Formel E 2020: Puslespillet er lagt - hvem kører for hvem

I den kommende Formel E sæson er der sket en vis rokade af kørere, nogle er faldet fra og nye er kommet til, men de fem bedst placerede i sidste års mesterskab er blevet hos deres team. Og så er der 24 deltagere den nu sjette udgave af Formel E mesterskabet mod tidligere 22.


Topfoto: Puslebrikkerne er faldet på plads og feltet er klar til den nye Formel E sæson, der starter 22. november i Riyadh. Billedet fra et af træningsløbene på Valencia racerbanen viser den tidligere Formel E mester, Sebastien Buemi i Nissan, i spidsen foran det tætte felt.

Af Søren Clauding - 19. november 2019


 


DS-Techeetah - de regerende mestre

Hos DS-Techeetah, som både vandt kørernes mesterskab med Jean-Eric Vergne, og team-mesterskabet i sidste sæson, har Vergne fået kompagniskab af Antonio Felix da Costa, der sidste år kørte for BMW. André Lotterer er nemlig gået tilbage til Formel E-debuterende Porsche, for hvem han deltog i Le Mans, inden han for to sæsoner siden debuterede hos Techeetah.


 

Den regerende Formel E mester, Jean-Eric Vergne, fortsætter hos DS-Techeetah


Porsche debutant med erfaring

Hos Porsche møder Lotterer en gammel team-kollega i form af Neel Jani, der var tæt ved et Formel E sæde sidste år, men først nu debuterer i mesterskabet. Jani vandt 24-timers Le Mans for Porsche i 2016.


To Formel E debutanter: Neel Jani debuterer i Formel E for det debuterende Porsche team


Nissan-e.dams med en motor mindre

Hos Nissan-e.dams fortsætter sidste års nr. 2, Sebastien Buemi sammen med Oliver Rowland, og deres største udfordring er den nye teknik med blot en enkelt motor, som Buemi dog kender til fra tidligere år hos e.dams teamet.

To gange Audi

Lucas di Grassi fortsætter sammen med Daniel Abt hos Audi. En klog beslutning, for både di Grassi og Audi var i sidste sæson mesterskabs-kandidater, uden at vinde nogle af dem. Deres mål er i sagens natur at sikre, at det ikke sker i den nye sæson. Robin Frijns og Sam Bird fortsætter begge hos Envision Virgin Racing og fortsat med Audi-drivline.


Lucas di Grassi fortsætter hos Audi.


Jaguar - overraskende kørervalg

Mitch Evans tager et år til hos Jaguar, hvor han imidlertid får ny team-kollega i form af den 30-årige englænder James Calado. Calado vandt i 2017 GT World Endurance Championship og i år vandt han 24-timers Le Mans i GTE Pro klassen for Alfa Corse. Men han har ingen aktuel erfaring i elektrisk motorsport, som ret beset er en del anderledes end konventionel racing. Det er et lidt overraskende kører-valg og det bliver spændende at, hvordan det spænder af.


Mitch Evans viser sin nye team-kollega hos Jaguar, James Calado, vejen.


BMW - tysk blod i teamet

Antonio Felix da Costas plads hos BMW er nu besat af sidste års Dragon-Penske kører, Max Günther. Britiske Alex Sims fortsætter for teamet, der nok med henblik på hjemmemarkedet har ønsket en tysk team-kollega til Sims. BMW fik en kanonstart i mesterskabet i fjor og var en del af titelkampen indtil de afsluttende løb - derfor var sidste års 5. Plads i team-konkurrencen nok lidt skuffende.


Max Günther kører BMW i den kommende sæson.


Mercedes og Venturi i familiens skød

Venturi fortsætter med uændret kørervalg - Edoardo Mortara og den tidligere Formel 1 Grand vinder Felipe Massa. Deres udfordring bliver, at teamet ikke længere selv har ansvaret for racerbilerne, for de er i år bygget af de debuterende Mercedes-Benz. Men det går jo nok, for i fjor leverede Venturi, som er producent af elektriske supersportsvogne, bilerne til det Mercedes-støttede HWA team.


Nyck de Vries skal køre den Vestas sponserede Mercedes Formel E racer.


I år er det omvendt, men det bliver på en måde i familien, for Venturi team-chef, Sussie Wolf, er gift med Mercedes’ motorsportsdirektør Toto Wolf. Det må antages, at en stor del af Venturis Formel E-erfaring indgår i Mercedes’ på papiret debuterende racerbil. Set fra en dansk synsvinkel er det naturligvis interessant, at vindmølleproducenten Vestas er blevet Mercedes Formel E-partner.

Ikke overraskende er Stoffel Vandoorne, der i fjor kørte HWA, nu Mercedes-kører, og han har som team-kollega den blot 20-årige hollænder Nyck de Vries, der for nylig sikrede sig 2019 Formel 2 mesterskabet.


Brexit eller ikke Brexit ændrer ikke på Storbritannien's store repræsentation i Formel E, og finalen i det kommende mesterskab finder da også sted i London.

Fra venstre: Oliver Turvey (NIO), Alex Sims (BMW), Sam Bird (Envision Virgin), Oliver Rowland (NISSAN) og Formel E debutanten James Calado (Jaguar).


Mahindra og Penske på en svær opgave

Mahindra teamet fortsætter med den tidligere DTM-mester, Pascal Wehrlein, uændret sammen med Jerome d’Ambrosio, og efter Max Günthers farvel til fordel for BMW stiller det amerikanske Dragon-Penske team op med Formel E debutanten Brendon Hartley fra New Zealand. Hartley vandt World Endurance Championship i 2017 for Porsche og samme år sin 2. Sejr i 24-timers Le Mans, også for Porsche. Teamets anden kører er schweiziske Nico Müller, som tidligere på året blev 2’er i DTM for Audi. Begge teams får en svær opgave, men især Mahindra har det med at overraske.

NIO - rosinen i pølse enden, måske

Sidst og ret beset også det team, der måske får det vanskeligst (indtil andet er bevist…) møder det britiske NIO team op med Oliver Turvey, der har været med i Formel E fra begyndelsen uden et egentlig gennembrud. Hans bedste resultat var en enlig 2. plads i Mexico i 2018. I den kommende sæson er han teamet op med kinesiske Ma Qinghua, der har nogen Formel E erfaring, men glimrer ved dårlige resultater. Hans bedste motorsports resultat var en samlet 4. plads i WTCC i 2015 bag rattet af en Citroën.


Deltagerliste, 2019/20 Formel E i Ad Diriyah