2022 Formel E verdensmesterskabet 13. og 14. afd. - London

2022 Formel E verdensmesterskabet 13. og 14. afd – London

Vandoorne på tærsklen til VM-titlen

Det er ikke til at komme uden om: Belgiske Stoffel Vandoorne ligner en ny Formel E verdensmester, endnu inden de to afsluttende VM-runder finder sted i Seoul midt i august. Det skyldes naturligvis Mercedes-kørerens egne resultater, men på det seneste især konkurrenternes uheld. Det var de to løb i London et klart udtryk for.

Stoffel Vandoorne scorede i London mest i det VM-førende firkløver.


I London brillerede den britiske Andretti-kører, Jake Dennis. I fjor vandt han det første af de to løb, der blev afviklet både indendørs og udenfor det gigantiske ExCeL Messecenter i Londons Dockland øst for centrum, vis-a-vis London City Airport og Greenwich. Dennis og Andretti kan øjensynlig noget i London, som ingen andre kan, for Dennis vandt også i år weekendens første løb fra poleposition.


Jake Dennis dominerede i London.


Topfoto: London E-Prix blev kørt indeni såvel som udenfor det gigantiske ExCeL messeområde i London Dockland. På billedet fra lørdagens løb fører Jake Dennis feltet an.

Alle fotos er stillet til rådighed af ABB Formula E World Championship, hvor den specifikke copyright er anført på mesterskabets media-site.


Af Søren Clauding – 31. juli 2022


Og havde det ikke været for en gennemtænkt Attack-mode strategi fra Venturi-teamets Lucas di Grassi, havde Dennis også vundet Race 2 fra pole. Nu måtte han nøjes med 2. pladsen efter brasilianeren, der med sejren ikke blot sikrede sig sin første triumf efter Audi-fællesskabet, men også vandt sin sejr nr. 13, så han nu stå lige med Nissans Sebastien Buemi.

Firkløveret i VM-toppen

Men hverken Dennis eller Di Grassi havde realistiske VM-chancen inden løbsweekenden. I det meste af året er det Stoffel Vandoorne i Mercedes EQ fabriksbilen, Edoardo Mortara i Venturis kunde-Mercedes, Jean-Eric Vergne i DS-Techeetah samt Jaguars Mitch Evans, der har skilt sig ud fra resten, og de ankom også til London i nævnte VM-rækkefølge.

I lørdagens løb var det under kvalifikationen alene Vandoorne, der nåede finalerunderne, mens Mortara startede 9’er, Vergne 13’er og Evans fra 14. pladsen. Sidstnævnte var blevet spærret for af Lucas di Grassi, da Evans skulle køre sin hurtigste omgang. Så Jaguar-køreren var til dels undskyldt. At Di Grassi gjorde det samme for Envision’s Robin Frijns og derfor selv fik annulleret alle sine kvalifikationstider gjorde selvsagt ingen forskel for de fire i VM-føringen.

I løbet satte Mortara alt over styr allerede på første omgang, hvor han kolliderede med bl.a. Jaguars Sam Bird, og dermed satte sig selv ud af spillet. Vergne kolliderede med Buemi og sluttede på 14. pladsen, alt imens Evans ambitiøst kørte sig op på 5. pladsen i mål.

Men Vandoorne blev nr. 2. Derved udbyggede han sin VM-føring betragteligt og Evans var nu avanceret til 2. pladsen i VM og er dermed den nærmeste til at true Mercedes-køreren. Det er han for så vidt stadig, også selvom han kom point-løs fra søndagens løb.

Tæt og udfordrende

Man kan undre sig over de store placeringsmæssige spring, der opleves i Formel E. Det skyldes naturligvis at det typisk kun en enkelt eller ganske få kvalifikationsomgange, kørerne når at køre. Men det er også usædvanlig tæt, regulært med brøkdele af et sekund mellem kørerne. Dertil kommer, at by-racerbanerne kan være ret vanskelige at overhale på.

Ikke desto mindre var det i søndags-kvalifikationen Vergnes tur til at være den bedste af VM Top 4’eren – men fra 9. startposition. Vandoorne startede nu 13’er og Mitch Evans formåede helt uden at blive sinket igen at kvalificere sig til 14. startposition. Mortara satte det hele til, denne gang inden løbet startede, ved at kvalificere sig på 17. pladsen.

Og tingene var for alvor vendt på hovedet, da Lucas di Grassi opnåede næstbedste startposition og Antonio Giovinnazzi i sin Penske racer blev nr. 3. Han har ellers den ikke særlig flotte rekord som den dårligste i feltet til at kvalificere sig med en gennemsnits startplads som nr. 20.


I søndagens løb havde dennis på ny pole-position og startede ud foran Lucas di Grassi og ikke mindst Antonio Giovinazzi (tv og nedenfor), der kørte sin livs bedste Formel E kvalifikation.


Midt i det hele en god Nissan præstation

Vergne var hurtigt ude af løbet, da Rowlands Mahindra fik en lufttur af Oliver Askew (Andretti) og ramte franskmandens DS-racer. Mortara blev nr. 13 efter undervejs at have påkørt Nissans Max Günther, hvilket gav Mortara en tidsstraf men satte tyskeren ud af billedet. Ærgerligt for ham, for han og team-kollegaen Buemi havde ellers præsteret Nissans bedste kvalifikations resultat i år med Buemi på 6. startplads og Günther på 8. pladsen. Her lå tyskeren stadig, da Mortara kom brasende bagfra.

Buemi sluttede i øvrigt løbet på 6. pladsen – hans næstbedste resultat i år efter 5. pladsen i New York Race 1. Lørdag var Günther blevet nr. 8, alt i alt en forbedring for teamets resultater i forhold til niveauet tidligere i år.


Sebastien Buemi kørte sin Nissan ind på en god 6. plads.

Lucas di Grassi og Jake Dennis. Øverst i den rækkefølge - og nedenfor er dennis i spidsen foran di Grassi.


Oppe i spidsen stod slaget mellem Di Grassi og Dennis, og da Di Grassi havde administreret sit Attack Mode efter alle kunstens regler var han nr. 1 i mål foran Dennis. Nr. 3 blev den nu afgående verdensmester, Nyck de Vries i Mercedes.

Kræfterne forsvandt

Bag ham havde Mitch Evans såvel som Stoffel Vandoorne arbejdet sig gennem feltet og lå på 4. hhv. 5. pladsen få minutter inden løbet var slut. Det resultat ville have reduceret Vandoornes forspring, men så indtraf uheldet: Evans bil tabte uventet power og han sluttede ikke bare løbet i utide med deraf følgende mangel på VM-points, han forærede også Vandoorne en 4. plads med tilhørende 12 points.


Mitch Evans foran Stoffel Vandoorne inden Jaguarens kræfter forsvandt.


Da det hele var forbi, var de to vindere naturligvis blevet fejret, men den reelle vinder var Stoffel Vandoorne, der med i alt 185 points nu har et forspring på 36 points. Og det er stort, når de to finaleløb i Sydkorea maksimalt vil kunne udløse 58 points. Vandoorne fik 30 points ud af London, Evans 10 og Mortara samt Vergne ingen som helst. De har alle en matematisk chance for at vinde VM-titlen, men skal det være andre end Vandoorne, skal det gå helt galt for belgieren i Seoul.

Finalen køres i weekenden d. 13-14. august.