2021 Formel E verdensmesterskabet Race 6

2021 Valencia E-Prix – Race 2

Tilbage til normalen: Dennis’ første sejr

Efter lørdagens kaotiske, uoverskuelige men ret begivenhedsrige race var søndagens afdeling af Valencia E-Prix grænsende til kedsommeligt. En overdrivelse, godt nok, for et Formel E race er aldrig kedsommeligt. Og det var det især ikke for den britiske BMW-kører, Jake Dennis, som i sit blot sjette Formel E løb kørte først over målstregen efter at have ført hele løbet.

Hvor regnen generede lørdagens løb, var det søndag kun de første kvalifikationsgrupper, der var forstyrret af våd bane. Den tørrede op undervejs, og det blev til fulde udnyttet af de seks dårligst placerede i mesterskabet – for de kvalificerer sig i gruppe 4, hvor banen var hurtigst, og de kom alle videre til super-pole.


Topfoto: Jake Dennis startede fra poleposition og gav aldrig førstepladsen fra sig.

Fotos er stillet til rådighed af ABB Formula E World Championship, hvor den specifikke copyright er anført på mesterskabets media-site.


Af Søren Clauding - 25. april 2021


Dennis i Pole

Her formåede Jake Dennis at tage pole-position, som også var hans første i Formel E. Nr. 2 var Porsches André Lotterer, der indtil dette race ikke har scoret et eneste VM-point i år. Det gjorde han siden noget ved i løbet, der fandt sted på tør bane, for selvom hans startposition blev forvandlet til 5. startplads, som straf for en påkørsel lørdag, kørte han sig klogt op på 2. pladsen. Han var dog lidt hjulpet af, at Norman Nato i Venturi-teamets kunde-Mercedes fik 5 strafsekunder på grund af en påkørsel af Alex Lynn i søndagens løb.


I blot sit sjette Formel E løb stod Jake Dennis øverst på skamlen.


Alex Lynn i Mahindra fik endda noget ud af Nato’s straf, for han sluttede på 3. pladsen, alt imens Nissans Oliver Rowland blev nr. 4. De to Nissan kørere deltager fortsat med sidste års racerbil, fordi ”Corona-forsinkede” leverancer af dele til den nye bil forhindrer dens debut, men i Monaco E-Prix om to uger skulle den være der.

Ikke desto mindre var løbene i Valencia svære for de to. Rowland fik med 4. pladsen en vis kompensation for, at være blevet diskvalificeret lørdag pga. energi-overforbrug, mens Sebastien Buemi lørdag var blevet kørt af banen og fra en 9. startposition måtte affinde sig med 11. pladsen i mål.


Rowland i Nissan foran Da Costa i DS-Techeetah og Sebastien Buemi i den anden Nissan.


Lørdagens vinder, Nyck de Vries, sluttede søndag på 16. pladsen mens lørdagens 2’er, Nico Müller, kom i mål som nr. 20, en placering som afspejlede hans kvalifikation begge dage. Stoffel Vandoorne var handikappet af regnen under kvalifikationskørslerne, men kolliderede i løbet med en anden kører og var i øvrigt den eneste deltager i søndagens løb, som ikke fuldførte. Helt i kontrast til lørdagens kaos hvor kun ganske få reelt fuldførte løbet.

De to DS-Techeetah kørere, Vergne og Da Costa, lå midt i feltet det meste af løbet. Men hvor Vergne formåede at nå målstreg på selvsamme 7. plads, som han var startet fra, forsøgte den regerende mester at arbejde sig gennem feltet – hvilket kostede en gennemkørsels straf for ureglementeret anvendelse af Attack Mode aktiveringsknappen i cockpittet. Han sluttede siden løbet som nr. 22.

VM-føringen skifter hænder

Forud for løbene i Valencia førte de to Jaguar-kørere, Sam Bird og Mitch Evans VM-kampen og Jaguar førte an i team-mesterskabet. Men uden at score et eneste point i Valencia skulle man forvente, at de havde mistet det hele. Men helt så galt gik det ikke. Det skyldes fortrinsvis, at næsten ingen af de kørere, der lå i toppen af VM-kampen inden Valencia-løbene, scorede points i Spanien.

Nyck de Vries, Stoffel Vandoorne og Robin Frijns var undtagelserne, der alle fik points i lørdagens bizare race – men heller intet scorede om søndagen. Derfor er de Vries nu på førstepladsen foran Vandoorne. Bird og Frijns deler 3. pladsen og Evans deler 5. pladsen med Audi’s René Rast, der sluttede 5’er hhv. 6’er i de to spanske løb.

Med De Vries og Vandoornes lørdags-resultater og Jaguar-kørernes mangel på samme har Mercedes ikke overraskende overtaget VM-føringen i team-mesterskabet, mens Jaguar nu er nr. 2.

 


Jaguar er stadig med i topkampen, om end Mercedes har taget føringen.