2019 Ad Diriyah E-Prix

2019 Ad Diriyah E-Prix:

Begivenhedsrig sæsonstart

Starten på 2019 Formel E-sæsonen blev næsten ligeså uforudsigelig som ventet – og alligevel vandt BMW fra pole-position. Det lyder kedeligt, men det var det ikke.


Titelbillede: Antonio Felix da Costa var i bogstavelig forstand flyvende, da han vandt BMW's premiere sejr som fabriksteam i Formel E


Femte formel E sæson er i gang. Dramatisk, begivenhedsrig og uforudsigelig. Ordene passer alle – og alligevel lyder det kedeligt, når man kan fastslå, at BMW vandt sit første E-Prix som fabriksteam.

Allerede under pre-testen i Valencia havde det den tyske bilfabrik sendt et signal om, at efter at man selv havde taget hånd om styringen, men fortsat i samarbejde med det amerikanske Andretti-team, var der mere i vente end det, man oplevede i sidste sæson. BMW var meget hurtig under testen i Valencia. Og det var man, viste det sig, også under den første træning til det første E-Prix i den nye og femte sæson, der fandt sted i en forstad til den saudiarabiske hovedstad, Riyadh.

Den 2,5 kilometer lange bybane snoede sig mellem historiske bygninger i forstaden Ad Diriyah, som oprindelig husede den saudiarabiske kongefamilie og i dag er kategoriseret som UNESCO verdensarv. Og BMW’s Antonio Felix da Costa var hurtig, til trods for, at regnen silede ned i morgentimerne på løbsdagen. Det gjorde kvalifikationskørslerne til en udfordring i sig selv.

Den ellers fine, plane asfalt var sjaskvåd, og først da den så småt var begyndt at tørre op, kunne man påbegynde en noget anderledes kvalifikation end planen havde været. I stedet for fire kvalifikationsgrupper, afsluttet med en superpole, kørte man, noget forsinket, to kvalifikationsgrupper og droppede superpole-delen, så de tider, kørerne satte, blev afgørende for startopstillingen. Og dér var da Costa i BMW ganske enkelt hurtigst.


Regn er usædvanlig i Formel E, men i Ryyadh satte den sit præg tidskørslerne.


Løbssejr i sidste minut

Men pga. vejrforholdene var styrkeforholdet vanskelig at vurdere. Og siden udviklede løbet sig til næsten ukendelighed. Og det var da også først i det allersidste minut, det blev klart at Da Costa skulle vinde racet. Undervejs havde løbet gang på gang ændret karakter og kombinationen af flere perioder under gult flag med safetycar og det nye Attack-mode tiltag satte kolorit på forløbet og stod tilsammen for en del af uforudsigeligheden.

Da Costa vandt med et forspring på under et halvt sekund. Det skrumpede ind i løbets sidste del, pga. at Jose Maria Lopez havde ramt barrieren med sin Dragon-Penske, hvilket sendte sikkerhedsbil på banen. Da løbet skulle genstartes, var Da Costa hurtig til at aktivere sit andet Attack-mode, uden at det kostede ham tid i forhold til resten af feltet, og derved blev tabet af forspring pga. sikkerhedsbilen mindre.

Den regerende mester, Jean-Eric Vergne, og hans team-kollega hos DS-Techeetah, André Lotter (og i øvrigt også flere andre), var blevet idømt gennemkørselsstraf, fordi de havde overskredet den maksimale effekt ifm. brug af regenererings mekanismen. De lukrerede på perioden med safetycar, fordi de derved kunne indhente den tid, de tabte under gennemkørsel af pitten. Og da Vergne også aktiverede det andet Attack-mode, samtidig med Da Costa, var det lige før, portugiseren havde mistet førstepladsen.


Jean-Eric Vergne var tilfreds, da han steg ud af sin DS-racer efter et godt race.


Han klarede imidlertid presset og vandt sin 2. sejr i mesterskabets historie (Da Costa vandt også et af Formel E mesterskabets allerførste løb, i Buenos Aires tilbage i første sæson). Men nok så vigtigt: Han vandt BMW’s første sejr som fabriksteam.

Mesteren var tilfreds

Jean-Eric Vergne var efter omstændighederne udmærket tilfreds med 2. pladsen, som han opnåede med næsten 4 sekunders forspring til Jerome d’Ambrosio i Mahindra. Felix Rosenqvist kørte sit sidste løb for Mahindra og udgik tidligt i løbet efter nærkontakt med betonvæggen.

Mitch Evans og Jaguar opnåede endnu en fjerdeplads og gjorde det som sådan noget bedre end teamkollegaen Nelson Piquet, der sluttede 10’er. Men resultatet viser, at også Jaguar har fået godt greb om den nye teknologi, som 2. generations racerbilerne byder på.

Efter Evans kom André Lotterer i den anden DS-Techeetah, der satte mindre end 5 sekunder til på sin ”Drive-through” straf (også hjulpet af sikkerhedsbils-fasen), og efter ham kom de to Nissan e.dams racere.


André Lotteres 5. plads i kombination med Vergnes 2. plads betyder at DS-techeetah fører kampen om team-mesterskabet. På billedet er han foran Jerome d'Ambrosio o Mahindra, Mitch Evans i Jaguar og Eduardo Mortara i Venturi.


Buemi og Nissan holdt tempoet

I løbet var Sebastien Buemi den mest markante af de to Nissan kørere, naturligt nok pga. hans store Formel E erfaring, som har gjort ham til den mest vindende kører i mesterskabets historie – Oliver Rowland er i Formel E sammenhæng et helt uskrevet blad. Først efter de to Nissan’er fulgte fabriks Audi’erne fra det regerende mesterskabs-team med Daniel Abt foran Lucas di Grassi.


2016-mesteren, Sebastien Buemi var med helt fremme i sin nye Nissan-racer.


De Formel E debuterende tidligere Formel 1 kørere, Felipe Massa (Venturi) og Stoffel Vandoorne (HWA-Venturi) fik deres sag for i deres første møde med energi-optimerede mesterskab. De sluttede på hhv. 17. og 16. pladsen.


Af Søren Clauding - 15. december 2018


Resultat som pdf


Ad Diriayah E-Prix, 1. afd. af Formel E 2019

Resultat:

  1. Antonio Felix da Costa (PRT), BMW, 46m29,377s.
  2. Jean-Eric Vergne (FRA), DS-Techeetah, +0,462s.
  3. Jerone d’Ambrosio (BEL), Mahindra, +4,033s.
  4. Mitch Evans (NZL), Jaguar, +5,383s.
  5. André Lotterer (GER), DS-Techeetah, +5,579s.
  6. Sebastien Buemi (CHE), Nissan e.dams, +6,625s.
  7. Oliver Rowland (GBR), Nissan e.dams, +9,105s.
  8. Daniel Abt (GER), Audi, +9,819s.
  9. Lucas di Grassi (BRA), Audi, +10,936s.
  10. Nelson Piquet (BRA), Jaguar, +11,564s.

Stillingen i FIA Formel E mesterskabet 

Kørere:

  1. Antonio Felix da Costa (PRT), BMW, 28 pts.
  2. Jean-Eric Vergne (FRA), DS, 18 pts.
  3. Jerome d’Ambrosio (BEL), Mahindra, 15 pts.
  4. Mitch Evans (NZL), Jaguar, 12 pts.
  5. André Lottere (GER), DS, 11 pts.
  6. Sebastien Buemi (CHE), Nissan, 8 pts.
  7. Oliver Rowland (GBR), Nissan, 6 pts.
  8. Daniel Abt (GER), Audi, 4 pts.
  9. Lucas di Grassi (BRA), Audi, 2 pts.
  10. Nelson Piquet (BRA), Jaguar, 1 pt.

Teams:

  1. DS-Techeetah, 29 pts.
  2. BMW, 28 pts.
  3. Mahindra, 15 pts.
  4. Nissan, 14 pts.
  5. Jaguar, 13 pts.
  6. Audi, 6 pts.