Citroën ë-C4 - Biltest

First test: Helt ny Citroën C4

Historien gentager sig: Ny C4 i et nyt design

Citroën etablerede nye normer for bildesign med introduktionen af Citroën C4 Cactus med de iøjefaldende airbumps. Det skete i 2014 og var bestemt et design, der delte vandene. I 2018 introducerede man de unikke progressive hydrauliske puder i de til anledningen udviklede støddæmpere. Designet blev ved samme lejlighed også kraftigt opdateret, for det oprindelige delte vandene for meget, og nu er man så klar med C4 i et radikalt anderledes look.

Støddæmpersystemet, som vi beskrev på Motorsiden.dk i 2018, da den seneste generation af C4 Cactus blev lanceret (læs om det unikke støddæmperprincip hér >>>), har man bevaret. Og det nye design har man såmænd fundet inspiration til tilbage i historien hos den legendariske GS, der blev produceret fra 1970 til 1986.


Af Søren Clauding – marts 2021

Flere Citroën prøvekørsler - find dem hér >>>


Komfort i højsæde

Ikke desto mindre er alting nyt, for det er ingen synd, at lade sig inspirere af sin egen glorværdige fortid. GS var en succes, det vil vi vove at påstå at støddæmpersystemet også er. Et faktum er det i hvert fald, at den helt nye Citroën C4 er den uden sammenligning mest komfortable bil sin størrelse. Den nye C4 og den elektrificerede udgave, ë-C4, er i øvrigt 10. generation af kompakte Citroën hatchbacks.

Bilerne er på vej ud på det danske marked netop nu, og i respekt for tidsbegrænsende Corona-restriktioner og retningslinjer koncentrerede vi os om den elektrisk udgave, da vi fik mulighed for den første køretur. I sikker forvisning om, at måske den version, mere end nogen af de øvrige, lukrerede på den enestående affjedring. Den beslutning var rigtig.

Crossover coupé

Designet er nærmest coupéagtigt. Undertegnede kalder gerne C4 for en cross-over-coupé, for den er også lidt højere, omend den ikke lander i SUV-kategorien. Den har et kort udhæng for og bag og en frihøjde på 15,6 cm. Akselafstanden er på 2,67 meter, en længde på 4,36 m, bredden er 1,80 m og højden 1,52 m. Og bagagekapaciteten er 380-1250 liter uanset variant.


Elektromotoren


Den nye C4 og ë-C4 tilbydes nemlig i et komplet motorprogram, der ud over elmotoren består af benzin- og dieselmotorer:

Én elektrisk drivline: Elmotor: 136 hk (100 kW) - Batteri 50 kWh.

Fem Euro 6d benzinmotorer: PureTech 100 S&S 6-trins manuel gearkasse, PureTech 130 S&S 6-trins manual gearkasse, PureTech 130 S&S EAT8, PureTech 155 S&S EAT8 og PureTech 155 EAT8

To Euro 6d dieselmotorer: BlueHDi 110 S&S 6-trins manuel gearkasse og BlueHDi 130 S&S EAT8

Alenlang liste af kørehjælpemidler

Den nye C4 er også udstyrsmæssigt kraftigt opdateret og inkluderer den nyeste generation af køreassistentsystemer: Automatisk nødbremsesystem, Front Kollision Advarselssystem, Blindvinkel Assistent, Adaptiv fartpilot med fuld stop funktion, Aktiv vejbaneassistent, Driver Assistance med adaptiv fartpilot kombineret med positionsassistent og aktiv vejbaneassistent, Træthedsovervågning, Aktiv træthedsovervågning, Udvidet skiltegenkendelse og Automatisk fjernlys.

Herudover fås den nye C4 og ë-C4 med diverse komfortfeatures som: Nøglefri adgang, elektrisk håndbremse, parkeringssensor, bakkamera, parkeringsassistent, 360 graders vision, 10” touchskærm, trådløs opladning, ConnectedCAM Citroën (et kamerasystem, som giver mulighed for at optage video eller foto foran bilen i tilfælde af eksempelvis ulykker), Connect Assist nødopkald, 3D navigation og Connect Play (Apple CarPlay og Android Auto mirrorscreeen).

Formel E teknik

Vi kørte en tur i ë-C4, som deler elektrisk drivline med bl.a. DS 3 Crossback E-TENSE, Peugeot e208 og Peugeot e2008, og derigennem nyder godt af den erfaring, PSA Gruppen har opnået gennem deltagelse i Formel E Verdensmesterskabet. Batteriet vejer 300 kg og det er med til på samme måde som søstermodellerne at gøre bilen noget tungere.

I de tre andre nævnte biler har vi hver gang oplevet en harmonisk men også lettere spændstig affjedring, som bl.a. har til opgave at håndtere den større vægt. Det problem er i ë-C4 løst af den progressive hydrauliske affjedring, som sikrer en meget fin og silkeblød affjedring ved kørsel på plan og lettere ujævn vej. Alt imens systemet håndterer de hårde stød, voldsomme ujævnheder tilfører affjedringen. Se videoen her på siden og få systemet illustreret.

Udfordringen for ë-C4 er de velkendte for elbiler – rækkevidde, opladningsmuligheder osv. men vægten er der affjedringsmæssigt helt styr på. Billigste C4 er den konventionelle LIVE-version med 1,2 liters 100-hestes turbobenzinmotor, den konventio nelle topmodel er Shine Sport-udgaven med 130 hestes turbo benzin til 370.000 kroner. Det tilsvarende udstyrsspænd fra LIVE til Shine Sport strækker sig for el-bilens vedkommende fra 250.000 kroner til 315.000 kroner.