2019 Monaco E-Prix

2019 Monaco E-Prix:
Vergne fik revanche og fører igen

Den regerende Formel E mester, franskmanden Jean-Eric Vergne, ville have drømt om, at køre sin DS-racer over målstregen i hjembyen Paris forleden. Men lidt længere mod syd, i det mondæne fyrstendømme Monaco, fik han revanche og førte fra start til mål. Og endnu engang var Nissan’s Oliver Rowland hurtig – og tog 2. pladsen, foran den tidligere Formel 1 Grand Prix vinder Felipe Massa.

Topfoto: DS-Techeetah's Jean-Eric Vergne er tilbage i føringen af Formel E mesterskabet efter sejren i Monaco E-Prix.


Det er set før, at man vinder fra pole-position i Monaco – og det var derfra Vergne startede. Men Monaco E-Prix gjorde op med fordommene om, at overhaling er umulig på den legendariske bane rund om havnen i Monte Carlo. Det var blot ikke Vergne, der blev overhalet. Han stod distancen i et løb, hvor forbavsende få kørte galt og skabte det kaos, som tidlige løb i år var kendetegnet ved.


Jean-Eric Vergne i DS er den eneste kører, der har vundet to E-Prix'er i indeværende sæson.


Faktisk lagde Vergne ud med selv at overhale, endnu inden løbet var startet. Det var han så ikke selv medvirkende til, for manden, der kvalificerede sig til pole-position (den tredje i 2019), Nissans Oliver Rowland, havde allerede i Paris E-Prix tildelt sig selv en ”tre-startplaceringer-straf” for at have sendt BMW’s Alex Simms af banen. Så englænderen måtte starte fra 3. pladsen, en placering, der dog snart blev forvandlet til 2. plads en, da Pascal Wehrlein overbremsede sin Mahindra racer ved indgangen til det berømte St. Devote sving for enden af start/mål langsiden og mistede et par placeringer.


Oliver Rowland kørte sin Nissan i mål på 2. pladsen.


Monaco E-Prix er blevet kørt to gange tidligere i mesterskabets fireårige historie og er hver gang blevet vundet af Sebastien Buemi. Buemi startede 5’er og var ikke hurtig nok til, efter Wehrleins overbremsning at presse sig foran i accelerationen ned mod chikanen, hvortil Formel E racerne på det forkortede bane layout skød genvej i forhold til Formel 1 racerbilerne. Men han var dygtig nok til, at forhindre ethvert pres fra de bagvedkørende frem til målstregen.

Buemi tabte undervejs lidt terræn, alt imens topstriden fortsatte løbet igennem. Der var da også under 1,5 sekund mellem de første fire biler i mål, og Felipe Massa fik ved samme lejlighed sin første podieplacering i Formel E mesterskabet. Det var ikke et dårligt sted, at køre en podieplacering hjem, for Massa kører for Venturi-teamet, der netop har til huse i Monaco.

Selvom løbet ikke var helt så dramatisk som de forgående afdelingen i dette års mesterskab var der rigelig med underholdning. Som da Audis Lucas di Grassi blev presset ud i autoværnet af en BMW-undvigelsesmanøvre, og dermed var ude af løbet.

Vinderen fra Santiago, Sam Bird, havde kørt sig op fra 14. startposition til en 6. plads, men på den sidste omgang punkterede hans kunde-Audi og dermed var alle anstrengelserne spildt. I stedet tog BMW’s Antonio Felix da Costa 6. pladsen, mens Mitch Evans i Jaguar blev nr. 7. Men siden viste det sig, at BMW'en havde kørt med en højere effekt end de tilladte 200 kW og Da Costa blev diskvalificeret. Dermed var Evans på 6. pladsen. Til da Costas forsvar skal siges, at det ikke var tilsigtet, at køre med for høj effekt. Men i kampens hede havde hans BMW-racer ramt Evans Jaguar, det havde rykket rattet ud af hænderne på portugiseren, og da han fangede det igen, kom han fejlagtigt til at ramme den knap, der rykker effektgrænsen op.


Sam Bird i en kunde-Audi og Antonio Felix da Costa i BMW i en hektisk nedbremsningsduel før "St. Devote".


Det var også lidt af en præstation, for Evans havde kvalificeret sig til næstbedste startposition, men blev derpå tildelt en straf på 10 startplaceringer, fordi han havde aktiveret sine 250 kW 0,4 sekunder for tidligt under kvalifikationen. Handlingen gav ham ingen konkurrencemæssig fordel, hvilket dommerne også fastslog, men fordi det var tredje gang i indeværende sæson, at Evans skulle tildeles en reprimande, som de andre gange ikke havde udløst en straf, besluttede dommerne, at alle gode gange var nok og derfor fik vinderen af Rom E-prix den meget uvelkomne straf. For Monaco racerbanen ER svær at overhale på, selvom han siden dokumenterede det modsatte.


Tre biler side om side i tæt kamp. Frijns (tv) og Di Grassi (th) i hhv. en kunde Audi og en fabriks-Audi måtte begge give plads til Mitch Evans i Jaguar i midten.


Monaco E-Prix var det niende af de i alt 13 E-Prix’er i indeværende sæson og næste gang, det går løs, sker det på den til anledningen anlagte racerbane i den historiske, nedlagte Tempelhof lufthavn i hjertet af Berlin. Her er de tyske teams og tyske kørere naturligvis ekstra meget interesserede i, at gøre en god figur.

Men ligesom det var en kunde-Audi, der vandt i DS’s hjemby, Paris, er sandsynligheden for, at det bliver en DS, der vinder på tysk hjemmebane, mere end sandsynlig. Jean-Eric Vergne er den eneste kører i år, der har vundet to E-Prix’er, hans team-kollega, André Lotterer er tysk og vil gerne dokumentere, at han ikke er i Formel E ved en tilfældighed. Og de to underbygges af, at trods en tæt og intensiv sæson indtil nu, ligger de på hhv. 1. og 2. pladsen i mesterskabet med blot et enkelt point imellem sig og DS fører også an i team-mesterskabet. Lotterers 7. plads i Monaco skal ses i sammenhæng med, at han som den første mand på banen under kvalifikationen var generet af meget støv, lavede en blokering og derfor måtte starte fra 20. pladsen.


André Lotterer aktiverer sit Attack mode på vej op gennem feltet. Han er 2'er i mesterskabet lige efter team-kollegaen Vergne hos DS-Techeetah.


Af Søren Clauding - 11. maj 2019


Højdepunkter fra Monaco E-Prix


Resultat som PDF >>>


  1. Jean-Eric Vergne (FRA), DS, 46m05,547s.
  2. Oliver Rowland (GBR), Nissan, +0,201s.
  3. Felipe Massa (BRA), Venturi, +1,261s.
  4. Pascal Wehrlein (GER), Mahindra, +1,439s.
  5. Sebastien Buemi (CHE), Nissan, +6,215s.
  6. Mitch Evans (NZL), Jaguar, +16,213s.
  7. André Lotterer, DS, +16.848s.
  8. Alex Lynn, Jaguar, +18,112s.
  9. Stoffel Vandoorne, HWA-Venturi, +18,551s.
  10. José-Maria Lopez, GEOX-Penske, +18,866s.

Stillingen i FIA Formel E mesterskabet

Kørere:

  1. Jean-Eric Vergne (FRA), DS, 87 pts.
  2. André Lotterer (GER), DS, 86 pts.
  3. Robin Frijns (NZL), Envision-Virgin, 81 pts.
  4. Antonio Felix da Costa (PRT), BMW, 70 pts.
  5. Lucas di Grassi (BRA), Audi, 70 pts.
  6. Mitch Evans (NZL), Jaguar, 69 pts.
  7. Jerome d’Ambrosio (BEL), Mahindra, 65 pts.
  8. Oliver Rowland (GBR), 59 pts.
  9. Daniel Abt (GER), Audi, 59 pts.
  10. Sam Bird (GBR), Envision-Virgin, 54 pts.

Teams:

  1. DS-Techeetah, 173 pts.
  2. Envision Virgin, 135 pts.
  3. Audi, 129 pts.
  4. Mahindra, 116 pts.
  5. Nissan, 99 pts.
  6. BMW, 88 pts.
  7. Venturi, 84 pts.
  8. Jaguar, 74 pts.
  9. HWA (Mercedes), 28 pts.
  10. GEOX Dragon, 13 pts.
  11. NIO, 6 pts.

Stillingen i kørernes mesterskab som PDF >>>

Stillingen i team-mesterskabet som PDF >>>


Prince Albert af Monaco var med på podiet, som han plejer at være, når der køres Formel 1 Grand Prix

Et kik ud over Monaco: Fyldte tilskuertribuner vidner om Formel E mesterskabets eksplosionsagtige stigende publikumsinteresse.