2021 Formel E Verdensmesterskabet Race 1

2021 Ad Diriyah E-Prix - RACE 1:

Nyck de Vries og Mercedes skriver Formel E historie

Nyck de Vries og det Vestas-supporterede Mercedes EQ team vinder historiens første Formel E VM løb, det første Formel E løb kørt om aftenen nogensinde og en sejr, der for den dygtige hollænder var hans første løbssejr i cockpittet på en Formel E racerbil.

Han vandt oven i købet fra pole-position og var også hurtigst under den forudgående Formel E gruppe kvalifikation - og kunne dermed lægge an til weekendens anden afdeling af Formel E verdensmesterskabet på den udfordrende racerbane i Ad-Deriyah i Saudi Arabiens hovedstad, Riyadh, med ikke færre end 29 VM-points på VM-kontoen.


Topfoto: Nick de Vries kørte sin Mercedes EQ Formel E racer til sejr i historiens første Formel E VM E-prix.

Fotos er stillet til rådighed af ABB Formula E World Championship, hvor den specifikke copyright er anført på mesterskabets media-site.


Af Søren Clauding - 27. februar 2021


Trods den fornemme præstation var der en god portion held med undervejs, påpegede en realistisk Mercedes EQ teamchef, Ian James, efter triumfen. Eksempelvis var Audi’s René Rast så uheldig, at han aktiverede et Attack-mode umiddelbart inden en gul-fase, hvorved han spildte de 48 ekstra hestekræfter på ingenting. Han lå på det tidspunkt i baghjulet på de Vries og måtte siden tage til takke med 4. pladsen i mål. Og naturligvis var han også hjulpet af en sen gruppe-kvalifikation.

Det ændrer dog ikke på, at han i super-pole kørslen var hurtigere end de andre fem.

Men i sagens natur, set i lyset af at sidste års nr. 2 i Formel E mesterskabet, Stoffel Vandoorne, startede fra 15. pladsen, vokser træerne hos Mercedes ikke ind i himlen. Omend Edoardo Mortara efter bl.a. en ambitiøs og vellykket overhaling af Jaguars Mitch Evans og den team-debuterende Porsche Kører, Pascal Wehrlein, i ét hug, siden sluttede som nr. 2. Mortara kører for Venturi-racing, som benytter samme drivline som Mercedes.


Mitch Evans kørte sin Jaguar ind på 3.pladsen.


Det første VM-løb nogensinde blev ligeså underholdende som Formel E har ry for at være. Især i løbets sidste fase, hvor kørerne så småt begyndte at have et forhold til hvordan deres energi-forbrug ville udarte sig resten af løbet. Det gav anledning til en lang række overhalingsforsøg, hvoraf de fleste lykkedes. Den Jaguar-debuterende Sam Bird, som vandt det ene af løbene i Saudi Arabien sidste år, fik imidlertid effektivt lukket porten af Mahindras Alex Lynn, de to kolliderede, Lynn udgik øjeblikkeligt og efter få omgange var Bird også ude af racet.

E-Prix’et i Saudi Arabien var også det første signal om, hvor meget det betyder at have fået nu drivline. Reglementet påbyder nu, at den drivline, som man benytter i 2021 også skal benyttes i 2021. Men man kunne frit vælge, om man ville fortsætte med den 2020-drivlinen, og så introducere en ny i april, dvs. i praksis inden 3. VM-afdeling, som er planlagt til at finde sted i Rom i april. Venter man, har man mere tid til at udvikle drivlinen, men er da handikappet i løbene forinden.



Tre teams har valgt at bruge den længere tid, Nissan, DS Techeetah og Dragon-Penske. Af de tre klarede Nissan sig bedst, da Oliver Rowland fra en 10. startposition nåede målstregen som nr. 6. Bedste DS-Techeetah blev kørt af den regerende mester, Antonio Felix da Costa, der sluttede 10’er fra 18. startposition, og bedst placerede Penske blev kørt af Sete Camara, der sluttede på 20. pladsen – som var identisk med hans startposition.

Lørdag aften d. 27. februar køres 2. VM-afdeling med planlagt start klokken 18:03 dansk tid. Løbene transmitteres LIVE på Discovery TV-kanalerne 6’eren og Eurosport.