Længde: |
4,94 m |
Frihøjde/justerbar | 21,4 cm |
Vadedybde | 50 cm |
Anhængervægt: | 2700 |
Bagagerum: |
500-1720 liter |
Hjul f/b | 275/45-20 / 305/40-20 |
Værd at bemærke: |
Fuld matrix LED forlygter. 20” letmetal fælge. Nøglefri betjening. HUD. Adaptiv fartpilot. El-forsæder. Sædevarme for og bag. Varme i armlæn. Kopholdere med varme og køl. Harmon Kardon audio. Stemmestyring. Auto-parkering. |
Den udvidede lasteflade, hvor den nederste del af bagdøren klappes ud, er ikke nyt i en X5 men fortsat en meget god løsning. Luftaffjedringen gør, at man kan sænke bilen yderligere, for at gøre læsning mere bekvem. Og under bagagerumsgulvet er der også orden i tingene. BMW'ens nationale ophav lader sig ikke fornægte.