2022 Formel E verdensmesterskabet 6. afd. Monaco E-Prix:
Vandoornes unikke sejr i fyrstendømmet
Der er altid noget særligt ved at køre race på den berømte bane i Monaco. En sejr i det mondæne fyrstendømme ved den franske riviera betyder mere end nogen anden. Sådan har det været i Formel 1 i snart 100 år og sådan har det været i Formel E siden verdens mest innovative motorsport gæstede fyrstendømmet for første gang i 2017. Bl.a. derfor var Stoffel Vandoornes triumf i sæsonens sjette VM-afdeling af særlig betydning.
Det var den i flere henseender. For det første blev den vundet i en Mercedes fabriks racerbil, så Mercedes nåede lige, oven i købet for øjnene af fabrikkens motorsportschef, Toto Wolff, der selv var til stede, at vinde i de berømte gader – inden man ved udgangen af denne sæson trækker sig ud af den elektriske motorsport.
Vandoorne foran Evans og Vergne.
Topfoto: Stoffel Vandoorne er nu skrevet ind i historiebøgerne som vinder af det mest prestigiøse Formel E løb i verden.
Alle fotos er stillet til rådighed af ABB Formula E World Championship, hvor den specifikke copyright er anført på mesterskabets media-site.
Af Søren Clauding – 30. april 2022
Årlig begivenhed
Det var også noget særligt, fordi sejren blev vundet på den vaskeægte udgave af Formel 1 Grand Prix banen, som gæstes af Formel 1 feltet sidst i maj. Banen er ganske enkelt uforandret, når Monacos Grand Prix skal køres. Desuden var det første gang, der blev kørt Formel E to år i træk – hvilket fremover bliver sædvanen, for fra nu af er Monaco E-Prix en fast årlig begivenhed som Formel 1 racet er det.
Og så er det naturligvis noget særligt, når en racerkører for første gang vinder i Monaco – spørg bare den mest vindende Formel E kører nogensinde, Nissans Sébastien Buemi, der som den eneste Formel E racerkører nogensinde to gange er kørt først over målstregen foran tribunen, hvor Prince Albert 2 siden overrækte sejrstrofæet.
Sejr uden pole
Ganske særligt for Stoffel Vandoorne var det også, at han vandt løbet uden at være startet i pole-position – det er ikke sket i et Formel E løb i Monaco før. Han satte endda af fra 4. bedste startposition, så det lå ikke lige i kortene, at han skulle vinde. Men han var den, der bedst forvaltede den til rådighed værende energi – eller i hvert fald den, der havde mest styr på sit forbrug. For da løbet var forbi, sluttede de fire bedst placerede med stort set samme energimængde tilbage på batteriet.
Evans i Jaguar førte løbets første fase efter at være startet fra pole-position. Her foran Lotterer i Porsche og Vergne i DS-Techeetah.
Det var måske især for Jaguars Mitch Evans lidt af en ærgrelse. For efter to sejre i Rom og efter at New Zealænderen havde domineret kvalifikations-kørslerne i Monaco, var en sejr oplagt. Men midt i løbet lod hans sig falde lidt tilbage, fordi det, der først så ud som om at han havde energi nok, viste sig at være for lidt – indtil det alligevel viste sig at være nok. Det er ikke let at være racerkører nu om dage med algoritmernes ustandselige indblanding, hvis det i øvrigt nogensinde har været det – det er en anden sag – men udfordringerne ser anderledes ud.
Et faktum var det, at Mitch Evans blev nr. 2, blot 1,3 sekunder efter Vandoorne, så helt galt gik det ikke, alt imens manden i spidsen af VM forud for løbet, den tidligere dobbelte mester og vinder i Monaco, Jean-Eric Vergne, blev nr. 3 i sin DS-Techeetah, og dermed måtte overlade VM-føringen til Vandoorne. Evans 2. plads betød, at han avancerede til 3. pladsen i VM-stillingen, alt imens Jaguar teamet ligeledes nu er nr. 3 efter DS-Techeetah med Mercedes EQ på førstepladsen.
Spændende løb
Det er dog generelt stadig meget tæt i toppen og der var i enhver forstand tale om et underholdende racerløb med masser af strategi, masser af taktik og ligeværdige dyster. Igen havde det nye kvalifikationssystem vist sig fra sin bedste side.
Da der i fjor blev kørt på samme banelayout som benyttes til Formel 1, var chikanen ved havnen lige efter tunnelen lagt lidt anderledes ud. Det gav anledning til nogle uheldige episoder og derfor benyttede man i år præcis samme baneforløb, som anvendes til Formel 1, og det havde en positiv effekt på løbet.
Vergne i DS-Techeetah gennem "Formel 1 chikanen".
Næste Formel E race finder sted allerede to uger efter Monaco E-Prix, i den historiske nedlagte Tempelhof lufthavn i Berlin.