DS 7 Crossback E-Tense 4X4 Plug-in Hybrid - Biltest

Biltest: DS 7 Crossback E-Tense 4X4 Plug-in Hybrid EAT8 Elégance

Hjertets valg

E-Tense er det franske eksklusiv-mærkes betegnelse for elektrificeret bil. Og elektrificerede biler købes vel ofte med hjertet. I øjeblikket underbygger lovgivningen også salget af semi-elektriske biler, hvilket har gjort plug-in hybridbiler attraktive, også ud fra et prismæssigt synspunkt. Men DS 7 Crossback E-Tense PHEV skal især købes med hjertet.

Det skal den, præcis som en hvilken som helst anden DS. DS er Pariser-mode på 4 hjul, DS er eksklusive biler, de er meget anderledes end konkurrenterne i premium-segmentet. Så ønsker man en anderledes bil, er DS et oplagt valg – med eller uden elektrisk drivline.


Af Søren Clauding - august 2020


Andre DS prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:

DS 7 CROSSBACK BlueHDi 180 ELEGANCE 2019


Økonomi

Prismæssigt er der ikke så meget at vinde, men det betyder formentlig også mindre, hvis man handler bil i denne kategori. Den billigste DS 7 Crossback er prissat til 410.000 kroner, som ret beset er en ganske attraktiv pris, og den har da en helt konventionel forbrændingsmotor. Den billigste ”Élegance” version koster 630.000 kroner.

Tilsvarende koster den billigste Préstige-variant af plug-in hybrid udgaven 550.000 kroner og E-Tense Elégance er krøbet op på 650.000 kroner. Den økonomiske gevinst er ikke tydelig.

Alligevel er der lidt økonomi at hente: 330 kroner/halvår i ejerafgift, en gennemsnits brændstoføkonomi på 76,9 km/l benzin iht. WLTP målemetoderne. Men holder man sig ikke tæt til måle-normen, stiger forbruget og dermed også udgiften til energi. Omvendt: Kører man meget bykørsel, er der måske en ekstra gevinst at hente. Men økonomien kan svinge meget, hvad angår plug-in hybridbiler.

 

62 kilometer elektrisk rækkevidde

Vores erfaring var da også, at der var et stykke vej op til de 62 kilometer på elektricitet alene, som WLTP-tallet udviser. På et tidspunkt viste bilens on-board computer på én gang at batteriet var opladet 80 procent – og det skulle række til 20 kilometers kørsel. Men vi havde ikke anledning til at afkode systemet i alle detaljer. Hvilket dybest set også er lige gyldigt, hvis det til syvende og sidst er hjertet, der afgør sagen.

Hvad siger så hjertet, udover design, elegante diamant-detaljer osv. som kendes fra de øvrige DS varianter?

 

Hjertets ord

Hjertet siger, at det er godt at forurene mindst muligt, når man kan slippe afsted med det. Hjertet sætter også pris på lydløs elektrisk kørsel. Hjertet slår henrykt, når man løbet tør for strøm og stadig har benzin i tanken, så man ikke behøver tage en taxi hjem.

Hjertet har det også godt med en system-effekt på 300 hestekræfter, som potentielt muliggør at 100 km/t nås på 5,9 sekunder. Potentielt, fordi bilen slet ikke er beregnet til at køre hurtigt, den lægger i hvert fald ikke op til det.

 

Fleksibel hybrid drivline

Den elektriske drivline består af et 122-hestes elektrisk sammenstyk af en elmotor fortil og en på bagakslen, som ret beset gør bilen firehjulstrukken. De to motorer fødes af et 13,2 kWh batteri. Dertil kommer en 200 hestes 1,6 liters 4-cylindret turbobenzinmotor. Foruden systemeffekten leverer drivlinen også et gigantisk drejningsmoment på 520 Nm i hele benzinmotorens omdrejningsområde fra 1500 til 3000 omdr./min. Det giver en meget fin fleksibilitet, udmærket forvaltet gennem 8-trins automatgearkassen. Også det får hjertet til at banke.

Alligevel lægger den ikke op til racerkørsel. Den del håndterer DS udmærket i Formel E – mesterskabet for elektriske Formel racerbiler, som den franske fabrik mestrer bedre end nogen anden. DS Techeetah teamet har netop vundet mesterskabet for teams for 2. år i træk og de sidste tre år har vinderne af kørernes mesterskab kørt DS Formel E.

Ud over, at DS målrettet benytter erfaringerne fra racerbanerne til at optimere de elektrificerede serieproducerede biler, er det ikke gennem dynamisk køreoplevelse, at DS 7 Crossback skal vinde kundernes hjerte. For den elektriske drivline gør bilen noget tungere end fx en konventionelt drevet 225-hestes version. 325 kg tungere er E-Tense udgaven, og sammenlignes med en 180-hestes diesel, er mervægten 125 kg. Det mærkes.

 

Avanceret dynamisk hjulophæng

Se videoen her på siden og fornem, hvordan bilen kører. Det skal så tilføjes, at et multilink baghjulsophæng og det avancerede kamerabasserede Active Scan Suspension system i forening også får hjertet sat i sving. Den omstændighed, at systemet afkoder kørselsforholdene umiddelbart foran bilen til perfektion og på brøkdele af et sekund tilpasser affjedringen, som er optimal, når det afkodede stykke kørebane nås, er ganske unik. Kører man fx over et brønddæksel, opfanges det med det samme, og man mærker stort set ikke berøringen dermed.

Dertil kommer så hele udstyrslisten, der kan læses i faktaboksen her på siden. Den kan også få hjertet med sig, er vi sikre på, men det kan den, uanset hvilken DS 7 Crossback Elégance, der er tale om, hvilket for resten også gælder affjedringssystemet.



Model:

DS 7 Crossback E-Tense 4X4 Plug-in Hybrid EAT8 Elégance

Listepris:

Kr. 650.000

Motor og transmission:

4 cyl 1,6 ltr turbo benzin. 200 hk. 2 el-motorer ialt 122 hk. Systemeffekt: 520 Nm/1500-3000 omdr./min. 8 trins A/T.

Præstationer: acceleration 0-100 km/t/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP). Elektrisk rækkevidde (WLTP):

5,9 sek./ 240 km/t. 76,9 km/l. 31,0 g C02. 62 km.

Hjul, for / bag:

205/55-19

Længde:

4,57 meter

Frihøjde/anslået:

19 cm

Bagagerum:

555-1752 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESC. Active Scan Suspension. Aut. nødbremse. 19” alufælge. Fuld LED. P-sensorer for og bag. Multijusterbart rat. 3-zone klimaanlæg. Nøglefri betjening. El-sideruder for og bag. Adapttiv fartpilot. Sædevarme. 12” touch screen. Bakkamera. USB og AUX. Bluetooth. Navigation. Panorama soltag. Navigation. B.R.M vippe-ur. Læderindtræk. P-assistent.