2019: Helt nye Formel E racere

I 2019 tages de nye 2. generations ”Gen2” Formel E racerbiler i brug. Der er tale om racerbiler, der ser ud som racerbiler aldrig før har set ud. De er intet mindre end fabelagtige.

Nogle har kaldt dem ”Batmobiler”, men i praksis er der tale om formel racerbiler med karrosseri. Det er ikke uden bagtanke, for den aerodynamiske effektivitet af fx en Formel 1 racerbil er meget dårlig – deres facon er alene bibeholdt, fordi Formel 1 racerbiler altid har haft fritliggende hjul og har set ud som man forestiller sig racerbiler skal se ud.

Grundliggende er også de nye Gen2 biler visuelt identiske, monocoque og hjulophæng er ens for alle. Drivlinerne er derimod forskellige, så man kan bruge ressourcerne til udviklingen af den elektriske teknologi. Selve bilen koster godt 6 millioner kroner i indkøb. Siden skal der udvikles de drivende vekselstrøms-el-motorer, invertere (der omformer jævnstrøm til vekselstrøm), transmission og kølesystem.



Bilernes batteripakke er som hidtil identisk i alle biler, men de gamle 28 kWh batterier er erstattet af nye 52 kWh batterier, udviklet af McLaren (Batteriernes energi-indhold måles i kWh – altså KiloWattTimer – og kan sammenlignes med en konventionel bils brændstoftank, hvor det er brændstoffet, der indeholder den energi, som i sidste ende får bilen til at køre). De kraftigere batteripakker (der dog kun er omkring 65 kg tungere end de hidtidige, der var udvikler af Williams) er hovedårsagen til, at man nu kan køre et helt løb uden fornyet opladning.

Bilernes el-motorer (så vidt vides kører alle med én motor pr. bil i 2019) må yde op til 250 kW (335 hk). I løbstrim yder de grundliggende 200 kW (269 hk). I de nye Attack-zoner øges effekten til 225 kW (301 hk) og får man FANBOOST (det får fem kørere i hver race på grundlag af fan-afstemning), får man yderligere 100 kJ (det svarer til op til 25 kW i nogle få sekunder) har man de maksimale 250 kW, hvis man benytter sit FANBOOST i en Attack-zone.

Udfordringen er imidlertid at holde temperaturerne nede. For jo mere et batteri belastes, jo varmere bliver det, men kølingen er så meget forbedret, at man ikke forventer at overophedning bliver et problem. Det kræver dog en aktiv energistyring, for 15-17 omgange for fuld power, vil kunne skabe for varme batterier, der i bogstavelig forstand da taber gnisten.



Hvert team har i princippet kun én racerbil til rådighed pr. kører. Men de har reservedele nok til helt igennem at kunne genopbygge en racerbil, hvis den fx blive beskadiget under træning. Det rækker tiden i éndags arrangementerne ikke til, så kørerne har et stort ansvar ifm. at undgå afkørsler.

Hvert team har to MGU’er pr. bil (MGU betyder Motor Generator Unit og er i princippet bilens elektriske generator, i øvrigt drevet af baghjulene, som under hastigheds-nedsættelse skaber strøm til batteriet) men kun én batteripakke. Hvis noget skal skiftes, fordi bilen ikke kan køre uden, kan det naturligvis tillades, men der udmåles da en straf som fx kan være en lavere startposition, som, hvis det ikke kan lade sig gøre, så en pit-gennemkørsels-straf el.lign. Staffen udmåles individuelt i hvert tilfælde.


Under træningen forud for 2019 sæsonen på Valencia racerbanen fik deltagerne lejlighed til at prøve Michelin-dækkene på sjaskvåd asfalt.


Til hver bil har men to sæt nye dæk. 18” lavprolfildæk, og som hidtil findes der kun én type, som man skal benytte uanset vejrforholdene, altså præcis som ved kørsel på almindelig vej i almindelige biler, hvor man heller ikke skifter dæk, blot fordi det fx begynder at regne – men hidtil har man ikke oplevet regn under et eneste E-prix (kun et par gange ifm. træning). Michelin er ene leverandør af dæk, og de er blevet opdateret, så de passer til de nye meget anderledes racerbiler. De er både lettere end forgængerne og har en lavere rullemodstand.


Gen2 racerbilernes specifikationer (forskel til Gen1 i parentes):


Længde: 5,16 m (+1,6 cm)

Bredde: 1,77 m (+1 cm)

Højde: 1,05 m (uændret)

Sporvidde for: 1553 mm (+25 mm)

Sporvidde bag: 1500 mm (+13 mm)

Frihøjde: 75 mm (uændret)

Akselafstand: 3,10 m (uændret)

 

Min. vægt inkl. kører: 900 kg (+20 kg)

Heraf batterivægt: 385 kg (+65 kg)

Batteri: 900V (750V)

 

Max Effekt: 250 kW/335 hk (+50 kW/+67 hk)

Race-mode: 200 kW/270 hk (+20 kW/27 hk)

Max regenerering: 250 kW (+100 kW)

 

Max energi pr. race (fra batteriet alene): 52 kW (+24 kW)

 

Max hastighed: ca. 280 km/t (+55 km/t)

0-100 km/t: ca. 2,8 sek (+ 2 sek.)


Af Søren Clauding – december 2018