2022 Island X Prix I og II

2022 Island X-Prix

Rosberg X racing: Op og ned og stadig på toppen

For første gang i EXTREME.E historien – som trods alt kun er halvandet år gammel – skulle der køres to løb i samme terræn og lige i træk. Og for det dominerende Rosberg X Racing team var det op og ned. Men de fører fortsat mesterskabet nu, hvor halvdelen af 2022 sæsonen er gennemført.

Det var Sardinien, der var fokus på – men grunden til, at de to løb blev kørt så tæt, var ikke så opmuntrende. To løb på Sardinien var godt nok planlagt ved starten på endnu en Corona-influeret sæson (EXTREME.E har ikke prøvet andet), men det første skulle have fundet sted i maj og da skulle området, hvor der skulle køres EXTREME.E, bruges til det, det normalt er henlagt til (militærtræning) pga. den ophedede internationale situation.


Topfoto: Carlos Sainz førte an foran Johan Kristoffersson men blev sendt ud på en dramatisk saltomotale der var en blandt flere i en dramatisk EXTREME.E uge på Sardinien.

Fotos er stillet til rådighed af EXTREME.E mediacentre, hvor den specifikke copyright er anført.

Af Søren Clauding – 10. juli 2022


Nu var området på den sydvestlige del af Sardinien frit, og da benyttede man anledningen til at gennemføre begge afdelinger af EXTREME.E mesterskabet. Det første med fokus på den klimatiske belastning, de mange skovbrænde i Italien udgør, det andet med fokus på vegetationen under vandet i det omkring liggende Middelhav.

Selvforstærkende mekanisme

Kort fortalt er den globale opvarmning årsag til udtørring og let antændelig vegetation. Når skovene brænder udledes de kolossale mængder af CO2 og siden er der mindre vegetation til at optage CO2 fra luften. Det er en evigt selvforstærkende mekanisme, som skal stoppes.


Christina Gutiérrez og Sébastien Loeb fra Lewis Hamiltons X44 team var blandt de deltagere, der var ude at studere havgræs i Middelhavet. Siden blev de nr. 2 i ugens Race 2.


Hvad vegetationen i Middelhavet angår er det dels den stigende vandstand, dels den kraftige opvarmning af især overfladevandet, som medfører nedbrud af bl.a. havgræs. Havgræs optager også CO2 og har en effekt, der er op til 15 gange så stor som en velvoksen regnskov. Det er ligeledes en selvforstærkende proces, som skal stoppes, også fordi indflydelsen på biodiversiteten er enorm.

Sainz var robust - heldigvis

I motorsportsmæssig sammenhæng var det andre mekanismer, der blev afprøvet til grænsen. Bl.a. hvor hårdt man kan tillade sig at påkøre en konkurrent. Det var den levende legende, den 60-årige dobbelte rally-verdensmester og 3-dobbelte Dakar vinder Carlos Sainz, hvis liv og lemmer der blev sat på spil, da den mesterskabsførende og regerende EXTREME.E mester, Johan Kristoffersson kørte sin Rosberg X Racing Odyssee 21 ind i spanierens Acciona-Sainz racer.

Sainz blev sendt i en højfarts saltomortale direkte ind i TV-seernes stuer (virkede det som om). Heldigvis var det kun TV-kameraet, der gik til. Bilen kunne rettes op og Sainz selv var siden i ugens andet løb i stand til sammen med Laia Sanz på ny at køre sig i finalen, selvom hans krop var synlig belastet efter uheldet torsdag (se topfoto'et).

Kyle Leduc og Sara Prixe vandt

Johan Kristoffersen og Mikaela Åhlin-Kottulinsky havde ellers domineret ugens første løb gennem kvalifikation og semifinaler, og om det var udsigten til at finalen skulle ende med en dårligere placering, der fik Kristoffersson til at køre så aggressivt, skal være usagt. Selv fortalte han, at han ikke havde set Sainz komme ind på sporet, fordi terrænet på Sardinien gav mulighed for at vælge mellem flere næsten ensartede spor efter startområdet.


Chip Ganassi teamet fejrede sejren sammen med kørerne Sara Price og Kyle Leduc.


Rosberg X Racing holdet fik 30 sekunders straf for forseelsen, hvilket sendte dem ned på 3. pladsen, alt imens Chip Ganassi holdet med Kyle Leduc og Sara Price vandt deres første finale i EXTREME.E og avancerede til 2. pladsen i serien. En forbilledlig præstation, der dokumenterer at man aldrig skal give op. De to var kommet i Crazy Race heatet fra dårligste kvalifikationsplads (på grund af store tekniske problemer under kvalifikationen), heatet vandt de og siden lå de på 2. pladsen i finalen efter at Sainz var blevet kørt af sporet.


Det er ikke til at se det, men her passerer Mikaela Åhlin-Kottulinsky Catie Munnings i et kolossalt vandhul på sporet.

Det var ikke alene Carlos Sainz' racer, der var flyvende i ugens løb - her er det Emma Gilmour og Tanner Foust' McLaren racer, der får turen, men den var mere selvforskyldt.


Tilbage til normalen

Med en enkelt dags pause blev 3. afdeling af EXTREME.E mesterskabet kørt i et sædvanligt lørdag-søndags set-up. Her nåede Leduc og Price ikke i finalen. Det gjorde til gengæld et ultrastærkt felt med Rosberg X Racing, Christina Gutiérrez/Sebastien Loeb (X44), Catie Munnings/Timmy Hansen (Andretti-United), førnævnte Sanz og Sainz, samt den tidligere Dakar-vinder, Jutta Kleinsmidt og den 4-dobbelte Dakar vinder Nasser Al-Attiyah i ABT-Cupra.

Løbet sluttede i nævnte rækkefølge og var som sådan en kompensation fra torsdagens skærmydsler for Kristoffersson/Kottulinsky. Men det så længe ud til, at Al-Attiyah/Kleinsmidt kunne have vundet, for manden fra Qatar kørte et super-løb og overgav bilen til Kleinsmidt i en klar førerposition. Men den tyske Dakar-vinder fik ikke låst sin sikkerhedssele korrekt, og som tidligere FIA delegeret burde hun have vidst, at det i den grad er i strid med reglementet.

Resultatet blev, at den synligt presse Jutta Kleinsmidt først mistede føringen til Mikaela Kottulinsky for siden at blive diskvalificeret fra 2. pladsen. Loeb og Gutiérrez kørte et godt løb efter problemer med en elektrisk sensor i semifinale 2 (som de dog havde vundet). Munnings og Timmy Hansen kom også fornuftigt igennem, hvorimod Carlos Sainz stoppede på finalens første omgang og forlod bilen.

Næste afdeling af EXTREME.E finder sted Chile sidste weekend i september.

Slut resultat, Island X Prix I, Sardinien, Italien, 7. juli 2022:

  1. Hummer EV Chip Ganassi Racing (Sara Price/Kyle Leduc)
  2. Exite Energy Racing (Tamara Molinaro/Timo Scheider) 
  3. Rosberg X Racing (Mikaela Åhlin-Kottulinsky/Johan Kristoffersson)
  4. JBXE(Hedda Hosås/Kevin Hansen)
  5. Acciona Sainz XE Team (Laia Sanz/Carlos Sainz)

Slut resultat, Island X Prix II, Sardinien, Italien, 10. juli 2022:

  1. Rosberg X Racing (Mikaela Åhlin-Kottulinsky/Johan Kristoffersson)
  2. X44 (Christina Gutiérrez/Sébastien Loeb)
  3. Andretti United (Catie Munnings/Timmy Hansen) 
  4. Acciona Sainz XE Team (Laia Sanz/Carlos Sainz)

Stillingen i mesterskabet efter Island X Prix I og II:

  1. Rosberg X Racing (Mikaela Åhlin-Kottulinsky / Johan Kristoffersson) 80 points
  2. Chip Ganassi Racing(Sara Price / Kyle Leduc) 43 point
  3. X44 (Sébastien Loeb / Cristina Gutiérrez) 41 point
  4. ACCIONA | Sainz XE Team (Laia Sanz / Carlos Sainz Snr.) 40 point
  5. XITE ENERGY RACING (Tamara Molinaro / Timo Scheider ) 27 point
  6. Genesys Andretti United Extreme E (Cattie Munnings / Timmy Hansen) 27 points
  7. McLaren XE (Emma Gilmour / Tanner Foust) 19 points
  8. JBXE (Hedda Hosås / Kevin Hansen)  18 points
  9. Veloce Racing (Christine GZ / Lance Woolridge) 7 poin
  10. ABT CUPRA XE (Jutta Kleinschmidt / Nasser Al-Attiyah ) 6 points