2021 Formel E verdensmesterskabet Race 8

2021 Mexico Puebla E-Prix

Audi vandt Porsches race

Skæbnen ville, at det var Porsches søstermærke i VW-koncernen, Audi, der scorede sejren i lørdagens 8. afdeling af Formel E verdensmesterskabet, der fandt sted på Puebla racerbanen 100 kilometer fra Mexico City, hvor det mexikanske E-Prix tidligere har fundet sted. Audi har tidligere vundet i Mexico ikke færre end tre gange og også mistet en sejr på grund af et lille brud på reglementet. Denne gang fik de sejren pga. et lille brud på reglementet – men det var Porsche, der forbrød sig.

Pascal Wehrlein havde ellers kørt et perfekt løb. Han satte sin Porsche racer i pole-position og førte stort set fra start til mål. Han var først over målstregen med et forspring på små 5 sekunder for siden at erfare, at det hele var forgæves. Det, der ville have været både hans og Porsches første Formel E triumf blev en gigantisk nedtur – for teamet havde glemt at få registreret de dæk, Wehrlein kørte på, og forglemmelsen var ikke enestående, for den ramte også teamets anden kører, André Lotterer.


Topfoto: Lucas di Grassi vandt 8. afdeling af Formel E verdensmesterskabet, da Patrick Wehrlein blev diskvalificeret på grund af en teknisk procedurefejl. Diskvalifikationen er siden blevet anket, bl.a. fordi Formel E grundlæggeren Alejandro Agag offentligt har undskyldt overfor de mange fans, at løbet blev kørt til ende og teamet ikke informeret, selvom løbsledelsen kendte til forholdet allerede da løbet blev sat i gang.

Fotos er stillet til rådighed af ABB Formula E World Championship, hvor den specifikke copyright er anført på mesterskabets media-site.

Af Søren Clauding - 20. juni 2021


Fordi der er meget præcise regler for dæk anvendelsen i Formel E bliver de dæk, hvert team har til rådighed, registreret med en stregkode af det internationale bilforbund. Siden skal teamet senest 10 minutter inden start angive i en særlig digital portal hvilke dæk, der nu vil blive anvendt. Alt var blevet gjort klart, registreringen var tilendebragt, men man havde populært sagt glemt at trykke på ”send” – som at skrive en e-mail og undlade at sende den.


Patrick Wehrlein kørte sin Porsche racer til det, der ville have været Porsche såvel som Wehrleins første Formel E sejr, men en procedurefejl indebar at tyskeren blev diskvalificeret, oven i købet blot sekunder efter at målstregen blev passeret.

Patrick Wehrlein tog føringen fra pole-position. Til højre i billedet skimtes Oliver Rowland (Nissan, gul hjelm), der var startet 2'er men missede starten. Han blev senere diskvalificeret af samme grund som Wehrlein.


Porsche var ikke ene om den fadæse, og kritikken gå på at systemet er lidt for utilgængeligt, for hos Nissan skete det samme og selvsagt blev både Oliver Rowland og Sebastien Buemi også diskvalificeret.

Oliver Rowland havde ellers kvalificeret sig til næstbedste startposition fragmenter af et sekund langsommere end Wehrlein. Imidlertid tabte hans bil radioforbindelsen med teamet inden starten gik og den software, der benyttes i startøjeblikket gjorde også knuder. Resultatet var at Rowland fuldstændig missede starten – for så siden at blive diskvalificeret.

Bag ham startede Jean-Eric Vergne. Vergne var hurtig til at undgå Rowland og kørte et pænt løb indtil han blev påkørt af Alex Sims’ Mahindra ved udkørslen fra Attack-mode registrerings- zonen, ramte betonvæggen og var ude af racet. Præcis det samme skete for Jaguars Sam Bird, tilfældigvis blot med Alex Lynn i den anden Mahindra som den anden part. Forklaringen er til dels, at aktiveringszonen var lagt ind på et lille stykke asfalt-bane i ydersiden af en af kurverne. Det minder nærmest om en lille afkørselsvej med en rasteplads, hvis det havde været langs en landevej.


Nick de Vries foran team-kollegaen i Mercedes powered by Vestas, Stoffel Vandoorne passerer Alex Sims i Mahindra. I baggrunden den regerende mester, Antonio Felix da Costa.


Ved tilbagekørslen på racerbanen kommer man ind i den blinde vinkel hos de biler, der er på banen, og en påkørsel er vanskelig at undgå for den kører, der er på banen og kører idealkurven på grænsen. Derfor kan ingen af Mahindra kørerne klandres for uheldene. Tværtimod står det klart i reglementet, at den kører, der har gennemkørt aktiveringszonen, skal holde tilbage for de kørere, der er på banen i racet, for at aktivere Attack mode er ligesom at trække sig ud af racet i et par sekunder.


Der blev ofte afprøvet grænser på den udfordrende racerbane, der ligger i 2,3 kilometers højde. Her er Jaguars Sam Bird ud at botanisere. Han blev siden påkørt af Alex Lynn og udgik af løbet.


De to fabriks Audi’er med hhv. Lucas di Grassi og René Rast var startet løbet i samme rækkefølge fra 8. og 9. pladsen. De var stille og roligt rykket op i feltet og lå på 2. og 3. pladsen i løbets sidste fase. Da Wehrlein blev diskvalificeret var sejren til Lucas de Grassi klar og den brasilianske kører, der vandt Formel E mesterskabet tilbage i 2017, stod øverst på skamlen for første gang i 22 måneder – sejren var i øvrigt hans 11. i Formel E.

I toppen af VM-kampen er stillingen stort set uændret, for Robin Frijns kolliderede undervejs med sin landsmand Nyck de Vries i Vestas-Mercedes raceren og selvom han fuldførte løbet, så får man altså ingen points for en 16. plads. Lidt bedre gik det for De Vries, der fik 2 points for sin 9. plads. Mitch Evans tabte terræn efter team-kollegaen Sam Birds kollision med Lynn. Det udløste en safetycar periode, som udsatte Evans mulighed for at aktivere sit sidste Attack-mode. Derfor var der ingen vej udenom for New Zealænderen, han skulle blot have det aktiveret i en fart for ikke at blive diskvalificeret af den grund og derved faldt han fra 6. pladsen til 11. pladsen for siden at slutte som nr. 8 i løbet.


Nyck de Vries (foran team-kollegaen Stoffel Vandoorne) kolliderede med sin landsmand, Robin Frijns og derfor var der stort set status quo i VM-toppen. Kun 4 points adskiller de fem bedst placerede i VM-kampen.


Derved kunne Antonio Felix da Costa avancere til sjettepladsen og samtidig passerer Evans i VM-stillingen, men det er fortsat meget, meget tæt i toppen med blot 4 points mellem de fem bedst placerede i VM.


For første gang i Formel E historien blev der kørt i stejlkurver. Her er der Jaguars Mitch Evans, der i øvrigt sluttede på 8. pladsen og ligger på en sammenlagt 4. plads i VM, blot 4 points efter den førende Robin Frijns i Envision Virgin Audi.