Biltest: Audi e-tron Advanced Prestige 55 quattro
Stor, elektrisk og i en klasse for sig selv
Der er efterhånden kommet en del spillere på markedet, når det gælder elbiler. Men i den store klasse for biler på tæt ved 5 meters længde, findes der i princippet kun én. Audi e-tron 55 quattro er nemlig med sine 4,9 meter ikke helt så lang som Tesla Model X, omend den er mere rummelig, bredt anvendelig og også kører bedre. Og EQC hos Mercedes er noget mindre.
Hvad køreegenskaberne angår, har det givet vis at gøre med Audi’s store erfaring i, at skabe større, velkørende premium-biler. Audi skal ikke først lære, at bygge biler. Og det genspejles direkte i køreoplevelsen, selvom Audi e-tron i sagens natur ikke slipper for. at slæbe rundt på et stort batteri. Ikke endnu i hvert fald, for der arbejdes i branchen intensivt på, at udvikle lettere batterier med større kapacitet og hurtige opladningstider. Men der er endnu et stykke vej til, at man når derhen.
Af Søren Clauding – september 2020
Det evige spørgsmål om rækkevidde
Måske netop derfor har Audi valgt, at bringe en mere kraftfuld version af deres første Audi e-tron på markedet. Den er udrustet med et velvoksent 95,3 kWh batteri, der giver den 2,6 tons tunge bil en WLTP-målt rækkevidde på 402 kilometer. Havde det ikke været for de 20” hjul, som den prøvekørte ”55 quattro” var forsynet med, kunne den officielle rækkevidde være op til 432 km, hvilket er små 100 kilometer længere end på den første e-tron. I praksis opnåede vi i nærheden af 380 kilometer, hvilket falder helt indenfor WLTP målespektret fra 365 til 436 kilometer.
Nok om rækkevidde, for efter undertegnedes opfattelse eksisterer der det, som bedst kan kaldes en rækkevidde-forskrækkelse. Indtil videre er bilturen sydpå i en elbil ikke konkurrencedygtig i forhold til kørsel i en ”ICE”-bil (ICE står for ”Internal Combustion Engine”, altså det, vi på dansk kalder en forbrændingsmotor). Men elbilen har en række andre fordele, som indtil rækkeviddebegrænsningen måtte være løst, er enestående.
Harmonisk og komfortabel
Det oplever man ikke mindst i en Audi e-tron, om end – indrømmet – at den førnævnte rækkevidde med de nye store batter nok vil gøre livet lettere for nogle elbilsejere. Audi har nemlig bygget e-tron som en elbil, vel at mærke en luksuøs elbil. Det harmonerer glimrende med den totalt lydsvage kørsel og også med vægten, for store, komfortable biler er ikke mindst komfortable på grund af deres vægt.
Der skal nu engang større kræfter, genereret af kørebanens ujævnheder til at skubbe rundt med en tung bil end en let bil. Dertil kommer, at tyngdepunktet ligger lavt med batteripakken monteret vognbunden, så krængningen er moderat. Derfor kan fjedrene gøres forholdsmæssigt blødere – hvis man altså ikke ønsker en spændstig, sportslig bil.
Fremragende hjulophæng
Det er naturligvis en udfordring for Audi, der også qua sit historisk set omfattende engagement i motorsporten, er kendt for at bygge dynamiske biler. Derfor har man med e-tron 55 quattro skabt den gyldne middelvej. Den har man nået ved hjælp af en fremragende adaptiv luftaffjedring, som kun er sportslig, altså spændstig, når man kører sportsligt. Dvs. at kørslen er komfortabel, når man blot cruiser afsted, men affjedringen gør også bilen i stand til, at komme frisk omkring hjørnerne, når man måtte have lyst. Og på våd vej, som tilfældet ville, at on-board videoen her på siden kom til at illustrere, er man yderst stabilt og sikkert kørende.
Derved har Audi effektivt gjort op med den ofte lidt uheldige opstramning af fjedrene i elbiler, hvis formål er, at kunne håndtere den større vægt. Men samtidig har man benyttet muligheden for også at gøre e-tron 55 quattro temmelig hurtig – fart og dynamik hører jo ofte sammen, så det tjener fuldt og helt formålet. Fortil ligger en 140 kW/190 hestes elmotor og bagude har man en 125 kW/170 hk dito. Så er firehjulstræk en simpel sag, og hatten af for det styringssystem, der sikrer fordeling af de i alt 360 hestekræfter, som i Sport-indstillingen for en kort stund kan øges til 402 hk respektive 561 Nm, der øges til 664 Nm. Bilen har mange kræfter og undervognen kan også håndtere dem. Som et kuriosum inkluderer den også en multilink baghjuls-ophængning, som det sig hører og bør.
Den forreste el-motor fylder ikke meget i motorrummet. Faktisk er der blevet plads til et ekstra bagagerum, som man passende kan benytte til de medbragte ladekabler.
Hurtig SUV
0-100 km/t klares da i snart sagt al slags vejr på 6,6 respektive 5,9 sekunder. Det er især fint set i lyset af, at en e-tron er en ægte SUV, 1,63 meter høj og med en mellemstor frihøjde på 17,2 cm, som sammen med firehjulstrækket giver god fremkommelighed også udenfor asfalten – og desuden tillader, at køre med en 1800 kg anhænger.
Alt det er godt nok at vide, hvis man går blot en smule ned i teknikken. Men egentlig er en e-tron, selv med de mange kræfter, ret let-kørt. Man behøver ikke at vide alt det tekniske for man føler sig lynhurtigt godt tilpas i bilen, som tilbyder hele pakken af moderne premium-udstyr. Pænt, moderne pakket ind, uden at skulle give et over-sofistikeret indtryk, som indebærer at man skal være computer-nørd for at betjene bilen.
Udstyr som det forventes
Udstyrslisten er alenlang og inkluderer i helt normale ”bil-termer” alkantara læderkabine, sportssæder, matrix-LED forlygter, elektrisk bagklap, 4-zone klimaanlæg (som er en stor fordel i en elbil, hvor høj kabine temperatur om vinteren let kan blive storforbruger af elektrisk energi), adaptiv fartpilot, 360 grader kamera osv. Og så kan man naturligvis styre alverdens køre-relaterede forhold med sin smart-telefon, som også håndterer en række fjernstyrings-opgaver.
Pladsen er fremragende: 660 bagagerumsliter bliver til 1725 liter, når bagsæderyglænene lægges ned, og vi kommer da heller ikke uden om lidt specifik el-snak: Hurtig-opladning er mulig op til 155 kW jævnstrøm, hvor det operative maksimum af hensyn til batteriholdbarheden begrænses til omkring 80 procent. Derover reduceres opladnings-trykket af hensyn til batteripakkens holdbarhed.
Virtuelle sidespejle er ikke altid godt
Afslutningsvis endnu et kuriosum: Audi e-tron har bl.a. fået opmærksomhed omkring de ultratynde ”sidespejle” med indbyggede kameraer, hvor billedet kan ses på skærme installeret lidt under vindueskanten. At bruge dem, er givetvis en vanesag, men er man langsynet, eller har man brug for læsebriller (hvilket gælder de fleste midaldrende bilister) dur de ikke, uanset hvor smarte de end måtte være.
Førerens syn vil da normalt have stillet skarpt på trafikken foran bilen og dermed på stor afstand. Det samme gælder, når man ser i et konventionelt sidespejl og bakspejl. Det skarpe billede på de virtuelle spejle kan da alene ses med læsebriller. Er man i den situation, er det klogest, at vælge de konventionelle spejle – og bruge de penge, man sparer, på andet godt udstyr.
Model: |
Audi e-tron Advanced Prestige 55 quattro |
Listepris: |
Kr. 794.990/kr. 857.457 |
Motor og transmission: |
2 elmotorer: 140 kW (190 hk) for, 125 kW (170 hk) bag. Systemeffekt: 265 kW (360 hk) - sport: 300 kW (402 hk). Drejningsmoment, system: 561/664 Nm. |
Præstationer: acceleration 0-100 km/t/ topfart/ rækkevidde/ Energiforbrug |
6,6/ 5,7 sek./ 200 km/t./ 365-436 km/ 24,2 Wh/km |
Hjul, standard/testbil: |
255/55-19/ 255/60-20 |
Længde: |
4,90 meter |
Frihøjde: | 17,2 cm |
Bagagerum: |
660-1725 liter |
Værd at bemærke: |
Automatisk nødbremse. 19" alufælge. Adaptiv luftaffjedring. Matrix LED forlygter. 360 grader kamera. 4-zone klimaanlæg. Adaptiv fartpilot med undvige- og drejeassistent. Sportssæder i alkantara læder. Sædevarme. El-bagklap. Isofix ved passagersædet. B&O Premium sound. MMI Navigation. Opladningskabel til 22 kW. Batterilader Type 3. Ladestik dåse, Combo 2 |