2021 Arctic X Prix i Kangerlussuaq

Hårde dyster, unikke udfordringer og overraskende resultater i Grønland

Den største globale motorsportsbegivenhed i det danske rigsfællesskab nogensinde blev en gigantiske succes. Verdensstjerner i rå mængder tog del i EXTREME.E konkurrencerne ud for Kangerlussuaq i Grønland. I weekenden d. 28.-29. august blev der budt på kolossale udfordringer, tætte og hårde dyster – og udfaldet overraskede. Men fremfor alt: Budskabet blev sendt ud overalt i verden og i flere end 120 stater blev Arctic X Prix vist på TV.


Budskabet er overordnet set det vigtigste: Klimaforandringerne er synlige og indlysende på verdens største ø. Indlandsisen smelter, dels pga. den globale opvarmning, dels pga. aflejringer af kulstøv og sod blæst dertil fra alverdens kraftværker, der opererer med fossilt brændsel og de kolossale skovbrænde, der også har hærget jordkloden i årtier. Kulstøvet lægger sig på isen og optager solvarmen (som på ren, klar is reflekteres og kun gør minimal skade), og så smelter isen.


Topfoto: Russell gletcheren udgjorde den spektakulære kulisse, da det amerikansk/britiske team med svensk/britisk besætning kørte deres Andretti United Odyssey 21 racer til sejr i verdenshistoriens første motorløb på verdens største ø. Det hele skete helt på naturens præmisser, selv elektriciteten i den højtydende off road racere var skabt på solenergi.

Fotos er stillet til rådighed af EXTREME.E mediacentre, hvor den specifikke copyright er anført.

Af Søren Clauding - 30. august 2021


Resultatet er naturligvis en lokal naturkatastrofe, men globalt er den nærmest alt omfavnende, for den stigende vandstand i verdens oceaner skabes ikke kun i det arktiske område omkring Nordpolen, men også i antarktisk omkring Sydpolen. Samtidig påvirker de kolde havstrømme fra de to poler især kystklimaet med kolde isvintre som følge. Og dyrelivet både i og udenfor oceanerne lider derunder.

EXTREME.E viser vejen

Det og mange andre forhold omkring den globale opvarmning og klimaforandringerne, som menneskeheden samlet bør dæmme op for, blev via EXTREME.E synliggjort over hele verden, og har måske især betydning i de områder, hvor forståelsen for de klimatiske udfordringer af mange grunde kan ligge på et meget lille sted.

Det blev dokumenteret, at man udmærket kan afholde en spændende sportsbegivenhed helt på naturens præmisser, uden belastning af klimaet og derigennem fik man sendt signalet om at det ikke behøver at være kedeligt at være miljørigtig, tværtimod.


Lewis Hamiltons X44 team med Sebastien Loeb og Christina Gutierez på skift i cockpittet fører finalen foran Nico Rosbergs RXR racer med på skift Molly Taylor og Johan Kristofferesen bag rattet. Den blå/hvide bil til venstre køres af de senere finale vindere, Katie Munning og Timmy Hansen. Til højre i billedet Jenson Buttons racer med Mikaela Åhlin-Kottulinsky, der sluttede 2'er og bagest Carlos Sainz/Laia Sanz, der opnåede 3. pladsen i løbet.


Motorsportsmæssigt var begivenheden en meget stor succes. Formatet var på forhånd blevet tilpasset, så man endte op med fem biler i finalen. Baneforløbet blev også justeret ind efter de erfaringer, man indhentede over weekenden, og de elektriske Odyssey 21 racerbiler fik tilpasset effekten, så man forenede spændende opgør med sikker kørsel.

Udfordrende vejrforhold

Arctic X Prix var nemlig ikke blot et hårdt X Prix, og klart det hårdeste af de tre løb, der er blevet gennemført til dato, men naturens luner spillede med og deltagerne skulle tilpasse sig temperaturer lige over frysepunktet og silende regn. Det var symptomatiske, for i selvsamme uge havde det for første gang nogensinde regnet ved Grønlands højeste punkt midt på indlandsisen – i 3,2 kilometers højde. Summit Camp hedder forskningsstationen, som groft set ligger på niveau med Kangerlussuaq, men altså midt inde på indlandsisen.


Rosbergs racer tog en rulletur under de indledende kørsler.


Ude ved kysten for foden af den store Russel Gletcher, der forbinder fjorden med indlandsisen, var baneforløbet anlagt. Ni teams, ni biler og deltagere samt ”interessenter”, der repræsenterede så mange VM-titler, at det var næsten uoverskueligt.

Den 9-dobbelte rallyverdensmester, franskmanden Sebastien Loeb var der, og sad selv på skift i cockpittet på X44 raceren. Den dobbelte rallyverdensmester og trefoldige Dakar-vinder, spanieren Carlos Sainz, delte cockpit i hans Acciona/Sainz racer med Laia Sanz, 13-foldig Trial verdensmester, 5-dobbelt Enduro verdensmester, 11-dobbelte Dakar deltager og Dakar klassevinder på MC.


Den tidligere Dakar-vinder, Jutta Kleinsmidt fyldte 59 år på løbsdagen.


Fødselar blandt deltagerne – og hvilken en

I feltet fandt man også svenske Johan Kristofferson, 3-foldig og regerende rallycross-verdensmester, samt landsmændene Mattias Ekström og Timmy Hansen, der også har rallycross VM-titler på CV’et. Blandt deltagerne var desuden den nu 59-årige Dakarvinder fra 2001, tyske Jutta Kleinsmidt. Hun fejrede sin fødselsdag i Kangerlussuaq, men det var næppe hende, der var årsagen til den silende regn.


Alejandro Agag fik idéen ikke bare til Formel E VM men også til EXTREME.E. Han kan glæde sig over endnu en succes, der viser vejen for miljø-rigtig opførsel til glæde for ikke mindst de kommende generationer.


Formel 1 verdensmestrene Nico Rosberg og Jenson Button tog som team-ejere også del i begivenhederne. Den 7-dobbelte Formel 1 verdensmester, Lewis Hamilton, som står bag X44 teamet, kunne desværre ikke selv være i Kangerlussuaq, for han skulle køre Formel 1 i Belgien – et Grand Prix, der endte som en ren farce på grund af voldsomt et regnvejr over Spa Francorchams racerbanen. Jo, klimaet leger gerne med, uanset vi mennesker kører racerløb eller underholder os på anden måde.

I Grønland måtte flere af bilerne bukke under for den hårde mekaniske belastning, men det var fortrinsvis fordi kørerne fandt alternative linjer gennem de til tider meget snævre passager eller en ondulerende stensætning, som tog livet af flere hjulophæng undervejs. Odyssey 21 racerne er yderst robuste, formentlig de mest robuste offroad racere, der nogensinde er skabt. Men selv de kan bukke under.



Spændende fra ende til anden

Såvel kvalifikationskørslerne som semifinalerne og finalerne satte deltagerne på prøve og leverede som nævnt de klart mest spændende race i EXTREME.E til dato. Selv i finalen var intet sikkert, før mållinjen blev passeret og da var det det amerikansk/britiske Andretti United team med kørerne, britiske Catie Munning og Timmy Hansen, der velfortjent sejrede.


Tæt dyst mellem finalens nr. 1 og 2. Det er Andretti raceren nærmest.


Med sig på præmieskammelen havde de et helsvensk hold (hvad angik kørerne) bestående af Mikaela Åhlin-Kottulinsky og Kevin Hansen, der kører for Jenson Button JBXE team. De to var havnet den bageste tredjedel under tidskørslerne, men vandt derpå Crazy Race løbet, som bragte dem i finalen, og så styrede de direkte ind på 2. pladsen. Nr. 3 blev det spanske hold med Carlos Sainz og Laia Sanz.


Catie Munning og Timmy Hansen vandt Arctic X Prix. Med deres hhv 23 år og 29 år er de eksponenter for de kommende generationer, der vil have glæde af miljøbudskaberne, hvis de vel at mærke bliver fulgt. Læg iøvrigt mærke til trofæet - det smeltede ikke men var skabt af bæredygtige materialer.

Siden tog de to en velfortjent dukkert i isvandet for foden af Russell gletcheren.

 


Rosberg X Racing med Johan Kristoffersson og Molly Taylor sluttede som nr. 5 og X44 med Loeb og den spanske Dakar etapevinder Christiana Gutiérrez som nr. 4, men de to hold ligger fortsat på hhv. 1. og 2. pladsen i EXTREME.E mesterskabet, omend Andretti United og JBXE er lige i deres baghjul.

Næste og formentlig sidste afdeling af EXTREME.E 2021 finder sted i weekenden d. 23.-24. Oktober på den italienske Middelhavsø, Sardinien. Det var planen at afvikle to afdelinger i Sydamerika men begge løb er blevet udskudt pga. Corona pandemien.

Danske TV-sendetider for sæsonfinalen publiceres på Motorsiden.dk, når de foreligger.


Slut resultat, Arctic X Prix, Kangerlussuaq, 28.-29. august 2021:

1. Andretti United Extreme E (Timmy Hansen / Catie Munnings) 2 lap

2. JBXE (Kevin Hansen / Mikaela Åhlin-Kottulinsky) +4.159s

3. ACCIONA | Sainz XE Team (Carlos Sainz Snr. / Laia Sanz) +22.866s

4. X44 (Sébastien Loeb / Cristina Gutiérrez) +27.914s

5. Rosberg X Racing (Johan Kristoffersson / Molly Taylor) +1:01.005s

 

Stillingen i EXTREME.E mesterskabet efter Arctic X Prix:

1. Rosberg X Racing (Johan Kristoffersson / Molly Taylor) 93 points

2. X44 (Sébastien Loeb / Cristina Gutiérrez) 84 points

3. Andretti United Extreme E (Timmy Hansen / Catie Munnings) 76 points

4. JBXE (Jenson Button / Mikaela Åhlin-Kottulinsky) 68 points

5. ACCIONA | Sainz XE Team (Carlos Sainz / Laia Sanz) 61 points

6. ABT CUPRA XE (Mattias Ekström / Jutta Kleinschmidt) 54 points

7. Veloce Racing (Stéphane Sarrazin / Emma Gilmour)49 points

8. XITE ENERGY RACING powered by myenergi (Oliver Bennett / Christine GZ) 47 points

9. SEGI TV Chip Ganassi Racing (Kyle LeDuc / Sara Price) 40 points



Sainz raceren tog 3. pladsen i Kangerlussuaq.

Jean-Eric Vergnes Veloce racer havde ikke megen succes, men bidrog til den samlede oplevelse. Og sceneriet er betagende - det var alle enige om.

Der var blevet bragt et lille antal elektriske go-karts til Kangerlussiaq, så ikke mindst lokalbefolkningen kunne får en idé om hvad e-motorsport også kan være.