2022 Formel E verdensmesterskabet 11. og 12. afd. - New York

2022 Formel E verdensmesterskabet 11. og 12. afd – New York City

Kaos og underholdning på højt niveau

Der var populært sagt kaos og underholdning på højt niveau, da 11. og 12. afdeling af Formel E verdensmesterskabet, New York E-Prix fandt sted på banen i Brooklyn Cruise Terminal, med Manhattan skyline som den pompøse baggrund. Da det hele var slut, var der næsten status quo i toppen – næsten…

For Stoffel Vandoorne vil nok mene, at der er sket ændringer. Det har han også ret i, for nu har han genvundet føringen i kampen om verdensmesterskabet. Og Mitch Evans er avanceret til 3. pladsen, men ellers var det ikke firkløveret i spidsen af VM-kampen, der prægede begivenhederne.


Topfoto: Antonio Felix da Costa fører søndagens 12. afdeling af Formel E verdensmesterskabet foran Alex Sims i Mahindra og resten af det tætte felt.

Alle fotos er stillet til rådighed af ABB Formula E World Championship, hvor den specifikke copyright er anført på mesterskabets media-site.


Af Søren Clauding – 17. juli 2022


Regnen drillede

I lørdagens race, sæsonens 11. VM-afdeling, var det mest vejrguderne, der satte deres præg på forløbet. Det regnede under den ene af kvalifikationskørslerne og siden begyndte regnen også stort set uden varsel at sile ned, små 10 minutter inden løbet var slut. Det vendte på mange måder op og ned på tingene, men en hurtig beslutning fra løbsledelsen, om først at gulflage løbet og derpå rødflage det meget hurtigt, rettede lidt op på tingene – hvis det, at køre race i regnvejr altså er noget, man ikke skal være ekspert i.


Stoffel Vandoornes Mercedes-racer frigøres fra Edoardo Mortaras kunde-Mercedes. Derpå gik i mekanikerne i gang og fik bilerne klar til søndagens løb.


For nogen tid efter, at det røde flag kom ud besluttede løbsdirektøren sig for, at løbet ikke skulle genstartes. Og iht. reglementet var det da stillingen to omgange før det røde flag, som blev løbets officielle resultat. Og dermed fik Nick Cassidy i Envision-Audi sejren foran Lucas di Grassi og Robin Frijns.

Var løbet blevet genstartet, havde Cassidy, di Grassi, Stoffel Vandoorne, Sebastien Buemi og Pascal Wehrlein ikke været med, og så havde Frijns formentlig taget sejren foran fx Sam Bird og Mitch Evans. Det er ikke lige til at sige med sikkerhed, for regnvejret forvandlede på nul tid racerbanen på kanten af East River til på det nærmeste at være en del af floden. Det var vådt. Meget vådt.


Nick Cassidy opnåede sejren i lørdagens løb.


Cassidy havde domineret

Sejren var dog velfortjent, for Cassidy havde domineret kvalifikationskørslerne og førte løbet i princippet helt frem til regnvejret satte ind. Men de nævnte fem kørere satte ikke farten tilstrækkeligt ned, da regnen kom, og så havnede de mere eller mindre oven i hinanden, hvor de, der ikke kørte af banen, med stor påpasselighed undgik at lade regnvejret overmande dem. Fair eller ikke fair…det er spørgsmålet. Men surt for dem, der passede på, og heldigt for dem, der lod stå til.

Tre andre kørere blev i øvrigt siden straffet med 5 sekunder for ikke at have sat farten ned under fartgrænsen, da der blev erklæret Full Course Yellow, så først over midnat stod løbsresultatet til troende.

Cassidy startede bagest

I søndagens løb, den 12. VM-afdeling, var Nick Cassidy på ny i pole. Men da hans bil var blevet så lemlæstet pga. lørdagens afkørsler, var man blevet nødt til at udskifte stort set hele bilen inklusive batteripakken og det tilhørende kølesystem. Det sendte ham bagest i startopstillingen og desuden en tur gennem pitten, så det var frit fald for den newzealandske kører.

I stedet startede Antonio Felix da Costa fra pole-position. Denne gang slap han for at skulle køre team-kørsel, for hans DS Techeetah team-kollega, Jean-Eric Vergne havde sat sig selv ud af spillet allerede under kvalifikationen ved at ramme betonvæggen og starte fra 12. pladsen. Og han fik ligeså lidt ud af søndagens løb som lørdagens, hvor han også udgik undervejs efter en dårlig startposition.


Antonio Felix da Costa.


Da Costa kunne dermed dominere løbet, eller i hvert fald føre det fra start til mål. Og selvom han blev presset hårdt, formåede ingen at komme forbi portugiseren, som vandt sin og DS-Techeetah teamets første sejr i år.

Vandoorne i spidsen

Edoardo Mortara, som førte VM-kampen inden New York, havde tekniske problemer om søndagen, som betød en startposition bag i feltet. Han nåede ikke desto mindre at score 3 respektive 2 points i de to løb, men det forhindrede ikke Vandoorne i som nævnt at overtage førstepladsen i VM-kampen, fordi den belgiske Mercedes kører også fik 4. pladsen lørdag, sikret gennem løbets utidige afslutning.

Jaguars Mitch Evans avancerede til 3. pladsen i VM, fordi han blev nr. 3 i søndagens løb, men ellers er det næsten ligeså tæt i VM-toppen efter New York weekenden som før. Og der var da også midt i kaosset mange andre lyspunkter.


Lucas di Grassi lå 2'er foran Robin Frijns, da regnen satte ind. Sekunder efter var Frijns i spidsen (billedet nedenfor)


Lucas di Grassi kørte et fint løb om lørdagen i sin Ventori kunde-Mercedes, og blev nr. 2. Men søndag kolliderede han med en anden bil og så blev det en nul-score. Robin Frijns sikrede en dobbelt Envision repræsentation på podiet med en 3. plads lørdag, og søndag blev han nr. 6 i et ret stærkt og meget tæt kørt løb.

Sebastien Buemi, som fortsat er den mest vindende kører i Formel E historien, blev lørdag nr. 5 i sin Nissan, men søndag blev det kun til en 13. plads. Og Sam Bird kørte to stærke løb og sluttede hhv på 7. og 5. pladsen i sin Jaguar. Og Antonio Felix da Costas sejr var heller ikke at kimse af.



Fortsat tæt i toppen

Efter New York E-Prix fører Stoffel Vandoorne som nævnt VM med i alt 155 points. Nr. to er nu Edoardo Mortara med 144 points, Mitch Evans er 3’er med 139 points mens Vergne nu er på 4. pladsen med de samme 129 points, som han havde scoret inden det amerikanske løb.

I team-mesterskabet har Mercedes EQ nu 238 points foran deres Venturi kundeteam med 228 pts. Takket være da Costas sejr deler DS-Techeetah 2. pladsen med Venturi-teamet og nr. 4 er fortsat Jaguar, men nu med 186 points.

Næste E-Prix finder sted i London i den sidste weekend i juli.

 


Prominent testkørsel af en Formel E racerbil: den 8-dobbelte rally-verdensmester, Sebastien Ogier, der til daglig kører for Toyota Gazoo Racing.

I New York er alting storslået, især når Fire Department New York deltager i festlighederne.