2020 Mexico E-Prix

2020 Mexico City E-Prix

Mitch Evans og Jaguar triumferer i Mexico City

Mitch Evans vandt sin anden sejr til Jaguar Formel E teamet, da han lørdag aften (15. februar) dansk tid kørte en suveræn førsteplads i hus på den lynhurtige Formel E-version af Autodromo Hermanos Rodriguez racerbanen i multimillion-byen, Mexico City. Ved samme lejlighed overtog newzealænderen føringen i kørernes mesterskab og Jaguar rykkede op på 2. pladsen i team-mesterskabet.


Topfoto: Mitch Evans i Jaguar (nr. 20) startede 2'er efter André Lotterer i Porsche (nr. 36), men passerede tyskeren i en hæsblæsende bremseduel allerede i løbets første sving. Og siden gav Evans ikke føringen fra sig. Nu fører han også kørernes mesterskab.



Af Søren Clauding - 16. februar 2020


Allerede i sidste afdeling af Formel E mesterskabet, som fandt sted i Santiago, viste Mitch Evans sin fart, da han startede fra pole-position, men de ekstreme temperaturer tvang ham dengang til sidst i løbet at slække på tempoet og han måtte nøjes med en for ham skuffende 3. plads.

Marginal forskel

De problemer havde han ikke i Mexico City, hvor han godt nok manglede 63/1000 af et sekund for at kunne snuppe de 3 points, der følger med poleposition. Men næstbedste startposition var ikke dårligt, især ikke da Evans og manden i poleposition for første gang i Porsches korte Formel E historie, André Lotterer, begge fik en lidt halvdårlig start.

Evans var side om side med Lotterer ved indgangen til første kurve (se top-foto'et), der var trangt, fordi bl.a. Mercedes’ Nick de Vries var helt oppe bag de to førende. De to kolliderede let og dermed var Porsche køreren sendt placeringen bagud allerede i løbets første sving. Lotterer udgik senere efter et par mindre påkørsler og efter at have samlet et reklamebanner op fra barrieren, og brænd i bulens fortøj. 


For fyldte tilskuertribuner indtager Evans, de Vries, Buemi, Lotterer, Bird, Müller, Frijns og Vergne samt udenfor billedet resten af Formel E feltet stadion-området på racerbanen i Mexico City for første gang.


Jaguaren havde farten

Formel E racerbanen i Mexico City er en tilpasning af den eksisterende Grand Prix racerbane, forkortet til 2,6 kilometer, som dog inkluderede en vellykket forlængelse, der bragte Formel E racerne tæt på deres fysisk mulige topfart. Chikanen i opløbssvinget var fjernet og derved blev E-Prix’et både meget hurtigt, og der var masser af muligheder for overhaling, hvis man havde det fornødne kraft- og energioverskud.

Evans Jaguar havde begge dele, og allerede under de indledende gruppe-kvalifikationskørsler satte han hurtigste tid. I løbet kørte han simpelthen ”blot” fra de andre og da målstregen blev passeret, havde Jaguaren et forspring på 4,3 sekunder, som i øvrigt ville have været næsten dobbelt så stort, hvis Evans ikke for alle eventualiteters skyld havde slækket lidt på tempoet på løbets sidste omgang.

Buemi og Nissan i Top-3

Sebastien Buemi havde det lidt vanskeligere. Nissan er endnu ikke kommer helt op i fart, efter at teamet på rekordtid pga. reglementsændringer havde måtte skabe en ny én-motor-drivline (i stedet for med de to motorer, man kørte med i fjor), men Buemi var under kvalifikationen hurtig nok til, både at komme blandt de seks første (dvs. i Super-pole konkurrencen) og siden at starte fra 4. pladsen. Buemi blev i løbet bl.a. overhalet af såvel Sam Bird som Antonio Felix da Costa.


Sebastien Buemi (Nissan) passerede også Porsche's André Lotterer i løbets første fase. Siden havnede Buemi på præmieskammelen for første gang i denne sæson.


De to havde en indædt duel, som Sam Bird i sin kunde-Audi tabte i barrieren fem omgange fra målstregen, hvilket gjorde det lettere for Antonio Felix da Costa for anden gang i træk at køre sin DS-Techeetah racer hjem på 2. pladsen. Forinden havde han dog også haft sit hyr med, at forstå divergerende team-radiomeldinger, givet af, at team-kollegaen Jean-Eric Vergne og Da Costa løbet igennem lå næsten klinet til hinanden.

Energistyringen gjorde udslaget

Imidlertid havde Da Costa et markant lavere energiforbrug, og efter først at have måttet give plads for Vergne, der højlydt udtrykte, at han mente at være hurtigere end Da Costa (hvilket så viste sig ikke at være tilfældet), gav teamet portugiseren lov til at tilbage-overhale den regerende mester, men det var for sent til, at forsøg på at indhente den førende Evans kunne lykkes. Da Costa nåede dog, at komme forbi Buemi, der ellers ville være blevet 2’er efter Birds afkørsel. Og derved var en 2. pladsen en realitet for Da Costa.


De to DS-Techeetah racere hang sammen som ærtehalm det meste af løbet. Men det var i sidste instans Antonio Felix da Costa (th), som havde fat i den lange ende og blev 2'er i Mexico. Vergne sluttede på 4. pladsen.


Efter triumfen i Santiago har Max Günther et middelmådigt E-Prix i Mexico og han sluttede udenfor pointene. Bedre gik det hans BMW-team-kollega, Alex Sims, som kørte sin iFE20 i mål på 5. pladsen – imponerende, fordi han startede fra 18. pladsen. Derved beholdt Sims sin 2. plads i mesterskabet, men nu med en ny mand – altså Evans – foran sig. Stoffel Vandoorne, som førte inden ankomsten til Mexicos hovedstad, startede 10’er, avancerede til 5. pladsen men var ude af løbet, da to omgange resterede.


Vinderen fra Race 2 i Saudi Arabien, Alex Sims i BMW, blev 5'er i Mexico og ligger fortsat 2'er i mesterskabet.


Audi havde ikke en weekend, der gik helt efter planen. Efter at Lucas di Grassi vandt i Mexico sidste år og Audi også havde domineret de tre foregående år, fik man denne gang ikke for alvor fart i bilen på den layoutmæssigt ændrede racerbane. Di Grassi kvalificerede sig på en skuffende 15. plads, men kompenserede derfor i løbet ved at køre sig op på 8. pladsen, der blev til 6. pladsen i mål ifm. Birds og Vandoornes problemer – men brasilianeren var et halvt minut efter den vindende Jaguar, da det 45 minutter og én omgang lange løb var forbi. Sidst i løbet havde han en intens dyst med Nissans Oliver Rowland, der scorede 7. pladsen umiddelbart foran Edoardo Mortara i en Mercedes kunderacer.


Lucas di Grassi kørte sin Audi ind på 6. pladsen efter at være startet som nr. 15.


Abt på sygehuset

Di Grassis team-kollega, Daniel Abt, blev først på løbsdagen effektivt handikappet, da Audi e-tron raceren holdt op med at lystre kørerens betjening. Abt kørte med stor fart i barrieren og blev bragt på hospitalet, alt imens teamet arbejdede på højtryk for at gøre raceren køreklar på ny. Abt blev tjekket og blev fundet fit nok til at deltage i løbet – naturligvis med start bagest i feltet, dog foran de to Mahindra racere med Jerome d’Ambrosion og Pascal Wehrlein.

De havde begge fået sidste startposition som straf for, at teamet reglementsstridigt havde skilt gearkasserne ad for at løse et ikke nærmere defineret, men fælles problem for de to biler. Som et plaster på såret formåede de to, at slutte hhv. 9’er og 10’er og scorede dermed begge points til mesterskabet.

Denne gang havde løbsledelsen åbnet for Attack-mode tre gange under løbet, så racerbilerne havde op til 250 kW motoreffekt i sammenlagt 12 minutter. Det gav ekstra bonus og et racerløb, sprængfyldt med dramatik og spændende nærkampe. Mexico E-Prix var dermed mindst ligeså begivenhedsfyldt som Formel E har for vane at være, og løbet blev afviklet med fyldte tilskuertribuner langs startmål langsiden såvel som stadion-komplekset bag paddock-området.



Mexico City E-Prix, 4. afd. af Formel E 2020

Resultat:

  1. Mitch Evans (NZL), Jaguar, 46m42s093s.
  2. Antonio Felix da Costa (PRT), DS, +4,271s.
  3. Sebastien Buemi (CHE), Nissan, +6,181s.
  4. Jean-Eric Vergne (FRA), DS, +14,331s.
  5. Alex Sims (GBR), BMW, +19,244s.
  6. Lucas di Grassi (BRA), Audi, +28,346s.
  7. Oliver Rowland (GBR), Nissan, +29,750s.
  8. Edoardo Mortara (CHE), Venturi-Mercedes, +30,204s.
  9. Pascal Wehrlein (DEU), Mahindra, +31,132s.
  10. Jerone d'Ambrosio (BEL), Mahindra, +32,818s. 

Løbsresultat som pdf

Startopstillingen som pdf

Stillingen i FIA Formel E mesterskabet 

Kørere:

  1. Mitch Evans (NZL), Jaguar, 47 pts.
  2. Alexander Sims (GBR), BMW, 46 pts.
  3. Antonio Felix da Costa (PRT), DS, 39 pts.
  4. Stoffel Vandoorne (BEL), Mercedes, 38 pts.
  5. Lucas di Grassi (BRA), Audi, 32 pts.
  6. Oliver Rowland (GBR), Nissan, 28 pts.
  7. Sam Bird (GBR), Envision-Virgin, 28 pts.
  8. Maximillian Günther (DEU), BMW, 25 pts.
  9. Edoardo Mortara (CHE), Venturi-Mercedes, 22 pts.
  10. André Lotterer (DEU), Porsche, 21 pts. 

Stillingen i kørernes mesterskab som pdf

Teams:

  1. BMW, 71 pts.
  2. Jaguar, 57 pts.
  3. Mercedes, 56 pts.
  4. DS, 55 pts.
  5. Nissan, 43 pts.
  6. Audi, 40 pts.
  7. Envision-Virgin, 38 pts.
  8. Venturi-Mercedes, 24 pts.
  9. Porsche, 21 pts.
  10. Mahindra, 17 pts.
  11. Penske, 2 pts.
  12. NIO, 0 pts.

Stillingen i team mesterskabet som pdf


En glad og tilfreds Motorsports direktør var også på podiet i Mexico og modtog team-pokalen. James Barclay er manden bag Jaguars deltagelse i Formel E mesterskabet.