KIA Sportage Plug-in Hybrid - Biltest

KIA Sportage 1,6 T-GDI Plug-in Hybrid 4WD Aut 8 Upgrade

Veludrustet SUV i semielektrisk set-up

KIA er kendetegnet ved med op til 7 års fuld fabriksgaranti at tilbyde en af markedets bedste garantier. Men det er også karakteristisk for det populære koreanske bilmærke, at deres modeller kan leveres med i princippet hele det tekniske spektrum af drivliner. Derfor er det godt nok nyt, men ikke overraskende at KIA Sportage nu også kan fås med plug-in hybrid teknik.

Brint mangler på listen, men det har man i Hyundai koncernen, som KIA tilhører, så bliver det aktuelt, er man parat og reaktionstiden vil være kort. Men her og nu er plug-in hybrider især i Danmark et vigtigt elektrisk set-up, fordi de nyder godt af den væsentlige afgiftsreduktion. Derfor kan den nye Sportage, som vi har prøvekørt i Upgrade-udgaven med 4-hjulstræk og op til 265 hestekræfter, købes for blot 410.000 kroner.


Af Søren Clauding - september 2022

Flere KIA prøvekørsler - find dem hér >>>

Andre KIA prøvekørsler – find dem hér >>>


Link til importøren


 

Elegant, fornuftig og energieffektiv

Kan man klare sig med mindre udstyr er Prestige-versionen en option, og da er prisen 375.000 kroner. Uanset udstyrsversion får man en yderst elegant og fornuftig SUV, som, når den skal klare sig uden elektrisk tilskud fra nettet, oven i købet kører 14-14,5 km/l. Det er pænt for en halvhøj bil i den størrelse, bl.a. fordi effekten er reel – også når højvoltsbatteriet på 360 Volt er på sit minimum.

Batteriet i Sportage PHEV er på 13,8 kWh. Den elektriske drivline giver en mervægt på i nabolaget af 350 kg, og dermed ender den godt 4,5 meter lange bil op med en vægt på 1790 kg. Det kunne være værre og er med til at sikre en elektrisk rækkevidde iht. WLTP på 70 kilometer. Det kom vi ikke helt i nærheden af, men det skal ikke udelukkes, at det kan lade sig gøre.

Energi-valget

Hos KIA har man valgt, at man ikke kan fastholde batteristanden fuldstændigt. Det hænger sammen med, at der bruges uforholdsmæssigt meget benzin-kraft til at sikre en uændret rest-rækkevidde på batteriet. Men det betyder ikke at man er prisgivet, hvis man vil gemme strøm til at køre ind i et område, hvor alene elektriske biler er tilladt (det findes heldigvis ikke endnu i Danmark), for vores erfaring var, at efter knap 300 kilometers kørsel var batteriet stadig halvfyldt. Hvis man kører meget bykørsel med optimal regenerering af energien, vil tallet endda kunne blive endnu bedre.

Og i en tid, hvor elprisernes himmelflugt ikke præcis animerer til at køre elektrisk, er det godt at vide at KIA’en fungerer udmærket med moderat elforbrug og maksimalt benzinforbrug.

Kraftfuld og smidig

Drivlinen består af en 4-cylindret 1,6 liters turbobenzinmotor, der leverer op til 180 hestekræfter og 265 Nm, samt en 91-hestes permanent magnet synkron elmotor, der supplerer med op til 91 hk og 304 Nm. Systemydelsen er 265 hk hhv. 350 Nm/1500-4500 omdr./min. De tal er udtryk for stor smidighed såvel som masser af power, så 100 km/t kan nås på 8,2 sekunder alt imens topfarten er 191 km/t.



KIA Sportage PHEV lægger dog mere op til hurtig, glidende landevejskørsel og motorvejskørsel end sportslig kørsel i traditionel forstand. Det skyldes den større vægt, den er mere djærv end de Sportage versioner, vi tidligere har prøvet med mere konventionel teknik, hvilket faktisk er helt naturligt. Nu lægger en SUV i det hele taget sjældent op til sportslig kørsel, så egentlig passer PHEV teknologien glimrende til en Sportage. Og så man i øvrigt trække en anhænger på 1350 kg. Det er heller ikke at foragte.

Praktisk plads

Pladsforholdene er gode, der gives dog trods alt lidt afkald primært på bagagepladsen, men ikke meget. Med bagsæderne i brug til at sidde på, mister man dog kun god 20 liter, med bagsæderyglænene lagt ned, mister man 36. Det er bemærkelsesværdigt lidt og skyldes, at der snuppes plads også andre steder, men på steder hvor man ikke mærker det. I øvrigt har man fordel af at bagsæderyglænet er tredelt, hvilket øger fleksibiliteten.



Motorkræfterne er et godt argument for at vælge en Sportage plug-in, garantien er et godt argument for en KIA i det hele taget, men udstyret i en plug-in er også værd at tage i betragtning, for især Upgrade versionen er godt udrustet.

Godt med udstyr

235/19 aluhjul er standard og de har en vis indflydelse på den direkte berøring med asfalten men også stabiliteten ved høj fart. Desuden er Fuld LED med adaptiv styring af lyskeglen også en del af pakken. Tagræling er uundværlig i en SUV, elektrisk bagklap med automatik også, samt nøglefri betjening (forudsat nøglen er i bukselommen eller håndtasken). Elektrisk justerbart førersæde er ikke bare en luksus, men også med til at gøre langturene mere sikre, fordi det er muligt let og ubesværet at skifte siddeposition under kørslen.



3-zone klimaanlæg er bekvemt for bagsædepassagerer, sædevarme både foran og på bagsæderne er også en god komfort-egenskab, ratvarme er godt for føreren og fordele som 12,3” midterskærm med tilhørende bakkamera samt de to ekstra sidekameraer, der aktiveres, når der blinkes af, er alt sammen med til at styrke komforten bag rattet.




Model:

KIA Sportage 1,6 T-GDI Plug-in Hybrid AWD Upgrade

Listepris

Kr. 409.900

Motor og transmission:

4 cyl. 1,6 l turbo-benzinmotor: 180 hk. 265 Nm. El-motor: 91 hk/2100-3300 omdr./min. 304 Nm. System: 265 hk, 350 Nm/1500-4500 omdr./min. 4WD, 6 A/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning, EV-rækkevidde, WLTP:

8,2 sek./ 191 km/t/ 89,2 km/l / 150 g/km. 70 km.

Længde:

4,52 meter

Bagagerum:

540-1715 liter

Værd at bemærke:

Matrix LED forlygter. 235/50-19 dæk alufælge. Adaptiv fartpilot. 3-zone Klimaanlæg. Multijusterbart læderrat med varme. Nøglefri betjening. Regnsensor. Isofix. Sædevarme for og bag. El-justerbart førersæde. Vognbaneassistent med følgefunktion. Bakkamera. 40:20:40 bagsæderyglæn. Navigation. El-bagklap.