Biltest: Mercedes-Benz EQC 400 4MATIC

Biltest: Mercedes-Benz EQC 400 4MATIC edition 1886 4X4

Elbil med svær-vægtfordel

En af elbilernes udfordringer er deres vægt. Ikke så meget bilen i sig selv, men de ofte ret store batteripakker, de skal køre rundt med, for at kunne levere den rækkevidde som kunderne efterspørger. Den udfordring har Mercedes forvandlet til en fordel i den store EQC.

Mercedes-Benz EQC er ikke fabrikkens første elbil, men den første med en fornuftig rækkevidde. Den er ikke desto mindre lidt af en sværvægter med i alt 2,5 tons egenvægt, hvoraf batteriet står for de 652 kg. Det har en kapacitet på 80 kWh og den officielle WLTP-målte rækkevidde er fra 417 til 374 kilometer (det er sådan man gør ifm. WLTP). Med en behørig mængde regenerering giver det et energiforbrug på 25 kWh/100 kilometer – der leveres med andre ord rundt regnet 20 procent af energien tilbage til batteriet, når der decelereres.



Af Søren Clauding – marts 2020

Andre Mercedes prøvekørsler - find dem hér >>>


Dødvægt følger med

Det er, som det nu er. Henad vejen skabes der vel mindre og lettere batterier, også med en større energitæthed, men lige nu har enhver elbil en større eller mindre mængde dødvægt at slæbe rundt på. Det er isoleret betragtet ikke optimalt, set ud fra et energimæssigt synspunkt, men når nu, det ikke kan være anderledes, kan man jo ligeså godt benytte vægten til noget. Og det er præcis, hvad Mercedes har gjort.



EQC er en større crossover, 4,76 meter lang og 1,62 meter høj. Trods to elmotorer, der i forening leverer 408 hestekræfter og er monteret foran og bagi bilen, hvilket så benyttes til at sikre bilens firehjulstræk, er den ikke en SUV. Batteripakken er nemlig, som det sig hører og bør i en elbil, anbragt meget lavt. Derved er bilens frihøjde 12,5 cm, altså det samme som hos en Mercedes A-klasse, for nu at blive i familien.



Rigtig undervogn

EQC har altså ikke noget, der ligner terrængående køreegenskaber, men man har bygget en rigtig undervogn med dobbelte wishbone hjulophæng fortil og multilink bagtil. Derved har man et rigtig stabilt grundlag, også for god vejbeliggenhed gennem kurverne. Og så har man begået den genistreg, at installere støddæmpere, som er forbavsende tilgivende. Der er ikke tale om luftaffjedring, men pga. den store vægt, opnår man en yderst komfortabel kørsel. Fuldstændig som man kender det fra andre tunge luksusbiler.



Krængningen holdes i ave i kraft af det lave tyngdepunkt. Og man har samtidig kunnet skabe en rummelig kabine, som gør EQC temmelig praktisk anvendelig. Prisen i Danmark på 810.000 kroner for den prøvekørte edition 1886 version skaber forventninger om en del udstyr, og det er EQC’en da også forsynet med. 1886 står i øvrigt for året, hvor den første Mercedes-bil så dagens lys, hvilket man så har fejret med foruden Fuld LED, nøglefri betjening og touchpad-betjening i midterkonsollen, at udruste bilen med artico kunstlæderkabine, el-forsæder, 360 grader kamera, Burmester surroundsound, 20” letmetal-fælge og meget andet.



EQC har kræfterne i sin magt

De store hjul er en anden af årsagerne til den komfortable (og særdeles lydløse) kørsel. De er 235 mm brede, og har godt nok 50 procent lavprofil, men det efterlader en del af affjedringsopgaven til dæksiderne, og alligevel er styrepræcisionen tilstrækkelig god til, at bilen kan magte de mange kræfter og det tilhørende fartpotentiale, om end det nok er mere end sund fornuft, at have begrænset topfarten til 180 km/t. Karrosseriet er skabt i stål, det er yderst vridningsstabilt og dermed er helheden opnået. EQC kører ganske enkelt ret godt, hvilket on-board videoen her på siden illustrerer.

Interiøret genspejler familieforholdet til GLC, selvom EQC egentlig er skabt som en elbil fra grunden af. Måske er det årsagen til, at bilen er udrustet med en kardantunnel. Firehjulstræk har den uden en kardanaksel, men vores gæt er dog også, at det er den mest hensigtsmæssige måde, at forbinde Inverteren og MGU’en oppe fortil med de to motorer. Konstruktionen er naturligvis også med til at afstive bilen på langs, og måske dermed også årsagen til, at man må trække en anhænger på 1800 kg. Anhængere på elbiler er for de flestes vedkommende no-go.

Spørgsmålet om rækkevidde er fortsat aktuelt, så længe opladningstiderne er lange og infrastrukturen beskeden. Vi prøvekørte EQC i ca. 3 graders varme og ved den temperatur og vores kørselsmønster beregnede bilen selv en rækkevidde, typisk på 275 kilometer med fuldt opladet batteri.



Opladningstid er ikke entydig

Opladningstiden har naturligvis med opladningsmuligheden at gøre, men også den omstændighed, at Mercedes har valgt, ikke at muliggøre hurtigopladning for fuld power, når batteriet er næsten tomt og næsten fyldt, spiller naturligvis ind. Faktisk kan man oplade med den dobbelte hastighed fra 20 til 40 procent som ved 80 til 100 procent. Hvorfor?

Uden at det er bekræftet, skyldes det formentlig, at Mercedes har villet forlænge batteriernes levetid, på samme måde som Jaguar gør det i deres i-PACE. Hvis ikke man lader for fuld kraft i yderområderne, holder batteriet ganske enkelt længere end hvad tilfældet er hos dem, der bryster sig af, at kunne opnå 100 procent opladning på kort tid. Det er en vigtig overvejelse at have med, når man vælger elbil, men ikke altid et faktum, bilfabrikkerne er helt åbne omkring.



Model:

Mercedes-Benz EQC 400 4MATIC edition 1886 4X4

Listepris:

Kr. 809.998

Motor og transmission:

2 elmotorer, 408 hk, 760 Nm. A/T. 80 kWh litium-ion batteri.

Præstationer: acceleration 0-100 km/t/ topfart/ Energi-økonomi/ CO2 udledning (WLTP):

5,1 sek./ 180 km/t. 25 kWh/100 km/ 0 g/km./

Hjul, for / bag:

235/50-20

Længde:

4,76 m

Frihøjde:

12,5 cm

Bagagerum:

500 liter.

Anhængervægt: 1800 kg.

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESP. Aut. nødbremse. 20” alufælge. Fuld LED. Nøglefri betjening.  Multijusterbart rat. 2-zone Klimaanlæg. elektrisk justerbare Artico kunstlædersæder. Adaptiv fartpilot. Sædevarme. 360 grader kamera. USB og AUX. Navigation.